Van aanmelden naar starten

Van interesse naar instroom, optimaliseer je studentjourney!

open dag scan

Jongeren schrijven zich vaak voor meerdere opleidingen in en gebruiken de zomer om hun definitieve keuze te maken. Communicatie en activiteiten in deze periode zijn cruciaal voor de instroomconversie en de verbinding met toekomstige studenten. Wij brengen deze fase van de studentjourney in kaart en identificeren knelpunten.

Waarom kiezen voor een adviestraject van aanmelden naar starten?

Cindy Deetman – Fontys

"Wij zijn zeer tevreden over dit traject. Vooral door het feit dat Youngworks alle inzichten die zij in hun onderzoeken opgedaan hebben, op een korte en overzichtelijke manier met ons deelden (zowel in de werksessies als in de korte notities die zij aangeleverd hebben). Hierdoor zijn we snel tot de kern gekomen en konden we voortvarend aan de slag. We gaan er vanuit dat we in september met een positief gevoel terugkijken op dit wervingsjaar en kunnen constateren dat aankomend studenten een Warm Welkom hebben ervaren en dat de conversie van aanmelder naar inschrijver verhoogd is."

Hoe werkt een adviestraject van aanmelden naar starten?

Het inschrijfproces speelt een cruciale rol in de eerste binding van toekomstige studenten met een opleiding. Veel jongeren schrijven zich in voor een opleiding maar kiezen later toch voor een andere opleiding of instelling. Ons adviestraject van aanmelden naar starten biedt onderwijsinstellingen de kans om het aanmeld- en inschrijfproces te optimaliseren en zo de instroom te vergroten, het daadwerkelijke starten. We ontwikkelen samen een heldere, studentgerichte communicatiestrategie voor elke fase van het inschrijfproces en benutten onze ervaring uit talloze gesprekken met studiekiezers.

Dit adviestraject vraagt om een intensieve samenwerking, waarin we inzichten delen, kennis uitwisselen en gerichte oplossingen ontwikkelen. We doorlopen daarbij onderstaande stappen: 

  • Voorbereiding
    Om het traject goed te starten, ontvangen we van jullie een overzicht van alle huidige communicatiemiddelen, e-mails en kanalen die worden ingezet in het aanmeld- en inschrijfproces. We voeren deskresearch uit, analyseren de communicatie aanpak en onderzoeken wat we uit onze ervaring met studiekiezers kunnen toepassen op jullie situatie. Dit helpt ons een scherp inzicht te krijgen in de huidige staat van het aanmeldproces en de potentiële verbeterpunten.
  • Inzichten en inspiratie
    In een startsessie wisselen we kennis en ervaringen uit over het aanmeld- en inschrijfproces. We starten met een kader over studiekeuze, inclusief typen studiekiezers, rol van hun omgeving, motieven en drempels. Vervolgens delen we de belangrijkste knelpunten en praktijkvoorbeelden uit elke fase van het inschrijfproces:

    1. Aanmelden en follow-up
    2. Activatie en check-in
    3. Examen en inschrijven
    4. Kennismaking en introductie

Graag horen we over jullie eigen ervaringen en inzichten per fase. Samen bespreken we welke benaderingen en aanpassingen het beste aansluiten bij de behoeften van verschillende typen jongeren.

  • Van inzicht naar actie
    Vervolgens gaan we dieper in op wat er per fase van het inschrijfproces nodig is om optimaal te communiceren met studiekiezers. We combineren onze inzichten met die van jullie team en werken per fase uit welke communicatieboodschappen en kanalen effectief zijn. De vraag die hierin centraal staat: Hoe bereiken we verschillende typen jongeren en versterken we de binding per fase van het inschrijfproces?
  • Advies
    Tot slot werken we de resultaten voor jullie uit. Per fase ontvang je heldere adviezen en overkoepelende aanbevelingen om het aanmeldproces te verbeteren en conversie te verhogen. 
  • Visuele identiteit (optioneel)
    We ondersteunen je bij het creëren van een visuele identiteit die aansluit bij je nieuwe profiel en deze effectief doorvertaald naar communicatiemiddelen.
  • Aan de slag met de uitkomsten (optioneel)
    Youngworks kan je ondersteunen bij het oppakken van de verbeterpunten en acties bijvoorbeeld met behulp van training.

Te combineren met

Een adviestraject Onderwijsprofilering kan perfect worden gecombineerd met een van onze andere producten. Bijvoorbeeld met de Open dag-scan, waarmee je zowel de profilering als de communicatie tijdens je open dagen kunt optimaliseren.

Daarnaast kunnen we aan de slag gaan met de uitkomsten van het traject in de vorm van een campagne. Met ons designbureau Young & Handsome maken we jouw opleiding aantrekkelijk voor toekomstige studenten.

Voor wie is een adviestraject van aanmelden naar starten?

Lorem ipsum

Doorlooptijd en kosten

Lorem ipsum. 

Cases adviestraject van aanmelden naar starten

Ontdek hoe wij onderwijsinstellingen hebben geholpen om hun unieke waarde te versterken en de juiste studenten aan te trekken. 

Organisatie

Vraagstuk/titel hier: Lorem ipsum
Lees meer

Organisatie

Vraagstuk/titel hier: Lorem ipsum
Lees meer

Organisatie

Vraagstuk/titel hier: Lorem ipsum
Lees meer

Voor meer informatie en mogelijkheden vul onderstaand formulier in: