Generatie Z op de Werkvloer: lui, geen respect, en zo weer vertrokken?

Youngworks
21 november 2023

Van werkgevers maar ook in de media zien en horen we veel negatieve uitspraken over Generatie Z: ze zijn lui, niet-loyaal en snel verveeld. Vanuit Youngworks adviseren we werkgevers en leidinggevenden een ander perspectief in te nemen. In onze nieuwe cursus ‘Generatie Z op de Werkvloer’ pleiten we voor eigentijds leiderschap dat oog heeft voor de echte behoeften van deze opkomende generatie medewerkers.

Snel verveeld, idealistisch, geen respect, sneeuwvlokjes

De stereotypen over Generatie Z, geboren tussen 2001 en 2015, zijn enorm. Werkgevers en leidinggevenden herhalen en bevestigen deze. Hierdoor ontstaan onnodige barrières tussen jonge professionals en de organisaties waar ze starten met werken. Jonge medewerkers die een kloof ervaren tussen hun verwachtingen en de realiteit op de werkvloer, stromen vaak versneld uit. En dát kunnen werkgevers zich met de huidige krapte op de arbeidsmarkt niet veroorloven.

Wij pleiten voor een andere benadering. Want veel generalisaties over Gen Z zijn te stereotype. Zo willen veel jonge medewerkers best langer bij dezelfde organisatie blijven werken, mits ze daar ook groeiperspectief ervaren. En hoewel veel jongeren zingeving belangrijk vinden… scoort een goed salaris gemiddeld toch nét iets hoger.

De uitdagingen van Generatie Z begrijpen

De cursus ‘Generatie Z op de Werkvloer’ werpt een verhelderende blik op de uitdagingen waarmee leidinggevenden worden geconfronteerd bij het begeleiden van jonge medewerkers. Om jonge medewerkers goed te begrijpen zijn drie perspectieven belangrijk:

  1. Jonge medewerkers zijn jong; veel aspecten horen gewoon bij de leeftijd.
  2. Ze behoren tot Generatie Z. Daarmee zijn ze product van de tijdsgeest waarin ze opgroeien.
  3. Ze zijn nieuw in de wereld van werk, wat het belang van een goede onboarding en introductie in de organisatiecultuur alleen maar groter maakt.

Werkgevers die deze drie perspectieven combineren, ontwikkelen meer begrip voor deze generatie. Hierdoor zijn zij niet alleen beter in staat jong talent aan te trekken, maar ook om jonge medewerkers te behouden en beter te laten gedijen in hun organisaties.

“Nieuwe generaties brengen vernieuwing en frisse perspectieven naar de werkvloer. Onze cursus is een proactieve stap naar meer begrip en samenwerking. Want wie de toekomst wil leiden, moet leren van degenen die haar vormgeven – dat is de essentie van wat we bij Youngworks doen.” – Yvonne van Sark, partner en coördinator Youngworks Academy

10 belangrijkste behoeften van Generatie Z op de werkvloer

In de cursus worden de 10 belangrijkste behoeften van Generatie Z ten aanzien van werk – zoals impact maken en gelijkwaardigheid – geschetst aan de hand van herkenbare voorbeelden. Wat zou jij zeggen als een jonge medewerker afbelt omdat ze ‘echt even me-time nodig heeft’? En wat doe je als iemand snel promotie wil maken, terwijl jij vindt dat die persoon daar nog niet klaar voor is?

Per behoefte volgt een case waarbij je wordt uitgedaagd: ‘Hoe zou jij reageren?’ Vervolgens geven we meer duiding, zodat je jonge medewerkers echt beter leert begrijpen. We ronden af met heel concrete tips voor leidinggevenden: hoe kan je op een eigentijdse manier leidinggeven?

Aan het eind laten we je zien hoe je anderen in je organisatie kunt meekrijgen in een positieve blik op jonge medewerkers. Wat kun je bv zeggen als iemand negatief praat over ‘de jeugd van tegenwoordig’.

Individueel, met je team of met een groter publiek

Onze nieuwe cursus is op drie manieren af te nemen:

  1. Individueel: als e-learning in je eigen tijd en tempo.
  2. Met je team in een hybride traject.
  3. Met een spreker voor een groter publiek.

Bekijk hier de mogelijkheden of vraag een vrijblijvend gesprek aan. We vertellen je er graag meer over!