Jongeren & Studiekeuze #2 Komen ze er online uit?

Suzanne Dölle
6 mei 2020

Een studie kiezen is een onzeker en spannend proces, zeker in tijden van Corona. Sfeer proeven op een open dag, ervaringen opdoen tijdens een meeloopdag, voorlopig is dat verleden tijd. Inmiddels bieden scholen talloze online alternatieven. Samen met jongeren praatten en keken we de afgelopen twee maanden naar online open dagen van mbo’s, hbo’s en universiteiten. Hoe worden online studiekeuzeactiviteiten door jongeren ervaren? Dit is het tweede deel in een serie over online studiekeuze.

Oriënterende jongeren missen een brede scope in online studiekeuzeactiviteiten
Jongeren zijn blij met alle online studiekeuze activiteiten. Toch kunnen die niet tippen aan de fysieke open dagen. Je eigen ervaring is toch de beste raadgever. De fysieke open dag is voor veel jongeren hét startpunt van de zoektocht. Een dagje rondlopen, luisteren en kijken op de informatiemarkt, helpt bij het wegstrepen en ontdekken van opleidingen. Het online zoekproces is daarentegen meer gefocust. Online verdiep je je in een paar studies door de site te bekijken, webinars te volgen en te chatten met studenten. Voor ‘verdiepers’ die moeten kiezen voor 1 juni, is dat prettig. Maar ‘verkenners’, die zich oriënteren op opleidingen, missen een brede scope. Zij willen niet een uur lang de diepte in. Concrete vragen aan studenten hebben ze nog niet. Zij willen alleen even proeven aan opleidingen binnen een domein om te kijken of het eventueel wat voor ze is.

“Na 5 minuten wist ik al dat die studie niets voor mij is maar ik durfde de webinar niet uit te gaan. Mijn hele naam was in beeld. Straks kom ik nog op een lijst te staan. Ik heb ‘m maar op mute gezet en na een half uur gekeken of het was afgelopen.”

Stem online studiekeuzeactiviteiten ook af op verkennende studiekiezers
Jongeren die net starten met het online zoekproces, verdrinken in de hoeveelheid opleidingen op sites van scholen. Dat geeft keuzestress: hoe meer keuze, hoe lastiger de beslissing. De online informatie-overload op sites belemmert het zoekproces. Neem jongeren veel meer mee aan de hand door hun zoekproces. Help ze om in kleine stapjes te komen tot een weloverwogen keuze. Ons advies is om naast verdiepende webinars over specifieke opleidingen, ook online sessies te organiseren rondom clusters van opleidingen (domeinen): verbreden i.p.v. versmallen. Denk aan technische opleidingen of opleidingen binnen het sociale domein. Vertel een inspirerend verhaal over het domein en de relatie tussen de opleidingen: wat zijn verschillen, overeenkomsten, toelatingseisen en perspectieven?

“Ik keek op de site en er waren 52 opleidingen die ik kan doen met mijn diploma. Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak. Hoe weet je of je de juiste keuze maakt? Waar moet ik op letten?”

Keuzestress door onzekerheid over de toekomst
Een opleiding kiezen, is een complex proces. De Coronacrisis maakt het nog een stuk lastiger. Zo is het is onzeker of jongeren in het nieuwe schooljaar fysiek onderwijs kunnen volgen. Daarnaast is het (korte termijn) baanperspectief van een aantal sectoren ineens ingrijpend veranderd. Denk aan horeca, aviation, evenementenbranche en toerisme. Dit geeft keuzestress: is dit wel de goede keuze? Voor sommige jongeren is dit reden om een tussenjaar te nemen en de studiekeuze een jaar uit te stellen. We zien slechts weinig scholen die dit dilemma online benoemen. Nu, maar ook straks, is het belangrijk om jongeren te informeren over de stand van zaken in het beroepsveld. Bied een handelingsperspectief en relativeer. Immers ook volgend jaar zal onzekerheid bestaan over arbeidsperspectieven en afstandsonderwijs. 100% zekerheid over je studiekeuze bestaat niet. Geef jongeren de mogelijkheid om met studiekeuzeadviseurs van gedachten te wisselen over wel of niet uitstellen van hun studie.

“Ik wil de opleiding kok niveau 3 gaan doen. Koken is mijn passie. Maar mijn ouders zeggen dat ik nu beter iets anders kan kiezen. Nu weet ik het even niet meer.”

Meer weten?
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Of heb je behoefte aan onderzoek en advies bij het ontwikkelen van online studiekeuzeactiviteiten? Neem dan contact op met senior onderzoeker Suzanne Dölle: Suzanne@youngworks.nl