cases

The Amsterdam Dungeon

Vraag en aanleiding: Onder jongeren heerst het idee dat een griezelattractie niet voor hen bestemd is

The Amsterdam Dungeon wil meer Nederlandse jongeren aantrekken. Onder deze jonge doelgroep heerst het idee dat de griezelattractie niet voor hen bestemd is, maar eerder voor gezinnen, groepsuitjes en toeristen. Toch heeft The Dungeon juist aan jonge, Nederlandse bezoekers een spannende ervaring te bieden. Maar wat maakt het dan spannend?

Inzicht: ieder schrikmoment een grappige anekdote voor later

Wanneer je met een vriendengroep bent, wordt ieder schrikmoment een grappige anekdote voor later; een nieuwe gedeelde ervaring. Voor 14- tot 17-jarigen is er dan ook maar één ding spannender dan iets griezeligs doen, en dat is iets griezeligs doen met je vrienden. Meidengroepjes die samen horrorfilms kijken, jongens die Jackass-achtige toeren uithalen; adrenaline en lachen gaan goed samen.

The Amsterdam Dungeon is meer dan een spookhuis; het is griezelige comedyshow. De bezoekers worden door acteurs van de regen in de drup geleid, en ze worden soms zelfs het ongelukkige doelwit van de macabere grappen. De cocktail van griezelen en lachen is eigenlijk de kern van The Dungeon – en precies wat jongeren zoeken.

Aanpak

Wat drukt de relatie tussen adrenaline en lachen beter uit dan een schrikfoto? Zo’n plaatje belooft genoeg kicks, terwijl het eigenlijk vooral grappig is om naar te kijken. De pay-off vertelt de doelgroep niet dat ze gaan griezelen – dat doet de foto al – in plaats daarvan suggereren we om een nieuwe gedeelde ervaring op te doen: Ga stuk met je vrienden bij The Amsterdam Dungeon.