cases

Kinderpanel test Zapplive-uitzendingen via WhatsApp & online tool

Feedback van kinderen op vernieuwde Zapplive
Het tv-programma Zapplive is halverwege 2019 vernieuwd in opzet. De makers van het programma wilden graag weten wat kinderen vinden van de nieuwe opzet: wat spreekt aan en wat niet? Wij bedachten een onderzoeksaanpak waarbij de redactie elke week feedback en input kreeg van kinderen op de uitzending. Zo kon de redactie realtime inspelen op de voorkeuren van kinderen en onderdelen meteen aanpassen.

Zapplive elke zaterdagochtend op NPO3
Zapplive is een programma van KRO/NCRV dat elke zaterdagochtend wordt uitgezonden. Het bestaat uit 3 blokken van 20 minuten met tussendoor programma’s van Zapp. Klaas van Kruistum en Saskia Weerstand presenteren Zapplive en ontvangen diverse gasten waarmee ze in gesprek gaan en allerlei spelletjes spelen.

Zapplive Testteam met 65 kinderen uit heel Nederland
We stelden een testpanel samen van 65 Zappkijkers, jongens en meisjes van 11 en 12 jaar uit groep 8, uit heel Nederland. Deze kinderen vormden het ‘Zapplive Testteam’ en keken 2 maanden lang naar Zapplive. Wekelijks beantwoordden ze online vragen over de uitzending. Via een link kwamen ze terecht bij een korte, leuk vormgegeven vragenlijst.

Vragen en opdrachten via WhatsApp
Om kinderen actief betrokken te houden bij het onderzoek, communiceerden we met de kinderen via WhatsApp (met toestemming van de ouders). Elke week ontvingen kinderen persoonlijke app-berichten met uitleg, een opdracht en grappige cues.

Hoge betrokkenheid van kinderen bij het onderzoek
De betrokkenheid van kinderen bij het onderzoek was hoog. Dat bleek uit de hoge deelname (95%), kwalitatief goede input en de enthousiaste 1 op 1 app-gesprekjes met de kinderen. Wekelijks deelden we hun feedback en ideeën met de redactie van Zapplive. Al snel merkten de kinderen dat de redactie goed naar hen luisterde. Ze zagen hun opmerkingen en ideeën meteen terug in de volgende uitzendingen.

Enkele inzichten
Uit het onderzoek komen onder meer de volgende inzichten naar voren:

  • Afwisseling is de kracht van Zapplive.
  • Spellen zijn het leukste (vaste) onderdeel van Zapplive.
  • De gasten in het programma zijn bepalend voor de waardering van de uitzending.
  • Kinderen houden niet van lange interviews: hoe korter, hoe beter.
  • Serieuze en inhoudelijke onderwerpen spreken minder aan. Maar als het onderwerp wordt besproken door een populaire gast (als Kwebbelkop bijvoorbeeld komt praten over mediawijsheid), dan staan kinderen er wel voor open.

Meer weten?
Wil jij ook realtime inzicht in de waardering van je programma of communicatie door kinderen of jongeren? Neem contact op met Suzanne@youngworks.nl