Jongeren en… BeReal

Sjanne de Haan
3 november 2022

bereal en jongeren generatie z social mediaStel: je bent jong. Je oma zit inmiddels op Instagram en op Snapchat wordt er zo ontzettend veel gepost dat je door alle onzin het bos niet meer ziet. Ook ben je je snapstreak* allang kwijtgeraakt en neemt het aantal advertenties dat je ziet toe. Je geeft minder om de hoeveelheid likes en volgers. Dan… is daar iets nieuws genaamd BeReal. Een social media-app waar je maar één post per dag kan plaatsen waarbij beide camera’s van je smartphone worden gebruikt. Je ontvangt een notificatie op een willekeurig moment van de dag en moet dan binnen 2 minuten iets delen. Ook kan je de posts van je vrienden pas zien als ook jij hebt gepost die dag. BeReal is volgens zijn makers maatschappelijk bewust en roept gebruikers op om (in tegenstelling tot alle filters op bijvoorbeeld Instagram) eerlijk en authentiek te zijn.

*Snapstreaks tellen hoeveel opeenvolgende dagen twee mensen via Snapchat snaps naar elkaar hebben gestuurd. De streak wordt langer als je dagelijks post.

BeReal: de cijfers

In 2020 werd het nieuwe social media-platform BeReal gelanceerd door twee fransozen. In het voorjaar en de zomer van 2022 nam de populariteit van het platform toe. Inmiddels hebben steeds meer jongeren een account op BeReal.

Uit recent onderzoek van GXL DAM van GfK (zie ook onderstaande grafiek) over het digitale landschap blijkt dat de app afgelopen zomer 15% van de 13-24 jarigen heeft bereikt. Daarmee is BeReal een snelle stijger: omarmen jongeren de app massaal omdat ze op zoek zijn naar een ‘gezonder’ socialmediaplatform? Ter vergelijking: TikTok had ten tijde van de lancering, begin 2020, een bereik van 20% in dezelfde doelgroep.

Van de BeReal-gebruikers was 60% in ieder geval 10 dagen actief in de maand juli, dat is vergelijkbaar met Snapchat-gebruikers. Voor Instagram en TikTok ligt de gebruiksfrequentie lager. Zo had Instagram een gebruikersfrequentie van 45% in 10+ dagen en TikTok 25% in 10+ dagen. Het lagere percentage van TikTok komt vermoedelijk doordat er veel incidentele gebruikers waren door het aanbieden van de live ESPN-wedstrijd Ajax PSV.

Inmiddels zou een op de drie Nederlandse jongeren BeReal geïnstalleerd hebben op zijn of haar smartphone, meldt marktonderzoeker Telecompaper in oktober ’22. Komende maanden gaat blijken of de kracht van FOMO (Fear Of Missing Out) ook dit platform verder zal doen groeien…

online bereik social media platforms bereal

Is BeReal maatschappelijk bewust?

Een groot deel van de jongeren zit uren aan de smartphone gekluisterd, en dit is sinds de coronapandemie alleen maar toegenomen. Jongeren zitten tussen de 4 en 7 uur per dag op hun smartphone te scrollen en voelen een bepaald ongemak wanneer er geen internet is. Of denken iets te voelen trillen in hun broekzak terwijl dit niet het geval is.

Jongeren staan dus altijd áán om in verbinding te blijven met anderen en met informatie. Dat vraagt nogal wat van je concentratie, en zo kunnen er ook mentale problemen ontstaan. Het idee van een social mediaplatform waarop je maar één keer per dag iets kan posten biedt wellicht hoop. Maar hoe ziet dit eruit in de praktijk?

BeReal alternatief voor Instagram?

BeReal wordt gezien als het ‘gezondere’ alternatief voor Instagram. Zonder filters, zonder facetune. On the spot vastleggen wat je op dat moment aan het doen bent. Of je nu op de WC zit of met de hond aan het wandelen bent, er komt van alles langs. Het is een mooi idee. Inmiddels heeft Instagram de functionaliteit ook toegevoegd aan haar applicatie, zoals het eerder ook TikTok kopieerde met de functie genaamd Reels.

