Vanwege het coronavirus zijn de open dagen van hogescholen en universiteiten afgelast. Dit is vooral vervelend voor eindexamenleerlingen, die nu noodgedwongen hun studiekeuze moeten baseren op online informatie. Gelukkig spelen veel onderwijsinstellingen hier razendsnel op in door hun online kanalen in te zetten om met jongeren in contact te komen.
Samen met een panel van studiekiezers keken we de afgelopen week (via Zoom) naar online open dagen van hogescholen en universiteiten. Wat viel ons op, wat ging goed en wat kan beter? In dit artikel delen we enkele inzichten en adviezen.
1. Verschillen in communicatie over de online open dag
Hogescholen verschillen nogal in de manier waarop ze met jongeren communiceren in de aanloop naar de online open dag. Nadat we ons hebben aangemeld, horen we nog weinig. Een paar uur voor de start ontvangen we een instructiemail met links, soms een 3 pagina’s tellende instructie in Word. Andere hogescholen tellen af naar de online open dag, via de mail. Daardoor vergeten jongeren de open dag in ieder geval niet en wordt hun nieuwsgierigheid geprikkeld. Toch is het jongeren, ondanks alle mails, niet duidelijk wat ze kunnen verwachten van een online open dag. Hoelang gaat het allemaal duren, kan je tussendoor afhaken, ben ik in beeld (liever niet), is mijn naam te zien? Alleen de begin- en eindtijd is gecommuniceerd, voor de rest is het een blackbox. Jongeren vinden het prettig om te weten wat hen te wachten staat. Dat vergroot de kans dat ze daadwerkelijk intunen op de online open dag.
Geef vooraf goed aan wat jongeren kunnen verwachten van de online dag.
2. Verschillen in tools, vormen, duur en achtergrond….
De online open dag wordt op uiteenlopende manieren ingevuld door hogescholen en universiteiten. Dat varieert van opnames van presentaties voor lege collegezalen, PowerPoint presentaties met moderator thuis achter de laptop via Teams of Blackboard. Tot aan 4 uur durende Instagram Live sessies met studenten en docenten. Wat valt op? Jongeren kunnen maar kort hun aandacht houden bij de praatjes. Meest positief zijn ze over de presentaties waarbij vragen parallel worden beantwoord in de chat, sprekers elkaar afwisselen en polls worden ingezet. Jongeren zijn kritisch op de beelden. Een docent in een kinderkamer met knuffels, dat komt niet professioneel over. Een live chat met louter studenten, mist deskundigheid. Ook is er ergernis over de techniek die hapert, robotstemmen en bevroren beelden. Dat zijn klassieke wegklikmomenten voor jongeren. Studiekeuze is een serieuze zaak, vinden jongeren, een professionele aanpak geeft hen vertrouwen.
Houd het kort en krachtig, interactief, gevarieerd en check je achtergrond!
3. Verschillen in online communicatieskills via video tools
Voordeel van de online open dag is dat jongeren tussendoor vragen kunnen stellen via de chat. Vinden ze het op de fysieke open dag te spannend om vragen te stellen, in de chat valt deze drempel weg. Meelezen met de vragen die anderen stellen, is ook interessant. Anderen komen op vragen, waar ze zelf niet aan denken. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel: jongeren vinden het lastig om de chat te lezen en tegelijkertijd te presentatie te volgen en er worden vragen gesteld die al eerder zijn beantwoord. Het ene team heeft het communiceren met jongeren via online video tools beduidend beter onder de knie dan het andere. Jongeren deelden hun tips en tops met ons. Zo vinden ze het prettig als ze worden begroet in de chat als ze zich aanmelden.
Online communiceren met jongeren via video tools vraagt training en voorbereiding.
4. Virtueel kijkje in de campus
Hoewel de online open dagen jongeren informatie bieden, blijft het gemis van de fysieke ervaring. Dit is vooral lastig voor eindexamenleerlingen die nog twijfelen over de locatie van hun opleiding. Het liefst kijken ze met hun eigen ogen rond om de sfeer te proeven en vragen te stellen aan docenten en studenten. Hogeschool Utrecht lost dit op door ‘student vloggers’ in te zetten die een virtuele tour geven over de campus. Erasmus Universiteit Rotterdam biedt een 360° videotour door de onderwijsinstelling waarbij jongeren zelf op ontdekkingstocht kunnen gaan. Op de site van de HvA kunnen studiekiezers YouTube video’s bekijken met sfeerimpressies gemaakt door studenten.
Bied jongeren de mogelijkheid om virtueel sfeer te proeven op de campus
Met het wegvallen van fysieke open dagen, proefstuderen en meeloopdagen, is het belangrijk dat onderwijsinstellingen hun online open dagen goed afstemmen op studiekiezers. Hoe zorg je ervoor dat jongeren zich aanmelden voor een online open dag, daadwerkelijk gaan kijken en niet wegklikken tijdens de sessie maar actief meedoen? Dat is belangrijk in de huidige periode maar als online middelen eenmaal goed zijn ontwikkeld, is een onderwijsinstelling ook klaar voor volgend jaar. Door deze tijdelijke situatie nemen de mogelijkheden van online voorlichting een vlucht. Dat is relevant nu én later.
Youngworks adviseert en traint onderwijsinstellingen bij het voorbereiden van hun online open dag en integreren van online voorlichtingsactiviteiten. Meer weten? Neem dan contact met ons op.