Jong ondernemen in een pandemie

Roel Homan
31 maart 2021

Ondernemen in coronatijd. Een uitdagende tijd, met lockdowns, steunmaatregelen en steeds weer andere regels en risico’s. Hoe ervaren jonge ondernemers deze bijzondere tijd? In dit artikel spreken we met drie jonge ondernemers: een personal trainer, een horecaondernemer en een onderneemster in wenskaarten.

Philip, 23 jaar, personal trainer en eigenaar van Among Strong

Wat voor soort onderneming heb je?
Ik train mensen met personal training en groepslessen. Ik geef bootcamps, ik train mensen en motiveer mensen naar een gezondere leefstijl. Door een duwtje in de rug te geven probeer ik mensen te helpen om te gaan sporten. Ik heb de expertise van het sporten, maar zij moeten het uiteindelijk doen.

Wie zijn jouw klanten?
Dat is heel uiteenlopend. Ik doe een traject met een jongen van twintig, maar ook met een vrouw van in de zestig. Mijn bootcamps zijn ook met een enorm divers publiek. Mijn doelgroep is voornamelijk op zoek naar sociale interactie rondom sport.

Wat maakt jou anders dan de rest?
Professionaliteit, persoonlijke begeleiding en plezier in het sporten. Daarnaast probeer ik een community te kweken waar mensen ook elkaar gaan appen dat ze gaan trainen of na de les nog even babbelen. Je bent niet alleen een trainer, maar ook psycholoog en leraar. En als personal trainer kijk ik ook verder dan alleen de sport. We kijken samen ook naar wat je eet, wat je drinkt en hoeveel je beweegt. Alles om jou een zo gezond mogelijk leven te geven.

Hoe is het om ondernemer te zijn in coronatijd?
Lastig, het vergt echt creativiteit. In het begin mochten mijn groepslessen doorgaan, daarna weer niet. Ik app klanten wekelijks met nieuwe regels of aanpassingen en moet ook vaak nee verkopen als men vraagt om groepslessen. Ik ben begonnen met online lessen, wat best wel buiten mijn comfortzone ligt. Dat gaat gelukkig heel goed. Toch is het lastig. Iedere week dat mensen niet trainen, wordt het lastiger om te starten.

Wat is de impact van de coronacrisis op jouw inkomsten?
De crisis maakt het inkomen onzekerder. Ik heb profijt van de overstappers van fitnesscholen, maar deze zullen ook weer teruggaan als de fitnesscholen weer opengaan. De groepslessen zijn nu niet mogelijk, maar als we weer mogen gaat dat ook weer lopen. Zo probeer je de ballen in de lucht te houden en blijf je aanpassen. Ik durf nu geen grote risico’s te nemen die ik in normale tijden misschien wel had ondernomen.

Loop je tegen zaken aan?
Vaak vind ik de maatregelen niet duidelijk. Op de website staat iets, maar als ik dan iemand spreek van de overheid, weten zij het ook niet. Dat zorgt voor verwarring bij mij en collega’s. Dat maakt het spelveld oneerlijk. Sommigen doen wel lessen, anderen niet. Ik ben daarin een moraalridder, maar ik win er niks mee.

Heb je gebruikgemaakt van regelingen van de overheid?
Ja. Ik had het misschien eerder moeten doen. Vorig jaar heb ik een TOZO aangevraagd. Dat was voor mij meer dan genoeg. Het is best wel spannend om geld te krijgen van de overheid. Ik ben gewoon bang dat ik per ongeluk iets van fraude pleeg en alles dan weer moet terugbetalen.

Raakt het jou als jonge ondernemer anders?
Het starten zorgt voor minder vastigheid, je kunt niet terugvallen op je klantenbase. Dat maakt het onzekerder. Maar het maakt mij ook meer gebrand de kansen te pakken die ik krijg. In een van mijn opleidingen leerde ik ook wat stilzitten met je lichaam doet. Mensen zitten nu heel veel stil. Ik ga daar wat omheen verzinnen.

Damy, 26 jaar, horecaondernemer/eigenaar bij De Eendracht 

Wat voor soort onderneming heb je?
De Eendracht is een concept met meerdere restaurants. Ikzelf ga over de Eendracht Weesp. We gaan voor kwaliteit en een betaalbare prijs. Een organisatie waar we aan de pas (het uitgiftepunt van de keuken) staan. Je kan er terecht voor een lekkere borrel met een goed glas wijn, maar ook voor een koffie met goede appeltaart en slagroom.

Wie zijn jouw klanten?
Wij richten ons op tweeverdieners met kinderen. Mooi voorbeeld is dat al onze zaken een kinderhoek hebben. Ook opa’s en oma’s zijn welkom. We sluiten niemand uit.

Wat maakt jou anders dan de rest?
We werken met goede leveranciers en goede producten. We hebben een topchef in onze keuken staan. Met kwalitatief eten in deze prijsklasse proberen wij iets unieks te doen. Ik denk dat dat ook lukt. De locatie is uniek. Er hangt een gevoel alsof het er al jaren is. Het roept nostalgische gevoelens op. Een mooi voorbeeld is het oude bankgebouw in Weesp; op deze locatie hebben vaste gasten al snel hun plek gevonden.