BeReal focust zich (tot op heden) op één functionaliteit: het posten van één post per dag. Hierdoor biedt BeReal niet dezelfde voordelen als Instagram maar tegelijkertijd creëert schaarste vraag (denk maar aan het maximaal aantal tekens op Twitter of clubhouse dat werkt op invites).

Instagram wordt ook erg veel gebruikt voor inspiratie en informatie, denk aan het bijhouden van (nep)nieuws en opinie en het volgen van experts en wetenschappers. Het lijkt onwaarschijnlijk dat BeReal hierin het alternatief gaat zijn. Daarbij is het gebruikersaandeel (zie bovenstaande grafiek) van Instagram onder jongeren nog altijd erg hoog.

Wil je meer weten over jongeren en nieuwsconsumptie? Lees dan zeker even het volgende artikel!

Een notificatie van BeReal op een Iphone

Authentiek en in het ‘moment leven’

Make Instagram casual again

Generatie Z is hongerig naar authenticiteit. Hierdoor ontstond vanaf circa 2020 een behoefte naar meer casual (ook in kleding) en authentieke content. Een nieuwe trend was geboren, met bijvoorbeeld meer amateuristische en analoge fotografie. Je ziet hiervan ook de eerste resultaten op Instagram-accounts van influencers. Zo post make-up influencer Nikkie Tutorials steeds vaker foto’s met haar make-uploze gezicht, soms zelfs vanuit het ziekenhuis waar ze op dat moment is voor haar chronische darmziekte.

Kortom: als je naar de profielen van influencers kijkt dan zie je dat zij dit ook meer toepassen en er op worden afgerekend als ze niet ‘echt’ zijn. De Kardashians bijvoorbeeld maakten vele photoshop-missers…

Bron: Jip van den Toorn voor de Volkskrant

Ook zagen we onder jongeren uit Generatie Z veel finsta’s onstaan. Finsta staat voor fake instagram-account. Een Fake Instagram-account wordt aangemaakt door een gebruiker zodat hij of zij op een meer persoonlijke manier afbeeldingen kan plaatsen en kan communiceren met andere accounts, voornamelijk van goede vrienden. BeReal dook op deze trend. Echt jezelf zijn onder een select groepje mensen.

Maar wat is authenticiteit? Echt zijn. De vraag is wie er bepaalt wat echt is, laat staan of jij echt bént. Ben je authentiek als je elke dag, op een moment dat BeReal je daar aan herinnert, een foto maakt ongeacht in welke situatie je op dat moment begeeft? Ben je überhaupt wel authentiek als je social media gebruikt? En hoe verhoudt (online) authenticiteit zich tegenover bijvoorbeeld privacy? We zien deze worsteling regelmatig langskomen.

jip van den toorn op vakantie echt authentiek

Bron: Jip van der Toorn, Volkskrant

Bijvoorbeeld bij ouders van jonge influencers die bijna fulltime actief zijn met campagnes van hun minderjarige kinderen die daar niet altijd zin in hebben. Is dit authentiek? Of is het een moderne vorm van kinderarbeid? De docu-reeks “Mijn dochter de vlogger” is van Joep van Osch en Doortje Smithuijsen is zeker een aanrader om te kijken.

Een mooie duiding over BeReal en authentieke context geeft Amanda Maryanna in onderstaande video. Social media scheppen volgens haar de illusie dat elk platform een podium is en iedereen een ‘creator’. Het delen van content is hierdoor zo belangrijk geworden dat als je iets niet deelt, het niet heeft plaatsgevonden. Want anderen hebben het niet gezien. Een thema waar de Amerikaanse wetenschapper Shirley Turkle ook veel over schrijft. Ben je authentiek als je aan het performen bent, vraagt Amanda zich af? Als je meer dan 10 vrienden hebt die je volgen op BeReal, dan ben je niet meer onderdeel van een conversatie. Dan ben je aan het zenden. We raden je aan om onderstaande video eens te bekijken!

