“Wat mij het meest is bijgebleven uit het onderzoek met Youngworks, is hoe helder jongeren aangaven dat nieuws níet gezocht wordt, maar gevonden moet worden. Die inzichten hebben ons geholpen om SPIL te bouwen als een social first nieuwsmerk dat écht aansluit op hun leefwereld. De samenwerking was intensief en inspirerend: in korte tijd konden we met Youngworks richting geven aan wat nu SPILNEWS is.” – Birgit Coenen, Chief Growth Officer bij SPIL
Aanleiding: nieuwsarmoede onder jongeren tegengaan met een innovatief nieuwsmedium
C.Tru b.v. (corporate venture Mediahuis) benaderde Youngworks in 2024 met de ambitie om een innovatief nieuwsproduct te ontwikkelen gericht op jongeren (15-25 jaar). Hun doel is om met toegankelijke en constructieve journalistiek jongeren te bereiken en hen ook te betrekken bij de ontwikkeling van deze content. Wij toetsten diverse ideeën en concepten rondom de inhoud, de vorm en het verdienmodel. C.Tru gebruikte deze inzichten om verder richting te geven aan de ontwikkeling van SPIL, het nieuwsmedium voor jongeren dat in juni 2025 is gelanceerd.
@spilnews Ontdek een nieuw soort nieuws @spilnews, met dé jongste nieuwsredactie van Nederland. #JeEigenKijk #NieuwsVoorJongeren #OnafhankelijkeJournalistiek #Perspectieven ♬ origineel geluid – spilnews
Vraag
Waar zit potentie voor een nieuw, waardevol en onderscheidend nieuwsmerk voor een brede jonge doelgroep?
Aanpak van de concepttest
Om antwoord te krijgen op die vraag, hielden we vijftien diepte-interviews met een diverse groep jongeren tussen de 15 en 25 jaar, verschillend in nieuwsbehoefte en nieuwsconsumptie. Alleen nieuwsmijders hebben we bewust niet gesproken.
We gingen met deze jongeren in gesprek over de propositie van het nieuwsmerk, en legden ze uiteenlopende ideeën voor over inhoud, vorm en verdienmodel. Ook bespraken we mogelijkheden om zelf bij te dragen aan de content.
Op basis van de inzichten uit de concepttest formuleerde Youngworks adviezen over de verdere ontwikkeling en invulling van het nieuwsmerk.
Inzichten
Hieronder delen we enkele inzichten uit het onderzoek.
- Een nieuwsmerk voor en door jongeren spreekt aan.
Jongeren hebben – ongeacht leeftijd, achtergrond en opleiding – behoefte om op de hoogte te blijven van het belangrijkste nieuws op internationaal, nationaal en lokaal niveau. Op deze manier krijgen ze grip op de wereld waarin ze opgroeien én behouden ze aansluiting met wat mensen om hen heen bezighoudt. Ze zijn daarom positief over een nieuw nieuwsmerk dat relevante thema’s aansnijdt, zoals studieschulden en huurprijzen. Ze vinden het waardevol als de mening en ervaringen van jongeren onderdeel zijn van de content. Het laagdrempelig kunnen bijdragen aan journalistieke content, zoals het stemmen op ideeën, is aantrekkelijk en onderscheidend. Ook simpel het lezen van reacties van anderen in de commentsectie heeft een meerwaarde voor jongeren: ze zoeken herkenning of juist een kritisch tegengeluid.
“Ik wil op de hoogte blijven. Op werk praten mijn collega’s ook vaak over dingen uit het nieuws. Dan kan ik ook een beetje meepraten.”
@spilnews Wat vind jij van de plannen van de NS? Laat het ons weten! Research: Elisabeth van der Ploeg Eindredactie: Rosa van Berkum Bron: Luka Maas #NS #Trein #jongeren #jongerendagkaart #reizen @Lukaaa 🌞 ♬ origineel geluid – spilnews
- Behoefte aan hapklaar, begrijpelijk nieuws met positieve insteek.
Veel jongeren consumeren nieuws vooral passief: scrollend op hun telefoon komen ze aanbevolen content tegen, vaak in korte videovorm. Kanalen als ‘NOS Stories’ en ‘Cestmocro’ sluiten daarom goed aan op hun huidige nieuwsconsumptie. Dit ‘nieuws scrollen’ is voor hen behalve informatief ook een manier om te ontspannen, een vorm van entertainment zonder directe verdiepingsbehoefte. Als ze wél verdieping zoeken, gaan ze hier zelf actief naar op zoek via bijvoorbeeld Google of YouTube.|
Een optimistische toon in berichtgeving spreekt jongeren aan, omdat ze te veel negatief nieuws als zwaar of confronterend ervaren. Belangrijk is dat de informatiedichtheid en entertainmentwaarde niet ten koste gaan van de begrijpelijkheid van de informatie. Humor en nieuws gaan volgens jongeren niet samen: de kans is groot dat dit de plank misslaat bij een deel van de doelgroep en zelfs afbreuk doet aan de autoriteit van een nieuwsmerk.
