Hoe bedrijven (en ook de overheid) jongeren inzetten voor een groener imago

Youngworks
30 oktober 2023

Onlangs werd Yvonne van Sark geïnterviewd voor een artikel over Youthwashing door Amy van de Wiel van MT/Sprout.

Het hele artikel kun je hier teruglezen. 

Naast greenwashing, pinkwashing en woke-washing is er ook youthwashing

Al gehoord van youthwashing? Een relatief nieuwe term die bestaat sinds 2021 en steeds gebruikelijker wordt. Waar een bedrijf dat aan greenwashing doet vooral voor de bühne duurzaam wil lijken, is dat bij youthwashing ook het geval. Alleen worden er nu jonge mensen voor ingezet. Bedrijven gebruiken in reclames beelden van jonge mensen om hun duurzame imago te benadrukken. ‘Marketeers hebben goede maatschappelijke antennes, dat zien we terug in campagnes.’

‘Wat ik de laatste jaren vaker zie in de duurzaamheidsdiscussie over het klimaat, is dat de jongste generatie steeds meer een stem heeft gekregen’, vertelt Yvonne van Sark. Discussies gaan vaak over op wat voor manier jonge mensen worden ‘ingezet’ in duurzaamheidsreclames. ‘In reclames en campagnes laten we vaker aantrekkelijke jonge mensen zien, is de kritiek die je soms hoort. Maar gebruik je afbeeldingen van jonge mensen of van jonge activisten? En het gaat vooral om de onderliggende vraag: wat doet het bedrijf zélf om het probleem op te lossen?’

Meer over jongeren

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een kernteam van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Of wil je verkennen wat dit betekent voor jullie organisatie? Neem dan contact met ons op.