Gen Z in lockdown
Tijd. Voor veel jongeren was het een schaars goed. School-, werk-, sport- en sociale verplichtingen streden dagelijks om hun beperkte wakkere uren. Naarmate ze ouder worden en steeds meer kan en mag, werd hun week gevoelsmatig krapper en krapper. Maar toen: Corona. Als een bezem zwiept onze intelligente lockdown de agenda’s van veel jongeren leeg. De ruimte om te Netflixen, bankhangen en zonnebaden is ineens enorm.
We interviewen momenteel jongeren in heel Nederland over hun beleving van de Corona crisis. In dit artikel vast een aantal eerste inzichten plus een herwaardering van enkele eerder geschreven – maar opnieuw actuele – artikelen
“Ik heb het gevoel dat het vakantie is, maar dan één waarin je eigenlijk helemaal niks kan doen. Ik heb de afgelopen week eigenlijk alleen maar met mijn vriendin gechilled en veel series en Youtube gekeken haha.” – Jongen, 19 jaar.
De eerste week, de tweede en misschien nog de derde, gaf dit best een lekker gevoel: net vakantie. Maar, het is geen vakantie. Dat besef dringt bij alle jongeren, of ze nou 15, 18 of 21 jaar oud zijn, op een gegeven moment binnen. Eventuele stress gerelateerde klachten voelen mijlenver weg. Daarvoor in de plaats ligt een bore-out op de loer. Na verloop van tijd kan ook het gebrek aan (zinnige) activiteiten, betekenis en uitdaging jongeren frustreren.
“Ik doe eigenlijk niks. En mijn vrienden doen ook de hele dag niks, dus ja er gebeurt gewoon niks. Dat begint echt vervelend te worden. Ik hoop gewoon dat het snel voorbij is.” – Meisje, 16 jaar
Het is op dit moment aan jongeren zelf – met name wanneer hun studie en werk even op een laag pitje staan – om zich te motiveren en actief te blijven. Niet makkelijk, want veel tijd zonder afleiding is confronterend. Jongeren moeten zichzelf onder ogen komen tijdens deze crisis. De unieke ruimte voor zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling die ze nu ervaren is enorm waardevol, maar het is tegelijkertijd spannend en verleidelijk om ervoor te vluchten. Weinig jongeren zitten – terecht – op een nieuwe vorm van prestatiedruk te wachten.
“Ehmmm wat ik nu vooral doe? Op mijn telefoon kijken haha. Spelletjes doen, films kijken. Zoeken naar afleiding, lekker niet bezig zijn met mezelf haha. Thank god dat we internet hebben, anders was het hier één groot tranendal.” – Meisje, 23 jaar
De afgelopen jaren schreven we veel over de eigentijdse worsteling van jongeren met prestatiedruk, over hun angsten en onzekerheden bij het maken van keuzes voor de toekomst. Vaak herkenden we in de verhalen van jongeren een roep om rust, om meer ruimte om te experimenteren en voor – begeleide – zelfreflectie. We schreven zelfs over het belang van verveling in het leven van jongeren.
Nu krijgen jongeren plotseling deze – gewenste – rust en verveling opgelegd. In deze unieke situatie hebben een aantal van onze artikelen hernieuwde relevantie. We zetten drie artikelen voor je op een rij:
#BORED AF
Wanneer je online zoekt op ‘jongeren en verveling’ krijg je bijna 200.000 hits op Google. Bij het woord verveling hebben we al snel de associatie met een onderuitgezakte puber die lusteloos vanaf de bank naar de tv of het raam staart. Maar deze vorm van ‘vrijetijds-verveling’ werd steeds zeldzamer. Nu – in tijden van Corona – is ze weer een dagelijkse realiteit. Moeten we nu medelijden hebben met pubers of biedt dit hen een waardevolle kans? Dit artikel uit 2018 biedt ook nu een prikkelend perspectief.
AFWACHTEN OF AFHANDELEN? KIEZEN VOOR EEN TUSSENJAAR
Studeren is werken aan je toekomst. Maar wat als je niet weet welke studie en toekomst je moet kiezen? In hun zoektocht naar meer zekerheid nemen steeds meer jongeren na de middelbare school een tussenjaar (een ‘gap year’). Deze vrije periode biedt de mogelijkheid om wat langer na te denken over de spannende studiekeuze en biedt hoop op meer zekerheid als het moment daar is. Kan de huidige periode van lockdown voor twijfelende studiekiezers eenzelfde functie vervullen als 4 maanden backpacken in Australië? Wie weet… Lees hier het artikel uit 2018 om de aantrekkingskracht van een tijdje ‘niets’ doen beter te begrijpen.
ALS JE MAAR GELUKKIG BENT
Geluk, een lastig en abstract begrip, maar vaak het hoogste goed. Jaar in jaar uit krijgen jongeren het mee in hun opvoeding: “Het maakt niet uit wat je doet of wat je kiest, zolang je maar gelukkig wordt.” En daar sta je dan. 22 jaar oud, hbo-diploma bijna in je broekzak. Nog maar één stap te gaan: gelukkig worden. Een pittige opdracht, die vraagt om grote zelfkennis. Biedt de Corona-crisis jongeren de noodzakelijke rust en ruimte om hierover na te denken die ze in hun (eerdere) dagelijks leven vaak misten? Lees over de groeiende behoefte aan rust en zelfreflectie in dit artikel uit 2014(!)
WIL JE MEER WETEN OVER DE HAAT-LIEFDE VERHOUDING VAN JONGEREN MET RUST? VRAAG DAN HIER DE MOGELIJKHEDEN AAN VOOR EEN INSPIRATIESESSIE.