Een effectieve stap om je ecologische footprint te verkleinen is het eten van minder vlees en zuivelproductie. Een groeiende groep jongeren zet deze stap en wordt vegetarisch. Onze partnerorganisatie Young Impact geeft deze beweging een zetje door zich aan te sluiten bij de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. En die week vindt nu, van 7 t/m 13 maart, plaats.
Wat denk je: eten jongeren gemiddeld minder vlees dan oudere generaties? Als je er de tijdlijn op social media of de menukaarten in hippe restaurantjes op naslaat, zou je denken van wel. Maar hoe zit het cijfermatig? Die vraag zocht ik uit in de research voor mijn boek ‘Opgroeien terwijl de wereld in brand staat’ en het antwoord is ‘ja’.
Jongeren vaker vegetarisch en veganist
Natuur & Milieu volgt de ontwikkelingen op de voet. Uit de VegaMonitor van 2020 blijkt dat jongeren vaker vegetariër of veganist zijn dan Nederlanders boven de 30 jaar. Zo is 7 procent van de 18- tot 34-jarigen vegetariër of veganist, versus 3 procent van de 50-plussers. En waar oudere generaties vaker het dierenleed en de eigen gezondheid noemen als motieven om geen vlees te eten, refereren jongere generaties juist vaker aan duurzaamheid of klimaat.
Nu klinkt 7 procent vegetariërs misschien nog als weinig. Belangrijker is denk ik de trend dat steeds meer mensen flexitariër zijn en dus soms wel en soms niet vlees of vis eten. En opvallend is verder dat steeds meer mensen vinden dat elke dag vlees eten echt niet meer van deze tijd is.
Jongeren beïnvloeden ouderen
En de invloed van jongeren op het thema reikt verder. Natuur & Milieu onderzocht namelijk ook hoe ouders en kinderen elkaar binnen het gezin beïnvloeden om minder vlees en vis te eten. Dat leidde tot het inzicht dat bij een vijfde van de huishoudens met kinderen tussen de 13 en 17 jaar, de ouders zeggen door de kinderen geïnspireerd te zijn geraakt om minder vlees te gaan eten. Natuurlijk wisten we al dat kinderen in veel gezinnen meepraten over het menu (en heel veel andere aankoopbeslissingen). Deze cijfers laten zien dat dit ook doorwerkt op de ecologische footprint van hun ouders.
Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel
Mede hierom vind ik het een goed initiatief dat Young Impact een jongereneditie van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel organiseert, in samenwerking met WWF YOUTH, de Jonge Klimaatbeweging, Youth For Climate, Slow Food Youth Network en Green Office ROCvAF. Via social media zetten de jongerenorganisaties jongeren aan het denken over hun vleesconsumptie, en worden ze uitgedaagd eens een vegetarisch recept te proberen. Young Impact ontwikkelde ook een lespakket voor docenten die het thema in hun klas willen behandelen.
Deze week zullen we de hashtag #weekzondervlees vaker langs zien komen.