Voorbeeld van crossmediaal gebruik met BeReal

Eva is 17 jaar en heeft op zowel BeReal, Tiktok, Snapchat als Instagram een account. Daarnaast zit zij ook op andere social mediaplatforms, maar voor nu zoomen we even in op deze vier accounts. Eva heeft 986 volgers op Insta en op haar feed staan circa 100 foto’s die ze bewerkt met VSCO (waar ze ook een account heeft). Daarnaast post ze bijna dagelijks stories en snaps op Snapchat. Op Snapchat communiceert ze voornamelijk met haar inner circle en chat ze veel. Tiktok gebruikt ze ook, maar meer ter vermaak. Daar kan ze uren op scrollen, ze post zelf niet actief.

Sinds afgelopen zomer heeft ze een account op BeReal waar ze dagelijks een foto op plaatst. Haar foto’s op BeReal downloadt ze ook vaak om vervolgens te posten in bijvoorbeeld stories of snaps. Ook maakt ze regelmatig een scrollable feedpost met een selectie van haar BeReal foto’s en heeft ze haar BeReal-pagina in haar bio van Instagram staan

Conclusie

Als ik niet post, dan besta ik niet en is dit nooit gebeurd.

BeReal heeft zeker potentie om onderdeel te worden van het online leven van vele, voornamelijk jonge, mensen. Onze verwachting is dat BeReal een op zichzelf staand social mediaplatform gaat zijn, waarvan content deels ook op Instagram zal verschijnen, zoals dit bij TikTok ook het geval is. We denken dan ook dat BeReal zeker nog gaat groeien, gezien de grote behoefte naar authenticiteit. De vraag is alleen: gaat Instagram hier verder op in spelen? En hoelang wordt iemand in die behoefte naar authenticiteit geholpen met een app als BeReal of welke platform dan ook? Of wordt BeReal het volgende platform dat flopt, kennen jullie clubhouse nog?

Noa Sangers, 20 jaar, student communicatie en Junior Talent Manager bij For You Agency. 

Je gebruikt zelf BeReal. Wat vind je van de app en hoe ben je tegen deze app aangelopen?

Ik vind het een super leuke app en gebruik hem elke dag. Ik vind het heel leuk dat je precies kan terugzien wat je aan het doen was op een bepaalde dag. Steeds meer vrienden om mij heen gingen de app gebruiken en toen ben ik ook begonnen. In eerste instantie gebruikte een vriendin van mij de app. Elke keer dat ik met haar was zei ze: “Even een foto maken!”. Toen deed verder nog niemand om mij heen het. Maar toen mensen de app hadden gedownload, ook op werk, ben ik het ook gaan gebruiken. 

Gisteren was ik op een feestje en toen hoopte ik dat de notificatie van BeReal zou komen. Ik vind het leuk om precies op dat moment te posten. Gelukkig kwam de notificatie ook toen ik er was!

Waarom denk je dat BeReal zo populair is en denk je dat BeReal populair blijft?

Ik denk dat veel mensen het heel interessant vinden om te zien wat iedereen aan het doen is op een bepaald moment. Op Instagram zie je vaak veel perfecte plaatjes, wat bij BeReal juist helemaal niet het geval is. Ik denk dat dit ervoor zorgt dat de app zo populair is. Mensen vinden het super interessant om van elkaar te zien wat andere mensen aan het doen zijn. 

Hoe heette die app ook alweer waarbij mensen live konden gaan kletsen met elkaar? Clubhouse, dat was een tijdje ook heel hip en verdween toen ineens weer. Dus ik weet het ook niet zo goed. Voor nu vind ik het gewoon heel leuk, maar het zou me niet verbazen als dit ook niet blijvend is.

BeReal zou gaan over authentiek en echt zijn, zie jij dit terug in jouw feed (en in feeds van anderen)?

Ik denk dat de app niet helemaal echt is. Ik hoor van veel mensen om me heen dat ze wel eens wachten op een leuker moment om hun BeReal te maken. Dit verschilt natuurlijk per persoon. Ikzelf post echt op het moment dat de notificatie binnenkomt. 

