cases

Doei Tabaksindustrie!

‘De wereld wordt rookvrij. Wen er maar aan.’ – Rookvrije Generatie

rookvrije generatie jongeren doei tabaksindustrie case youngworks ceo vape fake newsAanleiding: Denormalisatie van de tabaksindustrie

De Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds hebben gezamenlijk de ambitie uitgesproken dat er in 2035 een Rookvrije Generatie is. Kinderen die in 2017 geboren zijn, zijn dan 18 jaar en tijdens hun opgroeien nauwelijks met roken in aanraking gekomen, waardoor ze ook nooit zullen beginnen met roken. Gezamenlijk voeren deze organisaties binnen de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij (GvRV) campagne voor het vergroten van de rookvrije norm , onder het motto ‘De wereld wordt rookvrij. Wen er maar aan’.

Deze fondsen klopten bij Youngworks aan met de vraag hoe zij jongeren (18-23 jaar) zouden kunnen betrekken bij hun ambitie. Hoe reageren jongeren als ze meer horen over de schadelijke praktijken van de tabaksindustrie?

Vraag

Hoe kan het maatschappelijk debat over de absurde praktijken van de tabaksindustrie worden versneld door jongeren als spreekbuis te betrekken in deze discussie?

Aanpak van het onderzoek

We voerden kwalitatief onderzoek uit door middel van online-interviews. We spraken hiervoor met jongeren van 18 tot 23 jaar verspreid door Nederland, met verschillende opleidingsniveaus, en zowel rokend als niet rokend. In de gesprekken gingen we in op de volgende onderwerpen:

  • Gezondheidsbeleving: algemene beleving van gezondheid, wat betekent gezondheid voor jongeren en wat doen jongeren om gezond te blijven?
  • Feiten over de tabaksindustrie: we legden in willekeurige volgorde 10 feiten over de tabaksindustrie voor.
  • Maatschappelijk debat: wat zou de rol van de overheid moeten zijn rondom roken? Welke invloed hebben jongeren zelf en wat hebben ze nodig om een verandering teweeg te brengen?

rookvrije generatie jongeren doei tabaksindustrie case youngworks memeInzicht: De tabaksindustrie ontneemt de vrijheid, gezondheid en de toekomst van jongeren

Het onderzoek maakte duidelijk dat jongeren volop geraakt worden door feiten over de werkwijze van de tabaksindustrie. Sommige feiten kenden ze al; andere informatie was nieuwer. Verder bleek de kracht vooral te liggen in het stapeleffect: hoe meer feiten jongeren horen, hoe groter de verontwaardiging.

‘Ik voel me machteloos en verdrietig als ik dit lees.’

Jongeren zien dat de tabaksindustrie hun vrijheid ontneemt door extra stoffen toe te voegen aan sigaretten waardoor jonge mensen verslaafd raken. Ze zijn verontwaardigd dat de industrie in niet-westerse landen gratis sigaretten uitdeelt aan jonge mensen. Het feit dat er een industrie is die schadelijke producten produceert met de dood als gevolg past niet meer in de huidige maatschappij. En tot slot zet de tabaksindustrie niet alleen de toekomst van jongeren op het spel, maar ook de toekomst van de wereld. De informatie over ontbossing en het klimaat is voor vrijwel alle jongeren nieuwe informatie en komt hard binnen.

De onderzoeker over dit traject

Dit onderzoek werd uitgevoerd door onder andere Yvonne van Sark:

‘Er zijn zoveel redenen om verontwaardigd te zijn over de tabaksindustrie. Het is echt goed om jongeren hierover te informeren. Bestaande en nieuwe feiten raken bij veel jongeren een snaar en stimuleren het debat erover. Is deze industrie nog wel van deze tijd?’

Resultaat

Na ons onderzoek en advies zijn de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij (GvRV) verdergegaan met de bevindingen. In samenwerking met socialbureau Hammerfest, Het PR Bureau, WeFilm en Lama ontwikkelden ze de online campagne ‘Doei Tabaksindustrie!’. Neem vooral even een kijkje op dit online platform waar je 10 redenen vindt om doei te zeggen tegen de tabaksindustrie. Of volg de campagne op Instagram en TikTok.