Hoe houd je je jonge medewerkers binnenboord? 2 kenmerken van Generatie Zelf

James Smith
11 maart 2020

Hoe houden we jonge medewerkers en vakmensen binnenboord? Dat is een vraag die we regelmatig krijgen van onze opdrachtgevers, van MKB’s in de technieksector tot grote gemeentelijke organisaties. Om deze vraag te tackelen ontwikkelde Youngworks de opleiding Boeien en binden van jonge medewerkers, voor teamleiders, afdelingsmanagers, praktijkopleiders, communicatiemedewerkers en hr-professionals.
Trainer / adviseur James Smith deelt hier alvast een aantal waardevolle inzichten.

Wat kenmerkt de huidige generatie jongeren?
De zogenoemde ‘Generatie Z’, geboren tussen 2001 en 2015, is nu tussen de 5 en de 19 jaar. Het is de eerste generatie die opgroeit in een gedigitaliseerde wereld, waarin het gebruik van internet en de smartphone heel gewoon is. Voor jongeren uit deze generatie is het normaal dat ze 24 uur per dag en 7 dagen per week gebruik kunnen maken van het internet en dat ‘always on zijn’ heeft grote invloed op hoe zij opgroeien en zich ontwikkelen.

Eén van de gevolgen van digitalisering is het normaliseren van instant behoeftebevrediging. Wil je iets nu? Dat kan! Jongeren zijn door deze ontwikkeling ongeduldiger geworden en in vergelijking met andere generaties zeer kritisch op welke media zij consumeren.

Twee andere kenmerken van de huidige generatie zijn hun mondigheid, (de jeugd van tegenwoordig leert op steeds vroegere leeftijd al onderhandelen met de volwassenen) en dat ze steeds meer worden opgevoed met idee dat het leven maakbaar is: Als je iets echt graag wilt dan kun je dat mogelijk maken, door je best te doen. Dit geldt o.a. voor je studie, je relaties en zelfs je levensgeluk. Het gevolg hiervan is dat veel jongeren in toenemende mate prestatiedruk, keuzestress en eenzaamheid ervaren. Want wat nou als je niet gelukkig bent? Is het dan je eigen schuld?

Wat betekent dit voor werkgevers die jongeren aan zich willen binden?
Of het nou om werving, onboarding of retentie van jonge medewerkers gaat, het toverwoord is verbinding. Op alle fronten. Doe je best om de verschillende generaties op de werkvloer te verbinden. Zorg dat de missie (de why) van jouw bedrijf herkenbaar is voor jonge medewerkers. Maak jonge medewerkers eigenaar van hun professionele ontwikkeling. Ga met ze in gesprek en neem hun ideeën en suggesties serieus!

Daarnaast is een goed doordachte arbeidsmarktcommunicatiestrategie beslist nodig, waarbij je natuurlijk rekening houdt hoe je met jongeren communiceert. Zorg dus voor een duidelijk verhaal over wat je doet en welke carrièremogelijkheden er zijn binnen je organisatie.

Wat kunnen bedrijven nog meer doen om jongeren binnenboord te houden?
Een veilig leerklimaat, waarin jongeren zich gezien en gehoord voelen, dat is het belangrijkste. Pas op dat je jonge medewerkers niet alleen inzet voor de overgebleven of de ‘junior’-klusjes, maar steek energie in het overbrengen van vakkennis, liefde voor het vak en de ontwikkeling van de jonge vakkracht. Zorg voor uitdaging, toon interesse en ga echt in dialoog. En wees authentiek: jongeren hebben het direct door als je net doet alsof.

Meer weten?
Werkgevers die meer willen weten over dit onderwerp en de opleidingsmogelijkheden voor de mensen die binnen de organisatie verantwoordelijk zijn voor het aansturen van jonge medewerkers, kunnen altijd vrijblijvend contact opnemen. We praten je graag bij over Generatie Z en hun drijfveren en de randvoorwaarden voor een aantrekkelijke werk- en leeromgeving voor jongeren.

Een interview met James over dit onderwerp en soortgelijk aanbod in workshopvorm, heeft eerder in de januari nieuwsbrief van OOM gestaan.