Jonge ondernemers aan het woord, deel 2: Alperen Yilmaz

Youngworks
17 oktober 2019

Wij zien dat steeds meer jongeren gaan ondernemen.  In deze nieuwe serie gaan we jonge ondernemers belichten. Wie zijn zij en wat drijft hen? Maar ook: waar lopen ze tegenaan, wat zijn hun plannen en hoe kijken zij naar onderwijs? In deel 2 van deze reeks: Alperen Yilmaz, 21 jaar.

Wanneer dacht je: Ik word ondernemer?
In mijn jeugd was ik altijd al erg ondernemend bezig. Op Koninginnedag stond ik ieder jaar te popelen om oude spullen uit ons huis of dat van de buren te kunnen verkopen. Mijn studie is dan ook salesgericht. De keus om ondernemer te worden was een spannende stap voor mij. Ik dacht eerst: Ik ben nog jong, ondernemen komt later wel. Maar ik werd door veel familie en kennissen ondersteund en heb daardoor mijn eerste stap nu al kunnen zetten en toen ben ik gestart.

Wat is je product en hoe werkt het?
Mijn product is een nieuw concept op de Nederlandse markt: een oplaadbank (ook wel powerbank) waar je een euro voor moet betalen. Je plugt een mobile device in die je vervolgens 30 minuten kunt opladen. Tegenwoordig kunnen mensen niet meer een paar uur zonder telefoon. Wanneer je bij een horecagelegenheid bent en je batterij is bijna leeg, dan wil je je telefoon zo snel mogelijk opladen. Maar dat moet dan achter de bar en zo mis je wel eens een belletje of een appje. Naar mijn opladers kan je bij gewoon vragen bij een werknemer van het café of restaurant, en dan krijg je de oplader op tafel. Je telefoon ligt bij je en dat is wel zo fijn.

Hoe loopt je onderneming?
Het loopt veel beter dan ingeschat. Je moet natuurlijk reëel zijn in het begin, maar dit was uiteindelijk boven verwachting. Ik heb het momenteel dan ook erg druk.

Wat vind je belangrijk in het contact met klanten?
Mijn klanten zijn de horecagelegenheden en tegelijkertijd de eindgebruikers van het product. Het is belangrijk om van de eindgebruikers feedback te krijgen en die mee te nemen in de productie van je producten. Hiermee probeer ik dus voor beide kanten een oplossing te bieden. Mocht er een probleem zijn, dan is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk oplost.

Wat maakt jou anders dan de rest?
Wat mij anders maakt dan de rest is dat ik de eerste ben in Nederland met dit product. Ik zie momenteel ook concurrenten die de Nederlandse markt instappen. Ik ben eerst gestart met een goed vooronderzoek. Zo heb ik de in mijn ogen beste leverancier gevonden, waarmee ik de enige in Nederland en België ben die dat merk mag vertegenwoordigen. Als klant betaal je misschien iets meer, maar dan krijg je ook een topproduct. Ik wil dat mijn gebruikers tevreden zijn.

Heb je ook met hindernissen te maken als jonge ondernemer?
Tot nu toe niet, Ik zie juist dat mijn klanten het leuk vinden om een keer met een jonge ondernemer te zitten, omdat ze dit niet dagelijks meemaken.

Wat zijn je toekomstambities?
Ik wil me natuurlijk niet beperken in mijn onderneming, iedere kans die ik krijg wil ik goed benutten en uiteindelijk wil ik uitgroeien tot een grote organisatie.

Hoe verklaar jij dat jongeren aan het ondernemen zijn?
Jongeren gaan hun eerste stap zetten in de arbeidsmarkt, zij zijn de nieuwe motor van de economie. Daar zitten ook ondernemers tussen. Het enige is dat je het natuurlijk moet durven en de risico’s die een eigen onderneming met zich mee brengt ook durft aan te gaan.

We willen in Nederland graag dat mensen ondernemender worden en meer gaan ondernemen. Hoe kan het onderwijs jongeren daarbij stimuleren?
Het is belangrijk dat scholen meer in de praktijk doen en minder met theorie. Wanneer je constant uit boeken leest en leert, ben je het de volgende keer al weer vergeten. Maar wanneer je het in de praktijk toepast, onthou je het echt beter en bouw je sneller kennis op.

Wat is jouw tip aan andere ondernemers?
Durf stappen te zetten. Want zonder risico’s te nemen kom je uiteindelijk niet op het punt dat je wilt bereiken.