cases

Een nieuw verhaal en een nieuwe opleidingsnaam voor master aan Universiteit Utrecht

“Het onderzoekstraject met Youngworks heeft enorm waardevolle inzichten opgeleverd. We weten nu precies wat de motivatie is van studiekiezers om een opleiding gericht op watermanagement te kiezen. Hiernaast geeft de opgeleverde rapportage hands-on adviezen om de master in het vizier te brengen bij studiekiezers.” Katharina Thewes, Marketing- en Communicatieadviseur Universiteit Utrecht

Aanleiding: Universiteit Utrecht vernieuwt master Water Science & Management

Klimaatadaptatie en watermanagement bieden veelbelovende oplossingen voor hedendaagse uitdagingen. Het vakgebied staat te springen om professionals met deze expertise. Universiteit Utrecht (UU) biedt een masteropleiding aan die studenten opleidt tot zo’n professional: de opleiding Water Science & Management. De inhoud van de master is recentelijk vernieuwd en aangescherpt om nog beter aan te sluiten op uitdagingen in het vakgebied.

De UU vroeg ons, Youngworks, om te adviseren over hoe zij jongeren kunnen inspireren en informeren over de vernieuwde master. Daarnaast zochten ze een nieuwe opleidingsnaam die bij de nieuwe visie aansluit. Inmiddels gaat de master sinds september 2025 verder onder de nieuwe naam: Water Management for Climate Adaptation.

Vraag

Waar ligt de ruimte voor groei voor de master Water, Science & Management en met welke aanpassingen in de profilering en communicatie/voorlichting kan de opleiding deze groei realiseren?

Aanpak van het traject

Samen met het team van de UU voerde Youngworks een kwalitatief onderzoekstraject uit. In een verkennende fase analyseerden we bestaande communicatie-uitingen, benutten we onze expertise over het studiekeuzeproces van jongeren en formuleerden we drie kansrijke insteken om jongeren aan te spreken met de opleiding.

In de volgende fase spraken we jongeren die bacheloropleidingen volgen waar de master op aansluit. Ook spraken we huidige masterstudenten. We gingen met hen in gesprek over hun studiekeuze, hun associaties met de master en hun reactie op de drie vernieuwde opleidingsverhalen.

Inzicht

Uit het onderzoek kwamen interessante inzichten naar voren. Hier een greep uit de inzichten:

  1. Water is voor masterkiezers een interessante ingang om bij te kunnen dragen aan klimaatadaptatie.

Deze groep potentiële masterkiezers is oplossingsgericht en wil bijdragen aan regio’s en gemeenschappen die te maken hebben of krijgen met klimaatverandering. Voor velen van hen is het thema water een interessante ingang om dit te realiseren. Hierdoor spreek je studiekiezers aan die al een specifieke interesse hebben ontwikkeld in water én jongeren die breder geïnteresseerd zijn in klimaat. Het bijdragen aan klimaatadaptatie vinden ze interessanter en impactvoller dan het tegengaan van klimaatverandering.

  1. De diversiteit aan watervraagstukken inspireert studiekiezers en verbreedt hun blik op de master.

De master sprak met een smalle focus op waterproblematiek een selecte groep studiekiezers aan. Masterkiezers hebben zelf nog beperkte associaties bij watervraagstukken. Ze overzien nog niet de diversiteit aan inspirerende vraagstukken en oplossingen die tijdens de master aan bod komen, of de link met klimaatadaptatie. Daarnaast voelen grootschalige watergerelateerde uitdagingen snel ongrijpbaar en abstract. Door de link te leggen met een uitdaging in een specifieke regio, of naar projecten binnen de opleiding, wordt het vakgebied concreter.

  1. Het veelzijdige toekomstperspectief na de opleiding spreekt aan.

Deze potentiële masterkiezers zoeken in hun vervolgopleiding een mix van inhoudelijke verdieping op thema’s die hen interesseren, voldoende keuzeruimte en een rooskleurig arbeidsmarktperspectief. De vernieuwde master speelt hier nu goed op in: waterexperts zijn overal nodig, op uiteenlopende onderwerpen en uitdagingen. Het is belangrijk om ook helder uiteen te zetten hoe studenten tijdens de master kunnen ontdekken in welk thema ze zich willen verdiepen.

Een nieuwe opleidingsnaam

Op basis van de inzichten en onze expertise formuleerden we adviezen voor de UU voor de voorlichting, communicatie en inhoud van de master. In een vervolgtraject gingen we op zoek naar een naam voor de vernieuwde opleiding. Hiervoor bekeken we met het kernteam van de UU welke bouwstenen potentie hadden en legden deze voor aan studiekiezers via een online vragenlijst. Wat zijn hun associaties bij de naam? Is het duidelijk? Is het aantrekkelijk? We spraken enkele deelnemers in een kort online interview voor extra toelichting op hun antwoorden.

Op basis van deze inzichten adviseerden wij de naam Water Management for Climate Adaptation: deze naam sluit het best aan bij de opleiding én spreekt het meest aan. Enkele inzichten uit dit naamtraject:

  1. Jongeren begrijpen de term ‘Climate Adaptation’ beter dan ‘Climate Resilience’.
  2. ‘Water Management’ is concreter en duidelijker dan alleen ‘Water’ of ‘Water Science’ in de opleidingsnaam.
  3. Door het woord ‘for’ in de opleidingsnaam, in plaats van ‘and’, worden de thema’s geïntegreerd. Studenten begrijpen zo beter dat watermanagement tijdens de studie wordt ingezet voor klimaatadaptatie.

Onderzoeker over dit traject

Dit onderzoekstraject werd uitgevoerd door Marloes Brunsting, Ruby de Nijs en Joris Schuurman.

Marloes Brunsting:
Water als thema klinkt snel smal. Er zijn zeker masterkiezers die al helemaal gegrepen zijn door dit onderwerp. Maar er zijn ook masterkiezers die water wel interessant vinden, maar bang zijn dat een waterspecialisatie een beperkt toekomstperspectief biedt. Wanneer zij zien dat ze met water over de hele wereld impact kunnen maken, en dat dit vakgebied alleen maar groeit door klimaatverandering, worden ook zij enthousiast over de studie.

Interessant dat deze opleiding zo’n brede groep masterkiezers kan bedienen: de master sluit aan bij de wensen van waterfanaten, maar ook van klimaatfanaten voor wie het water meer bijzaak is. Ik verwachtte dat het een uitdaging zou zijn om een naam te vinden die beide doelgroepen aanspreekt. Dat bleek mee te vallen: door bij de kern van de opleiding te blijven, spreekt de UU een brede groep masterkiezers aan.”

Resultaat

De UU heeft de voorlichting en communicatie aangescherpt op basis van onze adviezen. Sinds september 2025 gaat de master onder de nieuwe naam ‘Water Management for Climate Adaptation’ verder. Zie hier de opleidingspagina van de master.

Meer weten?

Wil jij ook weten hoe jij studiekiezers nog beter kan ondersteunen bij hun studiekeuze? Of heb je een andere vraag over jongeren? Neem dan contact met ons op.