Het Canonnetwerk Nederland vroeg Youngworks de Canon van Nederland relevant te maken voor alle 17- en 18-jarigen.
Vraag en aanleiding: Hoe maak je geschiedenis inspirerend(er) voor generatie Z?
Hoe maak je geschiedenis inspirerend(er) voor generatie Z? Door van een geschiedenisles een levensles te maken: ‘Open je ogen, leer van het verleden en sta voor je toekomst’. Ofwel: #WAKEUP
In de onlangs vernieuwde Canon van de Nederlandse geschiedenis staan vijftig slim gekozen, historische vensters. De Canon ondersteunt in de eerste plaats het onderwijs. Het is een prima hulpmiddel om over de geschiedenis van Nederland te leren, de verschillende perspectieven op die geschiedenis te ontdekken, en met elkaar te discussiëren over de betekenis van onze geschiedenis.
Inzicht: Open je ogen, leer van het verleden en sta voor je toekomst
De Canon biedt de goudgerande basiskennis van de Nederlandse geschiedenis. Hoe oud je ook bent: iets daarvan zal altijd blijven hangen. In de zoektocht naar hun eigen identiteit hebben jongeren behoefte aan inspiratie, motivatie, voorbeelden en rolmodellen.
We kozen voor een strategie die jongeren laat zien dat de geschiedenis een bron van levenslessen is voor je toekomst. De hoofdboodschap van de campagne is: ‘Open je ogen, leer van het verleden en sta voor je toekomst’.
Aanpak
Youngworks ontwikkelde in co-creatie met jongeren uit de doelgroep de strategie. The Social Club maakte daar de campage #WakeUP van. Via short docs, een campagne video, murals, ambassadeurs Isadee, Bokoesam en Latifah én een social campagne worden levenslessen uit de Canon van Nederland dichter bij jongeren gebracht.
Resultaat
De ambassadeurs: Bokoesam, Isadee en Latifah
Met name generatie Z hecht veel waarde aan de boodschap van rolmodellen. Influencers Bokoesam, Isadee Jansen en Latifah zijn alle drie te zien in de empowering video die speciaal voor de Canon van Nederland is gemaakt en opgenomen in het Rijksmuseum. In de video word je wakker met één van de influencers en bewandel je samen zijn/haar pad – waarbij je een aantal referenties uit de geschiedenis tegenkomt. Ook vertellen de influencers in een short doc waar zij voor staan en welke levenslessen zij uit de geschiedenis hebben gehaald. “Hij was juist perfect in mijn ogen, omdat hij anders was dan anderen”, aldus curvy supermodel Isadee Jansen over kunstschilder Vincent van Gogh.
Om ervoor te zorgen dat dergelijke levenslessen gegeven blijven worden, worden jongeren ook nog meegenomen in andere, inspirerende verhalen en bijbehorende levenslessen uit de vensters van de Canon. Dit zal gebeuren middels een uitgebreid social content-programma met verdiepende en interactieve content.
Muurschilderingen
‘Leer en respecteer’
Kunstenaar Hedy Tjin heeft speciaal voor deze campagne drie grote, indrukwekkende muurschilderingen gemaakt van iconen uit de geschiedenis die zijn opgenomen in de Canon van Nederland. Empowering statements, die zijn gekoppeld aan de personen en die tot op de dag van vandaag van belang zijn, vind je verspreid door het land terug. Zo kun je in Nijmegen de Wake Up Wall van Vincent van Gogh vinden met het statement ‘Jezelf zijn is perfect genoeg’, siert Canonvenster Aletta Jacobs de Dotdome Cinema in Groningen met het statement ‘Vrouwen. Kunnen. Alles’ en is de onlangs aan de Canon toegevoegde Anton de Kom met ‘Leer en respecteer’ in Amsterdam te vinden op zijn eigen, gelijknamige plein.
Uitingen op social media
Hoe maak je geschiedenis inspirerend(er) voor generatie Z? Door van een geschiedenisles een levensles te maken: ‘Open je ogen, leer van het verleden en sta voor je toekomst’ #WAKEUP.
In co=creatie met jongeren uit de doelgroep ontwikkelde Youngworks een strategie. The Social Club ontwikkelde op basis hiervan een triggerende campagne voor 17- en 18-jarigen. Via short docs, een campagne video, murals, ambassadeurs Isadee, Bokoesam en Latifah én een social campagne worden levenslessen uit de Canon van Nederland dichter bij jongeren gebracht. Bij het Honigcomplex in Nijmegen vind je de wake up wall van Vincent van Gogh met het statement ‘Jezelf zijn is perfect genoeg’ #canonvannederland #wakeup