cases

Jongeren en ondernemen: Ondernemende minds

Aanleiding
Het programma O2LAB van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) houdt zich bezig met de vraag: hoe zorgen we voor een meer ondernemende beroepsbevolking in Nederland? Ontwikkelingen op de (internationale) arbeidsmarkt vragen om een ondernemende beroepsbevolking. Daarin doen we het in Nederland niet slecht, maar is er ook nog veel te winnen. Dat begint in het onderwijs, want jong geleerd is oud gedaan.

Vraag
O2LAB legde ons de volgende vraag voor: Hoe beleven jongeren (12-24) het thema ondernemen en wat zijn hun motivaties om hiermee aan de slag te gaan? En welke ‘ondernemerschapstypes’ (segmenten) zijn hierbij te onderscheiden; groepen jongeren die elk op een andere manier te triggeren zijn.

Aanpak
Om deze vraag te beantwoorden hebben we gekeken naar jongeren in de leeftijd van 12 t/m 24 jaar, die momenteel onderwijs volgen; in het voortgezet onderwijs, mbo, hbo of wo.

Met behulp van interviews met ondernemers en experts hebben we eerst de kaders bepaald. Deze hebben we vervolgens ingekleurd aan de hand van een 50-tal duo-interviews met jongeren in deze doelgroep. Ruim 1.500 jongeren hebben vervolgens een online enquête ingevuld. Op basis van deze kwalitatieve en kwantitatieve data hebben we het segmentatiemodel vormgegeven, resulterend in vier segmenten: de Eigenzinnige Regelaars, de Idealistische Planners, de Afwachtende Zoekers en de Actieve Ontdekkers.

De resultaten hebben we gebundeld in een whitepaper, speciaal voor onderwijsprofessionals die meer willen doen met ondernemend onderwijs.

Meer weten?

Wil je de whitepaper of het onderliggende onderzoek downloaden?  Klik hier.

Ondernemende Minds