Hoe is het om ondernemer te zijn in coronatijd?
We gaan niet bij de pakken neerzitten. Tijdens de eerste lockdown, maar ook zeker nu willen we de zaak verbeteren. We willen op alle punten beter zijn dan dat we waren vóór de crisis. Daarom hebben we besloten om een nieuwe kaart te voeren. We doen aan thuisbezorgd en afhalen. Tijdens de eerste golf waren wij in Weesp een van de eersten die dat deden. Ook hebben we pakketten gemaakt voor zorgmedewerkers. Als je in de zorg werkte, kon je ons een berichtje sturen en dan maakten wij kosteloos een pakket van ons menu voor het hele gezin.

Wat is de impact van de coronacrisis op jouw inkomsten?
Ondanks het bezorgen doet het qua inkomsten zeer. We zijn in het bezorgen iets goedkoper dan onze originele menukaart, simpelweg omdat een bepaalde service nu ontbreekt en we bezig willen blijven. Het kost geld om dit draaiende te houden maar zo zien we elkaar nog, spreken we elkaar en staan we straks niet 3-0 achter als we weer opengaan.

Loop je tegen zaken aan?
Vooral in Weesp is er moeite geweest met de strikte handhaving. Er zijn veel handhavers in Weesp en men loopt vaak langs ons pand. We hebben helaas al een waarschuwing gehad.

Heb je gebruikgemaakt van regelingen van de overheid?
Ja, we maken gebruik van de NOW-regeling. Deze vangt voor 70% de personeelskosten op. Ik heb het geluk dat ik mij niet elke dag druk hoef te maken om de cijfers, dat doet mijn compagnon. Maar ik weet wel dat die druk er is.

Fabiënne, 20 jaar, eigenaar webshop Grow a Wish

Wat voor soort onderneming heb je?
Met Grow a Wish wil ik mensen verbinden door duurzame wenskaartjes te verkopen. In het papier van mijn wenskaarten zitten zaadjes verwerkt waarmee ze een duurzaam tweede leven krijgen als plant. Maar ik verbind mensen ook door met een deel van de opbrengst bijzondere initiatieven te ondersteunen om daarmee wensen van mensen uit te laten komen. Het platform dat ik daarvoor heb opgezet, heet het wensenplatform. Men kan zich inschrijven als wishgrower om als vrijwilliger bij te dragen aan het uitkomen van de wensen.

Het papier voor de kaartjes wordt gemaakt in Zuid-Afrika. Daar zit een fabriek met een maatschappelijk oogmerk, men krijgt daar een leefbaar loon. Ook zamelt de organisatie papier in bij scholen en kantoren om dit te recyclen. Zij maken van dat papier pulp, voegen daar vervolgens zaadjes aan toe waardoor er groeipapier ontstaat. In Nederland gaat het papier naar een gespecialiseerde drukker die met milieuvriendelijke inkt de kaartjes van printjes en teksten voorziet.

Wie zijn jouw klanten?
Mijn klanten zijn vrolijke mensen die positief in het leven staan en iets bijzonders aan andere mensen cadeau willen doen. Ze zijn bezig met duurzaamheid en steunen graag lokaal ondernemerschap. Ik target daarbij voornamelijk op vrouwen.

Wat maakt jou anders dan de rest?
Mijn bedrijf gaat verder dan het kopen van een kaartje. Je koopt bij Grow a Wish omdat je achter de filosofie staat. Men gelooft in een duurzaam product met een lange verbindingsboog.

Hoe is het om ondernemer te zijn in coronatijd?
Voor mij is de coronacrisis vooral een kans geweest. Daar heb ik mazzel mee gehad. Iedereen heeft juist nu meer aandacht en tijd voor elkaar. Mensen willen elkaar een hart onder de riem steken. Ze hebben meer tijd om kaartjes uit te zoeken en de vraag naar kaarten is vergroot. De eerste lockdown triggerde mij om een webshop te beginnen. Ik dacht in eerste instantie: wie koopt er nou een kaartje online? Dat bleek een denkfoutje. De webshop loopt hartstikke goed en het is leuk om iedere dag hiermee bezig te zijn en om pakketjes naar mensen op te sturen. Een echte eyeopener en kans dus.

Loop je tegen zaken aan?
Het enige heikele punt waar ik tegenaan gelopen ben is dat er in het begin van de crisis leverproblemen waren ontstaan vanuit Zuid-Afrika, maar dat is gelukkig al snel opgelost.

Heb je gebruikgemaakt van regelingen van de overheid?
Ik heb het niet nodig gehad. Ik weet toevallig dat een vriendin van mij last heeft gehad van de minimumleeftijd van 18 jaar. Zij kon door die leeftijdsgrens geen gebruikmaken van deze regeling. Er zijn hier ook al Kamervragen over gesteld.

Ga jij voor jouw idee als jonge ondernemer anders om met de coronacrisis?
Ik denk dat het gaat om de mindset die je hebt. Sommige mensen zijn conservatief en houden zich heel erg vast aan problemen. Ik zie in mezelf iemand die een situatie analyseert en snel op kansen springt. Ik denk dat jongeren daar beter in zullen zijn, omdat als je studeert je sowieso in een flexibele omgeving zit waar je goed moet kunnen schakelen van werk naar studie naar vrienden en zo. Als je wat ouder wordt, zit je wat meer vast in allerlei systemen waardoor er misschien wat minder flexibiliteit is.

Ook interessant voor jou