Jonge ondernemers aan het woord, deel 3: Fabiënne Overbeek

Roel Homan
29 november 2019

Wij zien dat steeds meer jongeren gaan ondernemen.  In deze nieuwe serie gaan we jonge ondernemers belichten. Wie zijn zij en wat drijft hen? Maar ook: waar lopen ze tegenaan, wat zijn hun plannen en hoe kijken zij naar onderwijs? In deel 3 van deze reeks: Fabiënne Overbeek, 18 jaar.

 

Welke opleiding volg je/heb je gevolgd?
Dit schooljaar ben ik begonnen met de studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Wanneer dacht je: “ik word ondernemer?”
In vwo 5 kreeg ik de kans om, in plaats van een profielwerkstuk te maken, mee te doen met het programma Jong Ondernemen. Zo kon ik samen met een groepje een eigen onderneming opstarten. In de landelijke finale van het programma eindigden wij als 3e. Tijdens het programma werd ik geïnspireerd door het verhaal van de waterfles Dopper en de Young lady Business Academy. Op weg in de tram naar huis dacht ik: “ondernemen is echt tof!” En dan vooral met een eigen bedrijf iets kunnen betekenen voor anderen.

Toen ik dat eenmaal bedacht had, moest ik natuurlijk nog wel een nieuw concept bedenken. In m’n hoofd liep ik alle stappen weer door die we met Jong Ondernemen hadden gemaakt: je gaat allereerst op zoek naar een probleem dat je kunt oplossen. Ik werd getriggerd door het idee dat mensen, door alledaagse drukte, niet genoeg kunnen genieten van kleine geluksmomentjes.

Wat is je product en hoe werkt het?
Ik kwam uit bij een wenskaart. Dit is een product waarbij een vriend of familielid iets moois en speciaals voor jou opschrijft, maar dat je niet eeuwig kunt bewaren en uiteindelijk in de prullenbak belandt. Dat vond ik zonde. Een geluksmomentje waarvan je het gevoel niet lang vasthoudt. Hier wilde ik iets voor verzinnen. Na wat speurwerk kwam ik uit bij groeipapier: duurzaam gerecycled papier met kleine bloemzaden erin verwerkt. Het werkt als volgt: je maakt de kaart een beetje vochtig, zo krijgen de zaden de ruimte om te ontkiemen, vervolgens plant je hem zoals je ook bij normale zaden doet. Je stopt de kaart in de grond en geeft hem regelmatig water. Zo zal de kaart groeien tot een duurzame herinnering in de vorm van zomerbloemen of basilicum voor op je pizza, en zul je het geluksgevoel van de kaart elke keer weer beleven bij het zien van het plantje.

Hoe loopt je onderneming?
Ik ben nu bijna een jaar onderweg. Ik heb inmiddels meerdere verkooppunten en twee collecties met wenskaarten. Verder heb ik ook veel ontwerpen op maat gemaakt voor bedrijven en bijzondere gelegenheden. Ik kijk terug op een mooi jaar waarin ik een goede basis heb gelegd met onder andere het maken van een goede website en het opdoen van veel skills zoals boekhouden. Ook heb ik dit jaar meer zelfvertrouwen gekregen en heb ik zowaar mijn verhaal mogen vertellen aan 500 nieuwe jonge ondernemers die dit jaar het programma Jong Ondernemen volgen. Zelfvertrouwen en mijn vastberadenheid om mijn doelen na te jagen heb ik voor een goot deel te danken aan mijn deelname aan de Young Lady Business Academy waarin ik in een week tijd veel verhalen hoorde van Powervrouwen. Zij leerden mij o.a. mijn eigen plan te trekken. Ook mocht ik dit jaar meedoen aan de Transferwise 20 under 20, hiervoor mocht ik naar Engeland om daar mijn pitch over mijn toekomstplannen voor Grow a Wish te geven. Afgelopen maand werd ik genomineerd voor de Jonge 100, een lijst met de meest veelbelovende jongeren van dit jaar. Dit had ik een jaar geleden nooit kunnen bedenken. Volgend jaar ga ik met een deel van de opbrengst ook echt bijzondere geluksmomentjes vervullen. Mensen die een kaart gekocht hebben kunnen dan op de website een bijzondere wens insturen. De leukste kiezen we uit en laten we letterlijk tot leven komen.

Wat vind je belangrijk in het contact met klanten?
Ik vind het belangrijk dat klanten een goed gevoel overhouden aan een samenwerking met Grow a Wish. Een smile op het gezicht van de klant is mijn geluksmomentje van de dag. Verder vind ik eerlijkheid en transparantie heel erg belangrijk. Ik doe wat ik beloof en hoop dat ook weer van klanten terug te ontvangen.

Heb je ook met hindernissen te maken als jonge ondernemer?
Als je jong begint, is het belangrijk dat je een heel duidelijk doel hebt en vooruitstrevend bent. Hiermee voorkom je dat je niet serieus genomen wordt, of anders behandeld wordt dan een ondernemer die ouder is. Dit kan soms moeilijk zijn, omdat je in sommige dingen simpelweg veel minder ervaring hebt dan iemand die zich al jaren in een bepaalde markt begeeft.

Wat zijn je toekomstambities?
Mijn ambitie is om mensen meer stil te laten staan bij een geluksmoment. Hiervoor wil ik de Grow a Wish kaarten op landelijk niveau verkopen en met een deel van de omzet veel bijzondere geluksmomentjes vervullen.

Hoe verklaar jij dat jongeren aan het ondernemen zijn?
Ik denk dat dit mede komt doordat veel ouders voor zichzelf beginnen. Vorig jaar steeg bijvoorbeeld het aantal zzp’ers met 15 %. Als je als kind in aanraking komt met iemand die ondernemend is, zul je dit gedrag zelf ook sneller gaan vertonen. Daarnaast is er in het onderwijs ook steeds meer aandacht voor vakken als ondernemerschap.

We willen in Nederland graag dat mensen ondernemender worden en meer gaan ondernemen. Hoe kan het onderwijs jongeren daarbij stimuleren?
Ik denk dat het in het onderwijs vooral belangrijk is dat iedere leerling/student eens in aanraking geweest moet zijn met een ondernemend project. Jong Ondernemen heeft mij bijvoorbeeld voor het eerst in contact gebracht met ondernemerschap. Ik denk dat elk individu zich in een deel van ondernemerschap kan vinden, je leert in zo’n project echt wat je leuk vindt, maar ook wat totaal niet bij je past. Of het nou de boekhouding bijhouden of productontwikkeling is, je zult leren dat je samen iets tot een succes kan maken, dit is belangrijk en toepasbaar voor elke carrière.

Wat is jouw tip aan andere ondernemers?
Ik denk dat het vooral belangrijk is om in negatieve dingen iets positiefs te zien. Een stapje terug kan uiteindelijk twee stappen vooruit opleveren met de goede mindset. Je moet je onderneming zien als een deel van je leven en dat kan een feestje zijn, maar om het tot een succes te maken, moet je zelf de slingers ophangen.