JIJ & JE KLAS:

James Smith
4 februari 2019

Iedere docent heeft elke les te maken met de groepsprocessen in de klas. Deze kunnen van klas tot klas en van moment tot moment verschillen, maar spelen zich altijd af parallel aan het lesprogramma. Wat gebeurt er op groepsniveau, in de klas, terwijl jij lesgeeft? Of dat in ieder geval probeert? Tot waar reikt jouw verantwoordelijkheid voor en invloed op jouw klas? Hoe vormt een klas zich in de eerste maanden van een nieuw jaar? En hoe kun jij als docent je daar meer van bewust zijn en er op een positieve manier op inspelen? Inzicht in deze groepsdynamica, en nog belangrijker concrete handvatten om situaties aan te gaan, zijn van ongekend belang voor iedere onderwijsprofessional.

Als doelgroepexpert willen wij bij Youngworks een positieve impact maken op de levens van jongeren. Dit doen we onder andere door aan de slag te gaan met de volwassenen die een belangrijke rol spelen in de levens van jongeren. Zo ook onderwijsprofessionals. Want als jij als docent een beter beeld hebt van de groepsprocessen die zich in jouw klas afspelen, kun je hier beter op reageren en je keuzes erop aanpassen. Hier heeft de hele klas, inclusief jijzelf als docent, profijt van gedurende het hele schooljaar.

Alleen al als we bijvoorbeeld kijken naar de fases van groepsvorming (forming, storming, norming, performing en adjourning) zijn deze met de juiste kennis, makkelijk te herkennen in de klas. Denk bijvoorbeeld aan het moment waarop de klas haar normen en waarden bepaalt of de klas op natuurlijke wijze de leider selecteert. Deze momenten zijn cruciaal voor een klas, de sfeer en verbinding in de klas en met de docent, maar ook de resultaten die behaald worden. Het is dus van groot belang om als onderwijsprofessional het onderscheidend vermogen te creëren om hiermee aan de slag te gaan.

De kennis die Youngworks heeft over dit onderwerp laten wij in maatwerktrainingen aansluiten bij de exacte vraag van de school of het docententeam. Of het nou om probleemklassen gaat, chaotische klassen, samengestelde klassen of een klas aan het begin van het schooljaar. Tijdens deze sessies krijgen de deelnemers allen inzicht in groepsdynamiek en de processen in hun klas. Niet enkel door theorie te behandelen over het puberbrein, sociale motivatie en groepsdruk. Wij geloven namelijk in ervaringsgericht leren. Dus door teams zelf als groep te laten ervaren hoe een groep verandert, beweegt en zich vormt, laten wij de deelnemers voelen en zien hoe bepaalde processen werken en wat er gebeurt in hun klas. Met de nieuwe kennis, die we praktisch linken aan de dagelijkse praktijk, kunnen de docenten direct de volgende dag aan de slag in de klas.

Ook bieden we in trainingen de optie om in een veilige setting te oefenen in samenwerking met jonge trainingsacteurs. Op deze manier kan de opgedane nieuwe kennis direct omgevormd worden tot nieuw, effectief gedrag. Wij bieden deze training aan in enkel-daagse en meerdaagse vorm, waarbij alle deelnemers na deelname een officieel certificaat ontvangen. Ook een dagdeel over dit onderwerp is mogelijk, waarbij we in korte oefeningen bepaalde onderwerpen rondom groepsdynamica aanraken en bespreekbaar maken. Denk hierbij aan het aangeven van persoonlijke en professionele grenzen, verbinding in de klas en het effect van in- en uitsluiting in de klas.

Reactie van een deelnemer
“Er heerste een goede sfeer en er was een goede afwisseling in werkvormen. Er werd door de trainers goed geluisterd naar de wensen van de groep. Op een positieve manier word je een spiegel voorgehouden.

De theorie werd praktisch doorvertaald naar de praktijk tijdens het tweede dagdeel. Door de inbreng van de jongerenacteurs werd het rollenspel en daarmee de situaties écht geloofwaardig. De tijd vloog voorbij! Door de training kom ik in beweging; ik ga dingen echt anders doen.”

Nieuwsgierig naar wat meer kennis over groepsdynamica voor jouw leeromgeving kan betekenen? Neem dan contact op met James Smith voor een vrijblijvende verkenning van de mogelijkheden.

Open dagen scan