Vraag
Studentenhuisvester SSH rolt de komende jaren haar duurzaamheidsbeleid uit, dat bestaat uit diverse initiatieven en investeringen om de organisatie en haar panden CO2-neutraal te maken voor 2050. Daarbij is ook inspanning vanuit de bewoners noodzakelijk om succesvol te verduurzamen. Aan Youngworks is gevraagd om het duurzaamheidsbeleid onder de aandacht te brengen van de bewoners, en duurzaam gedrag in huis te stimuleren.
Inzicht
De doelgroep bestaat uit studenten; jong en hoogopgeleid. Het belang van duurzaamheid en klimaat hoeft aan hen niet uitgelegd te worden. Toch is duurzaam gedrag niet de norm. In ons onderzoek ontdekten we steeds dezelfde drempels. Besparen lijkt te veel moeite; groene alternatieven te duur; het is allemaal ingewikkeld en men weet niet waar te beginnen. Samen met SSH besloten we deze drempels te verlagen.
Aanpak
Volgens SSH hoeft duurzaam doen helemaal niet moeilijk te zijn. Ze willen het daarom voor de doelgroep zo gemakkelijk mogelijk maken. Dat doen ze door zelf te investeren in het verduurzamen van de woningen, en groene alternatieven toegankelijker te maken.
Om de kleine beetjes deel te maken van een groter geheel, hebben we alle activiteiten van het duurzaamheidsbeleid samengebracht onder één label, SSH Duurzaam. Met eenduidigheid, daadkracht maar ook gemak in gedachten kwam daarbij de pay-off: Zo simpel is het.
Alle communicatie vanuit SSH Duurzaam is glashelder, maar gaat ook gepaard met studentikoze humor, want – laten we eerlijk zijn – het thema zelf trekt niet altijd de aandacht.
Afgelopen jaar lanceerden we SSH Duurzaam met een postercampagne, met komische posters die de groene ambities onder de aandacht brengen. Onder dit label blijven we de komende jaren campagnes ontwikkelen om de activiteiten in beeld te brengen, en de bewoners te motiveren om te verduurzamen.