Jongeren en het Apostolisch Genootschap

Suzanne Dölle
12 juli 2022

Auteur

  • Suzanne Dölle, senior onderzoeker
    Al vroeg wist Suzanne dat ze onderzoeker wilde worden. De hele dag door stelde ze vragen en las de bieb leeg. Ze startte als onderzoeker aan Tilburg University en schreef twee boeken over de gevolgen van echtscheiding voor jongeren. Daarna ging ze werken bij een Amsterdams bureau gespecialiseerd in marktonderzoek onder kinderen en jongeren. Nu, vele jaren later, doet ze nog steeds onderzoek onder jonge doelgroepen. Onderzoek is echt haar ding. Nieuwsgierigheid is haar grote drijfveer. Bij elke nieuwe onderzoeksvraag begint het te borrelen en wil ze het vraagstuk helemaal doorgronden. Om haar opdrachtgevers te adviseren die, net als zijzelf, veel affiniteit hebben met hun doelgroep. Dagelijks is Suzanne in gesprek met jongeren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Van studiekeuze tot schulden, social media tot museumbezoek, gezonde leefstijl tot mentaal welzijn. Door de ogen van jongeren naar het vraagstuk kijken, dat levert verrassende en cruciale inzichten op. In haar vrije tijd begeleidt ze jongeren met hun studiekeuze, onder meer voor JINC.

Wat willen jongeren van het Apostolisch Genootschap? Welke behoeften hebben ze ten aanzien van zingeving? En wat hebben ze nodig om zich verbonden te voelen met het Apostolisch Genootschap? 
Youngworks zocht het uit.

Het Apostolisch Genootschap is een plaats voor religieus-humanistische zingeving. De organisatie is bezig een eigentijds jongerenprogramma te ontwikkelen en schakelde ons in.

We hielden individuele online interviews met jonge leden (18-25 jaar) over hun behoeften en beleving. Het onderzoek leverde mooie inzichten op over jongeren en zingeving en manieren waarop het Apostolisch Genootschap nog beter op hun behoeften kan inspelen.

In dit artikel in het blad Stroom lees je meer over de vraag vanuit de klant en over onze onderzoeksaanpak. Zo zegt onderzoeker Suzanne Dölle in het artikel: “In de interviews deden we ook enkele denkoefeningen, zoals de schoenen- metafoor. Daarbij lieten we de jongeren uit een reeks foto’s kiezen welke schoen voor hen het Apostolisch Genootschap representeert en vervolgens welke schoen het zou moeten worden. Dat leverde mooie associaties op.”

Meer lezen? Download hier het artikel uit Stroom.