Jongeren lijken soms moeite te hebben met gesprekken die over hun keuzes, de toekomst of serieuze onderwerpen gaan. Maar dat ligt zeker niet altijd aan de jongeren zelf. Van invloed is ook de manier waarop iemand zo’n gesprek met ze voert. Volwassenen maken vaak de fout dat ze tijdens het luisteren veel aannames doen en in de zogenaamde ‘reparatiereflex’ trappen. Vanuit hun perceptie dat ze wel weten wat goed is voor de jongere. Hierdoor voelen de jongeren zich niet echt gezien of gehoord. Het is daarom belangrijk voor ouders, opvoeders, leraren en professionals die te maken hebben met deze jonge doelgroep, om dat te begrijpen en de communicatie met jongeren op een effectieve manier aan te pakken.
Mijn naam is James, ik ben communicatie-expert en verzorg al jaren trainingen aan iedereen die zich beter met jongeren als doelgroep wil verbinden. Een van deze trainingen is Communiceren met jongeren. In dit artikel geef ik je een paar tips, gekoppeld aan een aantal bekende gesprekstechnieken. Binnen Youngworks werken we altijd vanuit het standpunt van jongeren.We hebben de tips daarom vanuit jongerenperspectief beschreven. Je kunt de tips onderaan dit artikel ook downloaden als pdf.
Deze tips helpen je om jouw gesprekken met jongeren te verbeteren. En het mooie is: je kunt de tips meteen toepassen. Of je nu een ouder, een leraar of een professional bent; je zult al gauw merken dat je gesprekken met jongeren anders gaat benaderen.
LSD: Luisteren, samenvatten, doorvragen
Gebruik LSD
Jongeren hebben behoefte aan iemand die hen helpt met het structureren van gedachten en ideeën. Vat het verhaal regelmatig kort samen en laat hem of haar reageren. Vraag door als iets onduidelijk is. Stel veel korte open vragen. Handige woorden die de ander uitnodigen tot praten zijn: Vertel! Hoezo? Want? Dus? En?
OMA: Oordelen, meningen, adviezen
Laat oma (wat vaker) thuis
Jongeren zijn gevoelig voor het oordeel van volwassenen en interpreteren emoties van volwassen al snel negatief. Als een jongere jou iets vertelt, laat dan je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn, zodat je empathisch kunt luisteren met een open houding.
ANNA: Altijd navragen, nooit aannemen
Neem Anna mee
Als je vaker gesprekken hebt met jongeren, kan het gebeuren dat je te snel een conclusie trekt. Dan denk je al te weten wat de vraag of het probleem van een jongere is voordat hij of zij is uitgesproken. Neem niet zomaar aan dat je begrijpt wat iemand bedoelt. Vraag bij twijfel altijd even na of het klopt. Gebruik zoveel mogelijk je eigen woorden en vermijd jongerentaal. Probeer ook te letten op je toon; wees vriendelijk en begripvol.
NIVEA: Niet invullen voor een ander
Smeer niveau
Als iets je niet duidelijk is, of als je een jongere al langer kent, vul je al snel andermans bedoelingen zelf in. Dit gebeurt vaak door tijdsdruk (“ok, ik heb even vijf minuten”) of door vermoeidheid. Je kunt dit voorkomen door vaker na te vragen of je het verhaal of de intentie goed hebt begrepen en door echt de tijd te nemen voor elk gesprek.
OEN: Open, eerlijk, nieuwsgierig
Wees een oen
Jongeren kunnen feilloos aanvoelen of je écht naar ze luistert. Maak je hoofd even leeg voor het gesprek begint, zodat je zo min mogelijk bent afgeleid door andere zaken. Sta open voor het verhaal van de jongere, maak dit duidelijk, geef deze echt een kans iets uit te leggen en blijf oprecht nieuwsgierig. Ga op zoek naar de vraag achter de vraag en wees altijd eerlijk.
DIK: Denk in kwaliteiten
Maak je niet dik
Zeker bij wat moeilijke gesprekken kijk je al snel naar wat er fout ging of naar wat iemand nog niet zo goed kan. Dat doen jongeren zelf ook. Kijken naar fouten is leerzaam, maar vergeet ook niet te kijken naar wat goed ging. Jongeren komen sneller in actie door positief geformuleerd advies dat is gericht op de toekomst (Wat kan ik de volgende keer beter doen?, in plaats van: Wat had ik toen anders kunnen doen?)
6 tips voor effectieve gesprekken met jongeren
Wil je nog meer weten over communiceren met jongeren? Overweeg dan eens een van onze trainingen!
Meer over jongeren op de werkvloer
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een kernteam van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Heb jij een arbeidsmarkt vraagstuk met jongeren? Neem dan contact met ons op.