Ik gebruik de app ook voor mezelf. Ik vind de kalender heel erg leuk, want dan kan ik terugzien met wie ik was en wat ik op dat moment deed. Ik vind dat ook echt wel anders dan op Instagram. 

Wat vind je van deze stelling: BeReal gaat terug naar de essentie van social media. Je deelt berichten met een kleine kring mensen en het gaat niet om de likes, maar over nieuwsgierigheid naar het leven van je vrienden.

Ik ben het zeker eens dat het bij BeReal heel erg gaat om het delen van berichten aan een kleine kring. 

Ik heb zelf geen Twitter, maar lees het soms wel als ik iets wil weten over een bepaalde hashtag. Verder is het zoveel negativiteit. Facebook heb ik nog voor familie, ik plaats er zelf niks op. Instagram gebruik ik zelf heel veel en snapchat ook. Snapchat en BeReal gebruik ik een beetje hetzelfde. Ik snap alleen met “mijn” mensen in verschillende groepen en ben dus niet meer bezig met snapstreaks. Afspraken maken doe ik via whatsapp, daar worden wat serieuzere gesprekken gevoerd. Bij Snapchat deel ik eigenlijk meer de behind the scenes: op de vraag “hoe was jullie avond?” sturen ik en mijn vrienden een selfie, bijvoorbeeld vanaf de bank. 

Je werkt bij een influencerbureau. Wat betekent BeReal voor influencers?

Ik denk dat BeReal niet een speciale betekenis heeft voor influencers. BeReal blijft voor hun ook gewoon een app waar zij foto’s delen met hun vrienden. Het is ook na 24 uur weg en de doelgroepen zijn er te klein. Zij hebben denk ik ook behoefte om met een kleinere groep te communiceren. Het is tot op heden geen extra kanaal voor influencers geworden en ik weet ook niet of dat nog gaat komen. 

Zie jij ook bij influencercampagnes dat er behoefte is aan authenticiteit?

Zeker! Bij campagnes is het onwijs belangrijk dat de content die een influencer schiet voor een merk authentiek is aan de influencer zelf. Als dit niet het geval is, kan een campagne heel commercieel en niet echt overkomen. Eigenlijk doen al onze creators dat wel! Campagnes moeten in principe gewoon aansluiten op de content die ze altijd maken. 

Heb je een voorbeeld van goede authentieke campagne?

Onze creator/influencer Duncan heeft onlangs een samenwerking gedaan met Easytoys (o.a. van de seksspeeltjes). Hij heeft precies gedaan wat hij altijd deed en ook gereageerd zoals hij is, dichtbij zichzelf gebleven dus. De tiktok heeft meer dan 1.3 miljoen views, wat voor een samenwerking erg veel is.

"Socialmediaplatformen kunnen ons niet blijven vertellen wie we zijn en wat we bezitten. Dus deze trend om online authentiek te willen zijn, is een beetje een valstrik die gebruikers verder aan deze platforms bindt. Deze poging van BeReal om authentiek te zijn is een poging tot algoritmische nudging." - Amanda Maryanna

Wat denk jij? Zal er een social media-vrije generatie aankomen? Zullen mensen een betere balans gaan vinden tussen hun online en het échte leven?

Bronnen:
Wikipedia
Dailynexus

Leer jongeren beter begrijpen en bereiken!

Er zijn in Nederland zo’n 3 miljoen jongeren tussen de 10 en 25 jaar. Welke jongeren vormen jouw jonge doelgroep? In de eerste cursus van de Youngworks Online Academy genaamd Basisopleiding Jongeren als doelgroep ga je deze vraag vanuit de belevingswereld van jongeren beantwoorden

– Met de opgedane kennis ga je jouw jonge doelgroep nog beter begrijpen.
– We bieden input en opdrachten die je helpen bij het reflecteren op jouw strategie en aanpak richting jongeren.
– Je ontwikkelt nieuwe ideeën en invalshoeken om jongeren nog beter te bereiken.

NIEUW: Youngworks online academy voor professionals