Op Avontuur in de Digitale Wildernis
Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze nieuwe rubriek gaan we online op reis en delen jongeren ons belangrijke fenomenen en virals die je gezien móet hebben. Ga je mee op internetsafari?
Ozaia, 19 jaar:
‘NFT’s waren in mijn ogen een hype. Ze kwamen uit het niks en waren eigenlijk net zo snel weer out of picture. Een NFT (ook wel non-fungible oftewel niet-vervangbare token) is eigenlijk heel simpel een plaatje of video. Een NFT is een soort Crypto, dus een online ‘vervanger’ van geld. Een NFT is uniek en dus ‘niet-vervangbaar’ door een eigen handtekening waardoor je het niet zomaar kan stelen. Er zijn NFT’s van bakstenen, apen met 1000 verschillende outfits, maar ook van polaroidfoto’s. NFT’s gingen natuurlijk snel de wereld over en iedereen probeerde van de populariteit mee te snoepen. Zo zijn er genoeg bekende influencers die (met of zonder succes) hun eigen NFT- serie lanceerden, zoals Logan Paul’s* 99 Originals, maar ook de Nederlandse YouTuber Jelly. Hoe groter de vraag, hoe duurder het aanbod. De duurste NFT tot nu toe is ‘The Merge’; die is verkocht voor 81 miljoen euro. Ik heb zelf geen NFT’s. Toen ik het leerde kennen waren ze al te duur.’
*Niet te verwarren met zijn broer Jake Paul (ook influencer en boxer) die momenteel een relatie heeft met schaatster Jutta Leerdam.
NFT markt: 95% procent van de NFT’s zijn niets meer waard
@beincrypto Did you hear the news? Over 90% of NFTs have lost their value and now considered as worthless. Will there be a revival? #nftart #web3news #nfts #blockchainart ♬ original sound – Be[In]Crypto
Grappig detail: bovenstaande video bevat de titelsong van Barbie de Movie die ook veel werd gebruikt in de memes en virals uit onze eerste editie van Internetsafari.
‘NFT’s waren een hype en zijn onpopulair geworden, net zoals andere Crypto-currency als Bitcoin en als DogeCoin, dat alleen groot geworden is door een tweet van Elon Musk. Ook werden NFT’s vrij snel een ‘meme’. Memes werden zelfs verkocht als NFT. Op social media werden grappige plaatjes gedeeld over NFT’s en vooral over het idee ‘eigenaar van een foto’ te zijn. Zelf vond ik de memes erg grappig waarbij mensen een foto van een NFT opsloegen op hun computer en zo zeiden dat ze nu eigenaar waren van een NFT. Waardoor de eigenaar van de NFT boos werd. Ook vond ik de 99’s Originals van Logan Paul wel grappig, omdat hij zelf ontzettend veel geld heeft uitgegeven aan NFT’s terwijl zijn eigen NFT’s vervolgens niks meer waard waren. Ik denk dat we nu op een punt zitten dat eigenaar van een NFT zijn bijna als grappig wordt beschouwd. Een van de NFT’s van een bekende influencer kostte 600k en is nu nog maar een tientje waard. Zo snel kunnen dingen zakken in prijs. Ik denk dat de onstabiele prijzen samen met de memes een beetje het einde van de NFT-handel zijn geworden.’
Reactie van Youngworks:
Sjanne de Haan van Youngworks:
‘Waar we bij de vorige internetsafari inzage kregen in het rozegekleurde algoritme van Zoë neemt student Ozaia ons mee in een bijna tegenovergestelde, niche wereld van de Finance Bros** en de FIRE-beweging***. Een wereld die draait om geld en financiële onafhankelijkheid. Jongeren en voornamelijk jongens zijn gevoelig voor dit onderwerp en de belofte dat je snel en veel geld kunt verdienen waardoor je ‘later’ niet meer hoeft te werken. Helaas weten we ook dat dit maar voor een beperkt aantal mensen echt werkelijkheid zal worden. Afgelopen weken bleek de crypto-wereld toch niet helemaal zonder risico’s. Een investering kan ook erg slecht aflopen. De NFT-markt is nu gecrasht en veel influencers en contentmakers zijn stil of delen hun verliezen op de verschillende kanalen. Bij Youngworks zijn we natuurlijk geen financiële experts, maar we zijn wel van mening dat het goed is als jongeren bezig zijn met hun financiën en hierbij ook de andere kant van de medaille te zien krijgen. We hopen dan ook dat dit tot beter financieel bewustzijn van jongeren gaat leiden.’
** Finance Bros zijn (jonge) mannen die veel bezig zijn met financiën, die hun extravagante en materialistische levensstijl op het internet delen en soms ook trainingen hierover verkopen.
*** FIRE staat voor Financial Independent, Retire Early. Ergens rond 2010 kwam deze beweging op, vooral onder jongeren. Hierover werd en wordt nog steeds erg veel content gecreëerd. Je zou mensen die bezig zijn met de FIRE-movement Finance Bros kunnen noemen.
Eerdere edities van Internetsafari:
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.