Puber zoekt coach

James Smith
16 september 2019

De afgelopen jaren zien we dat de doelgroep die een coach bezoekt steeds jonger wordt. Volgens een artikel in de Guardian, die deze trend in de United States volgt, zoeken steeds meer 17 en 18-jarigen een toevlucht in life-coaching als oplossing voor hun hedendaagse struggles. Hoe zit dit in Nederland? Wat is een reden voor jongeren om al op jonge leeftijd coaching te zoeken en wat levert het ze op? James Smith, adviseur bij Youngworks en zelfstandig coach, gaat voor ProfielActueel in op wat hij op dit terrein ziet en meemaakt in de praktijk.

Dit artikel verscheen eerder op ProfielActueel.

“Onze zoon van 18 is om verschillende redenen vastgelopen in zijn studie en hij is nergens meer voor te porren. We hebben van alles geprobeerd. Coaching helpt hem orde op zaken te stellen en om weer in de actiestand te komen”. (anonieme moeder van een puberzoon)

Prestatiedruk voedt behoefte aan coaching
Als we praten over jongeren in de leeftijd van 17 en 18 jaar dan praten we over Generatie Z (na 1995 geboren). Deze doelgroep is over het algemeen opvallend positief opgevoed en daardoor geloven ze volop in hun eigen kunnen en in de maakbaarheid van hun eigen toekomst. Tijdens hun opvoeding horen ze regelmatig van ouders: “Als jij echt je best doet, kan je alles bereiken wat je wilt.” Deze boodschap wordt nog verder versterkt door het onderwijs, bedrijfsleven en rolmodellen via social media, die jongeren allemaal uitdagen het beste uit zichzelf te halen. Jongeren kunnen prestatiedruk ervaren uit hun directe omgeving en de maatschappij wanneer hun poging om school of studie te halen niet goed uitpakt. Ze vergelijken zichzelf, al dan niet via social media (upward comparison) met anderen. Dit kan zorgen voor een rem op hun dromen en het gevoel van stilstand leidt tot angst om de ontwikkelingen niet bij te kunnen benen. Een ander fenomeen is het groeiende aantal jongeren dat uitvalt door burn-out klachten.

Omgeving zet aan tot coaching
In Nederland gaan jongeren in de leeftijd van 18 jaar vandaag de dag niet massaal uit zichzelf op zoek gaan naar een coach, maar zullen door hun omgeving (ouders, mentor, vrienden) getipt of aangespoord worden. Ze maken die beweging niet zo snel uit zichzelf, omdat ze wanneer het aankomt op coaching nog weinig tot geen referentiekader hebben wat het voor ze kan betekenen. Bovendien kost coaching tijd en geld en dat spenderen ze liever aan andere dingen. Op deze leeftijd speelt ook schaamte mee ten opzichte van vrienden (Ik ben vast de enige die hulp nodig heeft) en angst, als het bijvoorbeeld om vertrouwelijkheid gaat (Ik wil niet dat deze informatie op school/werk uitlekt).

Helaas wordt coaching ook vaak verward met therapie, terwijl dat totaal iets anders is. Coaching is gericht op de korte termijn en doelgericht. Je stelt een doel en werkt daar met een coach aan. Therapie kost vaak meer tijd en de ontwikkeling gaat langzamer, omdat het diepere cognitieve en emotionele processen raakt.

“Ik merk dat jongeren in het begin sceptisch zijn, ze weten niet wat coaching is en wat het kan opleveren. Maar na een succeservaring gaat er een wereld voor ze open”.

Coaching wordt steeds vanzelfsprekender en aantrekkelijker
Voorheen associeerde we coaching vooral met outplacementtrajecten of met young professionals – met een dertigersdilemma – die hun carrière wilden boosten. Terwijl we nu zien dat het coachen van leerlingen en studenten in het onderwijs, als ook van jonge medewerkers op de werkvloer steeds vanzelfsprekender wordt. James: “Er is binnen Youngworks een toenemende vraag naar de training ‘Coach je leerling’. Daaruit blijkt o.a. dat de rol van de docent veranderd, in iemand die naast de jongere staat in plaats van tegenover of boven de leerling”.

Wat maakt coaching voor de jonge doelgroep dan nu zo aantrekkelijk?
James ziet verschillende redenen. De voornaamste reden voor deze leeftijdsgroep zit ‘m in het begeleiden bij een (studie)keuze en het maken van toekomstplannen. Er zijn tegenwoordig zo veel opleidingen en keuzemogelijkheden, dat jongeren soms door de bomen het bos niet meer zien. Om die reden kiezen jongeren die van de middelbare school komen, na overleg met hun ouders steeds vaker voor een tussenjaar, dit geeft ze extra bedenktijd. Coaching geeft jongeren inzicht in soms verwarrende tijd. Waar sommigen de kennis voor het leven uit hun directe omgeving halen, zoeken anderen elders extra steun.
Als het nodig is vergroot coaching het vermogen van jongeren tot zelfreflectie. Anderen werken aan het bereiken van persoonlijke leerdoelen zoals beter plannen, pro-actiever zijn of meer ontspannen.

“Als coach help ik jongeren stapsgewijs hun zelfkennis en zelfvertrouwen te vergroten, waarna het makkelijker is om keuzes te maken”.

Dus, iedere puber een coach?
Jongeren gaan niet per se uit zichzelf naar een coach en daar is ook niet altijd een noodzaak voor. Maar we zien wel dat Generatie Z opgroeit met enerzijds ouders die al gewend zijn om hulp te vragen en anderzijds een omgeving die je niet veroordeeld. Coaching wordt gemeengoed, je hoeft je er niet voor te schamen. Dus als we een blik op toekomst richten, dan zullen deze jongvolwassenen mogelijk makkelijker naar een coach stappen. James: “Een groot voordeel is dat een coach op een andere manier naast je staat dan een vriend of vriendin en dat zie ik als iets positiefs”.

Over Youngworks:Youngworks is sinds 1998 een expert op het gebied van het begrijpen én bereiken van jongeren. Youngworks houdt de laatste ontwikkelingen binnen jongerencultuur daarom nauwlettend in de gaten. Met maatwerk kennis-, inspiratiesessies en workshops helpen zij diverse opdrachtgevers binnen het onderwijs om zich optimaal met jongeren te verbinden.

Over James Smith:
Is adviseur/trainer bij jongerencommunicatiebureau Youngworks en coacht in zijn vrije tijd jongeren in de leeftijd van 16 tot 30 jaar. Met veel bevlogenheid deelt hij zijn praktijkervaring en kennis over het puberbrein, jongerentrends, motivatie en talentontwikkeling al een aantal jaren met onderwijsprofessionals.

Let op: Op 13 november a.s. is door Youngworks de Masterclass “Coach je leerling” voor onderwijsprofessionals gepland. Klik hier voor meer informatie