10 tips om jongeren aan je bedrijf te binden

Youngworks
20 augustus 2022

Restaurants die eerder sluiten of andere beperkingen hebben, rommelige schappen in de supermarkt, treinen die niet rijden of korter zijn dan gebruikelijk, Schiphol die veel problemen heeft door gebrek aan personeel. Enkele voorbeelden van de gevolgen van krapte binnen de arbeidsmarkt. Ook voor bijbanen staan enorm veel vacatures open. Hoe maak je als werkgever de (bij)baan aantrekkelijk voor de potentiële werknemer van de toekomst? En hoe behoud je ze?

Voor het project Go Go Greenhouse, een project dat is opgezet door Glastuinbouw Nederland, verzorgde Youngworks onlangs een aantal workshops. Hierbij waren verschillende ondernemers uit de tuinbouw aanwezig. Zij leerden hoe ze beter met jongeren kunnen omgaan en hoe ze jongeren kunnen laten zien dat de glastuinbouw een interessante en kansrijke werkgever is met vele mogelijkheden. Adviseur Yvonne van Sark deelt in dit interview op de site van Greenport Noord-Holland de 10 belangrijkste tips om jonge mensen aan boord te houden. Deze tips vind je hieronder zonder toelichting. Lees hier het volledige artikel, inclusief ervaringen van enkele deelnemers van de workshops.

10 tips om jongeren aan je bedrijf te binden

  1. Laat jongeren het grotere plaatje zien
  2. Geef een peptalk aan het begin van de dag
  3. Breng een spel- of competitie-element aan
  4. Geef complimenten
  5. Beloon trouwe bijbaners
  6. Onthoud dat het puberbrei anders werkt
  7. Laat iets meer van jezelf zien
  8. Besteed je social media uit aan de jongeren zelf
  9. Introduceer het roze koeken plan
  10. Zie jongeren als meer dan een goedekope arbeidskracht

Dit zijn slechts de tips. Wil je meer lezen? Lees hier het volledige artikel inclusief ervaringen van aanwezigen van de workshops.

Meer over jongeren

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een kernteam van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Of wil je verkennen wat dit betekent voor jullie organisatie? Neem dan contact met ons op.