cases

Donald Duck zet kinderen aan tot lezen

Hebben kinderen interesse in een serie leesboeken van Donald Duck?

Kinderen lezen steeds minder boeken en brengen meer en meer tijd online door achter schermen. Zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Donald Duck-strips blijven onverminderd populair. Krijgen we kinderen wel aan het lezen als Donald Duck de hoofdrol speelt in de leesboekenserie?

Met deze vraag benaderde Disney Publishing ons. Disney vroeg ons om onderzoek te doen naar een nieuwe serie leesboeken over Donald Duck, uitgegeven door DPG Media. In deze serie is Donald Duck een puber die grappige avonturen beleeft op een peperdure school voor talentvolle kinderen. Het zijn boeken in de populaire categorie ‘Graphic novels’ waarin teksten met grappige en kleurrijke illustraties worden gecombineerd.

Kwalitatief onderzoek en leessessies met duo’s kinderen en ouders
We voerden het onderzoek uit in Nederland, onder een diverse groep kinderen van 7-11 jaar en ouders. We gingen op zoek naar antwoorden op vragen als: Hoe beleven en waarderen kinderen en ouders de boekenserie? Is er behoefte aan een leesboekenserie van jonge Donald Duck in Nederland? Wat zijn aandachtspunten zodat de serie goed aansluit bij deze jonge doelgroep?

Speciaal voor de test ontwikkelden de makers levensechte mock-ups van de boeken. We gingen in gesprek met vriendenduo’s kinderen en met ouders. We legden hen verschillende covers, logo’s en titels voor van het eerste boek uit de serie. Ook lazen ze zelf een hoofdstuk uit het boek (conceptversie). Met een kleine groep kinderen hielden we individuele leessessies om te achterhalen of de teksten aansloten bij hun niveau en belevingswereld, onder meer via een leesniveautool.

“De naam ‘Club Donald Duck’ past goed. Als je een club bent, dan vind je elkaar leuk en kun je samen dingen afspreken.”

Sterk merk Donald Duck triggert de lees- en vraagintentie
Uit het onderzoek blijkt dat kinderen veel interesse hebben in leesboeken van Donald Duck: zowel jongens als meisjes, oude en jong, boekenwormen, weinig-lezers en probleemlezers. Wat verklaart hun enthousiasme?

Kinderen hebben automatisch positieve verwachtingen van het boek vanwege Donald Duck. Die staat voor plezier, entertainment, humor, gezelligheid. Het boek heeft nauwelijks een introductie nodig: alle kinderen kennen Donald Duck. Herkenning geeft een vertrouwd gevoel.

“Donald Duck is altijd leuk. Ik ben geen boekenworm maar dit boek ga ik zeker lezen.”’

Het genre ‘graphic novel’ speelt ook een rol in hun interesse: dit is een populaire categorie met een lage leesdrempel. Daardoor verwachten kinderen dat het een toegankelijk boek zal zijn dat zij makkelijk kunnen lezen.

Kinderen ervaren het boek als “cool”. Geen saai leesboek maar mooi vormgegeven met een mix van tekst en strips. Daarmee denken ze op te vallen in de klas (boekbespreking) en bij vrienden (schoolpleinfactor). Donald Duck staat bovendien voor goedkeuring van de ouders. Kinderen verwachten dat hun ouders het fijn vinden als ze dit boek gaan lezen.

Ook ouders zijn positief over de serie. Ze verwachten dat hun kind dit boek graag wil lezen vanwege Donald Duck. Ze zouden het boek aanschaffen op verzoek van hun kind of op eigen initiatief.

“Dit boek zou ik meteen kopen, ik weet zeker dat hij dat leuk vindt. Hij houdt niet van lezen maar wel van Donald Duck. Dan is hij meteen een tijdje van zijn iPad af.”

Moeilijke teksten zijn aangepast na onze test onder kinderen
Het onderzoek leverde ook belangrijke verbeterpunten voor de teksten. In de test werkten we met een vrij letterlijke vertaling van de Amerikaanse versie van het boek. De teksten bevatten moeilijke woorden en zinnen die kinderen niet begrepen. Dankzij het onderzoek is, in de definitieve vertaling, veel aandacht gegeven aan de begrijpelijkheid van de teksten, waardoor het een toegankelijk boek is geworden voor kinderen.

“Ik ga het vragen aan mijn moeder. Dat gaat ze zeker voor me kopen. Ze wordt er blij van als ik een boek lees. Ze heeft ook alle Loserboeken voor me gekocht.”

Succesvolle lancering
Begin juni 2020 werd het boek gelanceerd en het was zo populair dat het al binnen een week in herdruk is gegaan. Die maand stond het boek in de kinderboeken top 10 van Bruna.nl. Op 22 september 2020 is het 2de boek uit de serie gelanceerd.

 Meer weten over onderzoek onder kinderen?
Neem contact op met Suzanne@youngworks.nl