“Ik volg het Jeugdjournaal op Instagram. Ze leggen het altijd zo simpel uit, en ook niet zo negatief. Dat vind ik fijn.”
@spilnews De Nederlandse defensie gaat voedseldroppings uitvoeren. Maar vanuit hulporganisaties is ook kritiek: zo zouden er 3600 droppings per dag nodig zijn om iets aan de voedselcrisis te doen. Verslag: Jeroen Kroeze Eindredactie: Rosa van Berkum #defensie #luchtvaart #voeding #eten #hulp ♬ origineel geluid – spilnews
- De grootste uitdaging: jongeren zijn nauwelijks bereid om te betalen voor de huidige vorm van nieuwsvoorziening.
Het ontwikkelen van een nieuw nieuwsmerk voor jongeren is uitdagend: het vinden van de juiste toon en inhoud, onderscheidend vermogen binnen het bestaande aanbod én het vinden een duurzaam verdienmodel. De grootste uitdaging hierbij is dat jongeren nauwelijks bereid zijn te betalen voor huidige nieuwsplatformen. Ze zijn gewend dat er altijd gratis alternatieven beschikbaar zijn; gebruiken manieren om paywalls te omzeilen; en ervaren ‘pay per click’ vooral als frustrerend. Een verdienmodel waar jongeren positief tegenover staan is gesponsorde content, mits transparant is welke rol een adverteerder speelt en mits de onafhankelijkheid van het nieuws gewaarborgd blijft.
“Ik heb een nieuwsapp inmiddels verwijderd. Zelfs voor de meest simpele artikelen moest ik ineens betalen. Elke keer die teleurstelling, dan heb je er geen zin meer in.”
@spilnews Wat vind jij van het advies van Mona Keijzer? En ben jij ook zoveel kwijt aan je huur? Verslag: Jeroen Kroeze Eindredactie: Sophie Kluivers #Wonen #woningnood #geld #inkomen #huur #huurprijs #nieuws #politiek ♬ origineel geluid – spilnews
Onderzoeker over dit traject
Dit adviestraject werd uitgevoerd door Ruby de Nijs, Anne Lisa Mudde en Rutger van den Berg.
Ruby de Nijs:
“Onderzoek naar de nieuwsconsumptie van jongeren laat een duidelijk beeld zien: jongeren zoeken niet actief naar nieuws, maar verwachten dat het naar hen toekomt, via sociale media. Daarmee sluit het traditionele medialandschap niet meer aan op hun behoeften en huidige consumptie. In dit onderzoek voor C.Tru konden we nu concrete concepten voorleggen: wat werkt dan wél voor jongeren? Tof om te zien dat met de lancering van SPIL een onderscheidend nieuwsmedium voor jongeren het resultaat is.”
Resultaat
In juni 2025 lanceerde C.Tru SPIL: nieuws gemaakt voor jongeren 15 tot 25 jaar, door de jongste nieuwsredactie van Nederland. SPIL verschijnt in verschillende vormen: van korte video’s tot diepgravende series, van podcasts tot interactieve formats op TikTok, Instagram, YouTube en een eigen nieuwsplatform. Thema’s die jongeren aangaan staan centraal, waarbij ruimte is voor verschillende perspectieven op het nieuws. Jongeren kunnen gratis lid worden van de community ‘SPIL*ERS’, waar ze inspraak hebben op nieuwsonderwerpen en zien hoe journalistieke keuzes tot stand komen. Betalen voor nieuws hoeven de jongeren niet: branded content in samenwerking met commerciële partijen maakt SPIL gratis en toegankelijk voor alle jongeren.
@spilnews Waarom is Caroline geen fan van de wolf? En hoe kan ze 24 uur lang vergaderen? We stellen Caroline van der Plas de vragen die jullie hebben opgestuurd. Dit is deel 1. Stay tuned, want later deze zomer volgt deel 2. Verslag: Jeroen Kroeze Eindredactie: Rosa van Berkum #carolinevanderplas #bbb #wolf #verliefd #boeren ♬ origineel geluid – spilnews
Meer lezen?
Verdiep je via onderstaande links meer in SPIL en nieuwsconsumptie onder jongeren:
- ‘Nieuwe journalistieke speler SPIL neemt het op tegen nieuwsarmoede onder jongeren’
- De website van SPIL, @spilnews op TikTok en Instagram
- Jongerenonderzoek onder de loep #12: ‘News finds me’: nieuwsconsumptie onder jongeren
Meer weten?
Wil jij ook weten hoe jij studiekiezers nog beter kan ondersteunen bij hun studiekeuze? Of heb je een andere vraag over jongeren? Neem dan contact met ons op.