Van interviews op locatie naar online interviews sinds Covid-19
Dagelijks spreek ik – Ruby, onderzoeker bij Youngworks – met jongeren over hun leefwereld, behoeftes en ervaringen. Eerder interviewden we jongeren face-2-face, op een centraal gelegen locatie. Door de coronamaatregelen stapten wij – uit noodzaak – over op online interviews. Dit beviel ons zo goed, dat we er nu vaak voor kiezen om digitaal met jongeren in gesprek te gaan. In dit artikel zet ik vijf voordelen van het voeren van online interviews met jongeren op een rij.
Met online interviews bereiken we een meer diverse groep jongeren.
Online interviews zijn toegankelijk voor alle jongeren. Zo zijn reistijd en afstand geen drempels meer, waardoor we ook jongeren uit bijvoorbeeld Limburg of Groningen bereiken: hun beleving is immers ook van belang. (Bijkomend voordeel: onze eigen topografische kennis wordt daar ook een stuk groter van.) Of nog verder weg: zo interviewde ik onlangs een jongere tijdens zijn tussenjaar over het kiezen van een universitaire studie – vanuit zijn hostel in Cambodja.
Daarnaast merken we dat introverte jongeren zich eerder aanmelden, doordat zij nu geïnterviewd kunnen worden in hun eigen omgeving. Een grotere diversiteit aan ervaringen, achtergronden en type jongeren, geeft ons de kans om het perspectief van jongeren scherper in kaart te brengen.
Onderzoekers krijgen een uniek inkijkje in het leven van de jongere.
Online krijgen we via beeld de thuisomgeving van de jongere te zien. Het is vrij bijzonder om als onderzoeker een inkijkje te krijgen in het leven van zoveel verschillende jongeren. Jongeren met een uitgebreide game set-up, een gitaar aan de muur of een kat die door beeld loopt: je krijgt direct een beter beeld van hun leefwereld. Dit geeft ons de kans om een persoonlijk gesprek te starten en meteen het ijs te breken. Soms geeft het inkijkje ook waardevolle informatie. Zo logde een jongen in vanuit een grote ruimte met andere jongeren. Dat waren niet zijn broertjes en zusjes: hij woonde op een schippersinternaat, zijn ouders werkten in de scheepsvaart. Daardoor kon ik beter begrijpen wat er in zijn leven speelde.
Jongeren stellen zich meer open in hun eigen, veilige omgeving.
Geïnterviewd worden op locatie kan best spannend zijn: ver reizen naar een onbekende omgeving, praten met volwassenen, je openstellen voor onderzoekers… Ga er maar aan staan, als jongere! Online voelen jongeren zich meer op hun gemak: ze zijn thuis, in hun eigen kamer, misschien zelfs in hun joggingkleding. Bovendien zijn ze door online onderwijs al bekend met programma’s als Zoom. Hierdoor merken wij dat ze vrijer praten en zich sneller openstellen: ze weten beter wat ze kunnen verwachten. Goed om te weten: aan het begin van het interview reserveren we genoeg tijd om kennis te maken met de jongere. Zo blijft het, ondanks de afstand, wel een persoonlijk gesprek.
Minder jongeren zeggen het interview op het laatste moment af.
Geïnterviewd worden op locatie kost de jongere inspanning, geld en planningsvermogen: ze moeten ver reizen, een middag vrij plannen, ze reizen met een ouder, of juist voor het eerst alleen met het openbaar vervoer. Sommigen vinden het gesprek op het laatste moment toch te spannend of te veel moeite, en komen niet opdagen. Deze no-shows komen gelukkig minder voor sinds wij online interviewen. De drempel om mee te doen met een interview ligt lager: ze kunnen immers direct na schooltijd thuis inloggen.
Zo sprak ik laatst een meisje dat online niet inlogde. Na een Whatsappberichtje of alles lukte, zat ze binnen 3 minuten achter haar laptop. ‘Vergeten’, zei ze -het blijven natuurlijk jongeren. Ook komt het regelmatig voor dat jongeren ons – soms heel last minute – Whatsappen of ze het interview kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld omdat ze het niet redden met huiswerk. Fijn dat we ons makkelijk kunnen aanpassen aan hun soms drukke levens.
Jongeren kunnen makkelijk reflecteren op (digitaal) stimulimateriaal.
Tijdens interviews leggen we jongeren vaak stimulimateriaal voor, zowel op locatie als via Zoom. Denk hierbij aan communicatie-uitingen of oplossingsrichtingen in beeld en taal. Een bijkomend voordeel van online interviewen is dat het zich uitstekend leent voor het reflecteren op digitaal stimulimateriaal, zoals websites en video’s. Via Zoom kunnen jongeren zelfs hun eigen scherm delen. Handig als we bijvoorbeeld willen begrijpen wat jongeren lezen en aanklikken op een opleidingspagina van een studie.
Altijd een onderzoeksmethode die past bij de vraag, doelgroep en klant.
Zijn wij dan definitief overgestapt naar online interviews? Nee, zeker niet. Bij sommige onderzoeksvragen is het houden van interviews op locatie wel degelijk wenselijk. Bijvoorbeeld omdat de doelgroep lastig te bereiken is, of omdat het onderwerp van het gesprek te persoonlijk is. We stemmen op basis van onze onderzoekservaring met jongeren dus altijd de onderzoeksmethode af op de doelgroep en de vraag van de klant.
Meer over jongeren
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een kernteam van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Of wil je verkennen wat dit betekent voor jullie organisatie? Neem dan contact met ons op.