cases

Activerende didactiek en leerlingen coachen

Vraag/aanleiding
Vanaf schooljaar 2019/2020 krijgt elke leerling op O.S.G. De Ring van Putten per dag drie lessen van 80 minuten. Daarnaast kwam er meer ruimte in het curriculum voor het voeren van coachgesprekken met leerlingen – en daarmee de coachende rol van de docent. Dit was een grote verandering en om deze nieuwe manier van lesaanbod te laten slagen, besloot de schoolleiding haar onderwijsprofessionals hierop passend en grondig voor te bereiden. Daarbij kwam er aandacht en focus op twee belangrijke thema’s: activerende didactiek en leerlingen coachen.

Aanpak
Onze trainers Miek Crouzen en James Smith, beiden ervaringsdeskundigen in zowel het onderwijs als in persoonlijke ontwikkeling, bundelden hun kennis en expertise om een maatwerkprogramma te ontwerpen. Zij ontwikkelden voor de school een workshoptraject voor het hele docententeam. Dit traject bestond uit meerdere trainingen en 22 leer- en intervisiemodules, die gedurende het hele jaar verspreid worden uitgevoerd door de docententeams. Deze methode zal ervoor zorgen dat de docenten de geleerde stof, methodieken en gesprekstechnieken door het schooljaar heen kunnen blijven oefenen en elkaar scherp kunnen houden in hun groeipunten en ontwikkeling.

De training Activerende didactiek
Tijdens deze training nemen de trainers van Youngworks de docenten mee in simpele doch effectieve manieren om activerend didactisch te werk te gaan. Om het geheel meer kracht bij te zetten, bestaat de training zelf ook uit activerende werkvormen. Zo kunnen de docenten ervaren hoe behulpzaam en simpel werken met activerende didactiek kan zijn, terwijl ze inhoudelijk leren over de mogelijkheden. Dit vergroot de kans dat zij het ook daadwerkelijk toe zullen passen in de praktijk. Hugo Boot (Practoraat Activerende didactiek – Summa College) en Frank van den Ende (ROC Gilde opleidingen) verzorgden tevens een gastles waarin zij best practices uit de praktijk deelden. Zo kregen de deelnemers gedurende de dag de mogelijkheid om te leren van anderen en de mogelijkheid om te onderzoeken welke vormen daadwerkelijk passen bij eenieders vak. Aan het einde van de dag mochten de docenten hun les-ideeën live pitchen voor een panel van leerlingen uit diverse leerjaren en van verschillende niveaus. De (ongezouten) feedback die de docenten kregen, gebruikten zij verder ze om een volledig lesontwerp te maken. Op die manier had elke docent de kans om met een volledig les-idee, dat klaar was voor uitvoer, de training te verlaten. Dat scheelt weer tijd en ruimte in het nieuwe jaar!

De tweedaagse training Coach je leerling
Deze training is bovenal ervaringsgericht. In het eerste deel zetten de trainers het theoretisch kader neer, aan de hand van de Motivatietheorie van Zelfdeterminatie en de kernwaarden van waarderende gespreksvoering. Want om het juiste gesprek te kunnen voeren met je leerling, moet je eerst weten hoe motivatie van jonge mensen nou eigenlijk werkt. De docenten oefenen vervolgens uitgebreid de basis luister- en gespreksvaardigheidstechnieken van coaching met elkaar, welke de basis vormen voor elk waardevol contact tussen docent en leerling. Hierbij was zowel aandacht voor de docenten met reeds veel vlieguren, als voor de beginnende docenten met minder ervaring. Daarnaast staan we stil bij wat gesprekken voeren met jongeren uitdagend maakt en hoe je hiermee om kunt gaan als onderwijsprofessional. Aan het einde van de dag was er nog ruimte voor extra oefenmomenten, om goed voorbereid het schooljaar in te kunnen stappen.

Tijdens de tweede dag van deze training, die later in het jaar plaatsvindt, is er ruimte voor het delen van ervaringen, succesmomenten en frustratiepunten. Vervolgens gaan de deelnemende docenten aan de slag met hun eigen casus. Hierbij krijgen zij de kans om de voor hen uitdagende gesprekken te oefenen met professioneel opgeleide leerlingacteurs. Ondanks dat dit best spannend kan zijn voor de deelnemers, is het ontzettend leerzaam omdat je directe feedback krijgt van jongeren zelf en daardoor snel leert van elkaar wat effectief en minder effectief werkt. Het feit dat de docenten in een veilige omgeving kunnen experimenteren met nieuw gedrag, maakt de tweede dag van deze training absoluut uniek.

“Zo fijn dat jullie komen vertellen hoe het kán

maar niet hoe het moet. Echt een opluchting.”
Docent Ring van Putten

Intervisie- en leermodules
Ook verzorgde Youngworks uitgebreide, op maat gemaakte intervisie- en leermodules voor O.S.G De Ring van Putten. Deze serie bestaat uit 22 tweewekelijkse oefeningen, waarmee elk team samen in hun eigen tijd aan de slag kan. Deze intervisieoefeningen zorgen ervoor dat ervaringen gedeeld kunnen worden, casussen onderzocht en er ruimte is voor het geven van advies wanneer het aankomt op de activerende didactiek, de 80-minuten-lessen en het coachen. De intervisiemodules worden afgewisseld met leermodules die de docenten nieuwe coachtechnieken leren, zodat ze ook gedurende het jaar blijven leren en groeien in hun rol als coachende docent.   

Resultaat
Kortom: de docenten van O.S.G. de Ring van Putten werden goed voorbereid op het uitdagende jaar dat voor hen lag. Ondanks dat het een pittige omschakeling bleek, waren de deelnemers erg enthousiast over de trainingen.

“Ik heb al heel veel trainingen en workshops gevolgd in mijn carrière als docent, maar de manier waarop jullie het brengen is echt vernieuwend, energiek en met veel respect voor ons als deelnemers.”

Docent Ring van Putten

Meer weten?
Neem vrijblijvend contact met ons op!