Impact- en effectonderzoek onder jongeren

Evaluatie van programma’s en campagnes

Stel je voor: een volle gymzaal met jongeren, een campagneposter aan de muur, een interactieve les op het scherm. Maar wat blijft hangen zodra ze de deur weer uitlopen? Raak je ze echt? En – nog belangrijker – verandert er iets? Dáár begint het echte werk.

Youngworks helpt organisaties om de effectiviteit en impact van campagnes en interventies gericht op jongeren inzichtelijk te maken.  We ontwikkelen voor elk project een methodiek op maat met kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden: passend bij het doel, de kaders en natuurlijk de jonge doelgroep waar jullie organisatie zich op richt. Zo brengen we jullie impact in kaart en komen we samen tot waardevolle inzichten en verbeterpunten.

Jongeren als specifieke doelgroep

Onderzoek doen onder jongeren vraagt om specifieke expertise. Wat we vaak zien? Lange vragenlijsten vol stellingen en complexe vragen. Veel ingewikkeld taalgebruik en jargon dat de jongeren – vaak minder ervaren – in verwarring brengt.  Zulke onderzoeken leveren onbetrouwbare data op en dragen daarmee niet bij om programma’s effectiever te maken

Waarom is jongerenonderzoek een vak apart?

Jongeren verschillen op drie belangrijke punten:

logo Jongeren aan het woord over hun Maatschappelijke Diensttijd bij Young Impact

Charlotte Tupang, Young Impact

"Het onderzoek van Youngworks laat echt zien wat jongeren en docenten van de MDT-reis vinden. Jongeren en hun mening zijn superbelangrijk voor het programma dat wij aanbieden. Zij komen met inzichten en ervaringen die ervoor zorgen dat ieder MDT-programma weer een stukje beter wordt."

Voor Young Impact voeren wij sinds vier jaar impact- en effectonderzoek uit naar al hun MDT-projecten (Maatschappelijke diensttijd-projecten).

Hoe doen wij onderzoek onder jongeren?

Bij Youngworks ontwikkelen we de onderzoeksmethodiek altijd vanuit de jongeren zelf.

  • We combineren vragenlijsten en interviews. Zo krijgen we zowel cijfermatige inzichten en kwalitatieve duiding op basis van onderliggende verhalen en ervaringen.  
  • Onze onderzoekers spreken dagelijks met jongeren. Wij begrijpen hun belevingswereld en maken gemakkelijk verbinding. Daarbij beschikken we over een breed palet aan creatieve werkvormen en stimulusmateriaal om interviews levendig te maken en goed te kunnen reflecteren op houding en gedrag.
  • We maken liefst gebruik van kanalen en media waarin jongeren zich thuis voelen. Zo sturen we vragenlijsten uit via WhatsApp, of vragen we jongeren om ons foto’s te sturen of via voicenotes een korte anekdote te delen.
  • We gaan graag op pad om jongeren ook op locatie te spreken.
  • We weten hoe we jongeren kunnen enthousiasmeren om mee te doen. Jongeren bereik je niet van 9 tot 5, dus plannen we interviews in flexibele tijdsblokken waarin zij zelf een tijdslot kiezen. Voor deelname ontvangen ze altijd een vergoeding. Zo vergroten we de diversiteit en kwaliteit van de respons. Waar nodig zetten we bij de werving ook ons eigen Youngworks-jongerenpanel in.
  • Naast jongeren betrekken we ook andere stakeholders die relevant zijn op het thema. Denk aan docenten, praktijkbegeleiders, of ouders/verzorgers.  

Met deze aanpak halen we unieke inzichten op en vertalen we die naar concrete kansen en acties voor jullie organisatie.

Hoe ziet een impact- en effectonderzoek eruit?

De exacte invulling van een impact- en effectonderzoek hangt helemaal af van het programma of de campagne die je als organisatie wil laten onderzoeken. Van drie meetmomenten om een langlopender programma in kaart te brengen tot een kortlopend onderzoek om de effecten van een campagne of interventie op jongeren te toetsen. Samen doorlopen we de volgende stappen:

  1. Kennismaking: We maken kennis met elkaar en bespreken jullie vragen. Wat willen jullie bereiken bij jongeren? Welke acties zetten jullie daarvoor in? Wat wil je hierover weten? Hoe ziet de doelgroep eruit? Betreft het een eenmalige of meerjarige onderzoeksvraag?
  2. Opstellen plan van aanpak: Op basis van het intakegesprek stelt Youngworks een plan van aanpak voor. Hoe gaan we antwoorden vinden op jullie vragen?
  3. Uitvoering onderzoek: We voeren het onderzoek uit conform het plan van aanpak. Tussentijds houden we contact over de respons en delen we tussentijdse resultaten.
  4. Analyse & rapportage: We analyseren de uitkomsten en delen de resultaten in een rapportage, vergezeld van (concrete verbeter)adviezen. Deze rapportage bevat een samenvatting van bevindingen en diverse quotes om het perspectief van jongeren zelf goed naar voren te brengen. Deze uitkomsten bespreken we in een adviesgesprek.

Benieuwd hoe wij jouw jongerenproject kunnen versterken? Neem contact met ons op: