cases

Verbeteren onboardingsproces van studiekiezers

Vraag en aanleiding: bereiken studiekiezers bij het inschrijfproces

Afgelopen zomer 2023 gingen we aan de slag voor Fontys met de vraag: hoe kunnen we de communicatie met studiekiezers verbeteren tijdens het inschrijfproces, vanaf aanmelden in Studielink tot de eerste schooldag? Met als doel om te komen tot consistente communicatie met potentials en een hogere conversie naar definitieve inschrijving bij het instituut ‘Economie en Communicatie’. De vraag komt onder meer voort uit het probleem dat een groep studiekiezers niet goed wordt bereikt tijdens het inschrijfproces.

Aanpak van het traject

Samen met de teams van Fontys doorliepen we een adviestraject. In de startsessie nam het team van Fontys ons mee in alle communicatie en events tijdens de onboarding. Wij deelden inzichten, modellen en typologieën uit onze onderzoeken onder jonge studiekiezers naar studiekeuze en onboarding.

In de volgende fase voerden we een expert-review uit op de communicatie, activiteiten en inrichting van het onboardingsproces bij Fontys. In een werksessie deelden we onze bevindingen. Aan de hand van werkvormen en opdrachten gingen de teams aan de slag met het verbeteren van de communicatie en het stroomlijnen van het proces.

Inzicht en resultaat: praktische handvatten om het proces en de communicatie beter af te stemmen

We schreven een kort adviesrapport met inzichten uit de sessies en ons onderzoek. We gaven concrete adviezen en praktische handvatten om het proces en de communicatie beter af te stemmen op jongeren. In de periode erna gaven we periodiek feedback op de aangepaste communicatie met studiekiezers vanuit de faculteit Economie & Communicatie.

De onderzoeker over dit traject

Suzanne Dölle over het traject met Fontys:

Wij zijn vanuit Youngworks enthousiast over de deskundigheid en voortvarendheid van de teams van Fontys. De inzichten en adviezen werden meteen toegepast in de communicatie. Wat ons betreft met succes. De communicatie in het inschrijfproces is helder en aantrekkelijk door visualisatie van het proces. Het is nu duidelijk welke stappen studiekiezers gaan zetten en welke acties er in elke stap van hen worden verwacht.

De opdrachtgever over dit traject

Wij als Fontys zijn zeer tevreden over dit traject. Vooral door het feit dat Youngworks alle inzichten die zij in hun onderzoeken opgedaan hebben, op een korte en overzichtelijke manier met ons deelden (zowel in de werksessies als in de korte notities die zij aangeleverd hebben). Hierdoor zijn we snel tot de kern gekomen en konden we voortvarend aan de slag.

De korte lijntjes met Youngworks en de snelle input en reacties op vragen, leidden ertoe dat we direct en hands-on aan de slag konden. Op deze manier hebben we in zeer korte tijd al goede stappen gezet om te komen tot een meer consistente en duidelijke communicatie naar de aanmelders toe.

We gaan er vanuit dat we in september met een positief gevoel terugkijken op dit wervingsjaar en kunnen constateren dat aankomend studenten een Warm Welkom hebben ervaren en dat de conversie van aanmelder naar inschrijver verhoogd is.” – Cindy Deetman, Consultant communicatie – Fontys Economie en Communicatie

Meer weten?

Wil je meer weten over deze case of heb je een vergelijkbare vraag? Neem contact op met Suzanne Dölle,