Generatie Z op de werkvloer

Leer alles wat je moet weten om je jongste medewerkers optimaal te begeleiden.

Beoordeling: 5.0

5/5
generatie z op de werkvloer

Over deze cursus

Er zijn in Nederland zo’n 3 miljoen jongeren tussen de 10 en 25 jaar. Welk deel van die enorme groep vormt jouw jonge doelgroep?

Met onze Basisopleiding Jongeren als doelgroep bieden we professionals die met jongeren werken alle basiskennis die ze nodig hebben om jongeren en hun soms grillige gedrag nog beter te begrijpen. Je duikt diep in de belevingswereld van jongeren en leert het puberbrein te doorgronden én te raken. We lichten Generatie Z uit en gaan in op invloedsferen om jongeren te bereiken. Met al deze kennis helpen we om jouw jonge doelgroep duidelijker te definiëren. We bieden input en opdrachten om te reflecteren op jouw strategie en aanpak. Zodat je nieuwe ideeën en invalshoeken kunt ontwikkelen om jongeren nog beter te bereiken.

Wat kan je verwachten?

De opleiding bestaat uit 33 (korte) lessen verdeeld over vier hoofdstukken.

  1. Lichaam en puberbrein: Hoe werkt het ontwikkelende brein van jongeren? We behandelen de impact van het puberbrein op executieve vaardigheden en gaan dieper in op het emotionele en sociale brein.
  2. Identiteit en levensfasen: In dit hoofdstuk belichten we een andere intrinsieke vormende kracht die belangrijk is om de adolescentie te begrijpen: identiteitsvorming. We laten zien hoe jongeren op zoek gaan naar hun eigen, unieke identiteit en belichten vervolgens hoe dit doorwerkt in verschillende ontwikkelingsfasen: de vroege adolescentie, de midden-adolescentie, de late adolescentie en de emerging adults.
  3. Generaties: In hoofdstuk 3 behandelen we generatiedenken in het algemeen en zoomen we in op Generatie Z in het bijzonder. Je leert de jongste generatie (geboren tussen 2001 en 2015) te duiden aan de hand van drie grote macrotrends: digitalisering, ideologisering en individualisering.
  4. Invloedssferen: Tot slot leer je meer over invloedssferen rondom jongeren die van invloed zijn op hun ontwikkeling. En soms ook kansrijk zijn om jongeren te bereiken. Zoals: thuis, school, werk, media en communities.

Waarom de Basisopleiding Jongeren als Doelgroep?

Youngworks voert al ruim 20 jaar onderzoeken en adviezen uit waarin jongeren centraal staan. Bij veel vraagstukken merkten we dat veel professionals behoefte hebben aan meer basiskennis over de jongerendoelgroep. Want het maakt bijvoorbeeld nogal uit of je je richt op een 13-jarige of een 17-jarige. En kennis van processen in het puberbrein maken veel gedrag enorm inzichtelijk. Dat alles inspireerde ons om al onze kennis, ervaringen en adviezen te bundelen in deze cursus.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is voor iedereen die in zijn of haar werk te maken heeft met jongeren als doelgroep. Denk aan:

  • medewerkers marketing en communicatie die zich specifiek op jongeren richten;
  • beleidsmakers die zich bezighouden met vraagstukken rondom jongeren;
  • HR-professionals en leidinggevenden die met jonge medewerkers werken;
  • Onderwijsprofessionals.

Hoe lang duurt de cursus?

De cursus doorloop je in eigen tijd en tempo. Het doorlopen van alle lessen en opdrachten duurt in totaal ongeveer vier uur. Als je alle onderdelen in één keer doorloopt, ben je dus een halve dag bezig.

Maar je kunt de hoofdstukken ook los van elkaar volgen, bijvoorbeeld in vier onderdelen van elk een uur. Bovendien kun je de cursus onbeperkt 24/7 terugkijken.

Waarom deze cursus?

Youngworks adviseert al ruim 20 jaar vele roc’s, hogescholen en universiteiten. We scanden tientallen open dagen en houden wekelijks interviews met jongeren en hun ouders over studiekeuze.

We zien hoe binnen onderwijsinstellingen enorm veel mensen betrokken zijn bij het geven van voorlichting, maar dat er tegelijk in veel zaken winst te behalen is. Hoe kom je tot een eenduidige aanpak die aansluit bij de behoeften van de jonge doelgroep? Daarom hebben we al onze kennis, ervaringen en adviezen voor je gebundeld in deze cursus.

Voor wie is deze cursus?

Deze cursus is ontwikkeld voor professionals bij roc’s, hogescholen en universiteiten die betrokken zijn bij voorlichting aan studiekiezers. Zoals:

  • docenten, opleidingsmanagers en voorlichters die voorlichting geven over specifieke opleidingen;
  • medewerkers marketing/communicatie die overkoepelend vormgeven aan voorlichting voor een cluster van opleidingen of namens de hele organisatie.

Hoe lang duurt de cursus?

De cursus doorloop je in eigen tijd en tempo. Het bekijken van alle lessen en video’s duurt maximaal een dagdeel. Met de opdrachten ben je aanvullend het dubbele kwijt.

Je kunt de hoofdstukken ook los van elkaar volgen, bijvoorbeeld in vijf onderdelen van elk 20 à 30 minuten. Verder kun je onderdelen uit de cursus onbeperkt 24/7 terugkijken.

Reviews

Wendy van den Berg
Lees verder
Prachtig totaal overzicht waar alles in zit om aan de slag te gaan met voorlichtingen verbeteren. Kort en bondig

Te combineren met de volgende verdiepende modules

Hoe kan ik deze cursus volgen?

Individueel

  • E-learning, helemaal te volgen in je eigen tijd & tempo.
  • Persoonlijk werkblad.
  • Certificaat na afloop.
  • Bestel de cursus op factuur of via iDeal. Youngworks.
    Vanaf € 195,-

   Met je team

  • E-learning in eigen tijd & tempo, maar met een gezamenlijke deadline.
  • Persoonlijk werkblad.
  • Online kickoff met het hele team.
  • Afsluitende workshop onder begeleiding van een jongerenexpert van Youngworks.
  • Iedereen krijgt individueel een certificaat.
    Vanaf € 3.000,-

  Publiek

  • Op zoek naar een spreker voor jouw (online) evenement of bijeenkomst? Onze jongerenexperts kunnen jouw publiek alles vertellen over jongeren en verschillende gerelateerde thema’s.
    Vanaf € 1.750,-

Met je team of voor groter publiek? Vul onderstaand formulier in: