OMG, doe dit nu toch niet, please!

Youngworks
25 oktober 2022

Journaliste Ann-Sofie Dekeyser van het Belgische dagblad De Standaard.be interviewde Yvonne van Sark over het fenomeen ‘cringe’ en de betekenis daarvan voor jongeren. Eerder schreven wij al een artikel over de termen cringe en awkward.

Lees hier het hele artikel afkomstig uit De Standaard. Hieronder een gedeelte uit het artikel. 

Cringe en culturele code

Waarom vinden jongeren het zo aantrekkelijk om te kijken naar hoe anderen zichzelf vernederen? Lachen, ja, maar waarom zou je dat pijnlijk gênante ineenkrimpgevoel opzoeken? Yvonne van Sark, jongerenexpert bij advies- bureau Youngworks, stelt dat jongeren cringe gebruiken om hun domein af te bakenen. ‘Het is een culturele code, die niet wordt begrepen door de moeders en vaders. Daarmee tonen jongeren: wij kijken zo anders naar de wereld. In die zin gaat het om het uitsluitende mechanisme van humor: het is extra grappig als de ander er de grap niet van inziet. Ouders voelen zich niet zelden afgewezen, ze willen het ook begrijpen, willen meelachen. Maar ze moeten beseffen dat het delen van dat specifieke gevoel voor humor heel verbindend werkt tussen jongeren onderling. Dezelfde dingen net zo cringey vinden versterkt de vriendschap.’ Zo ontstaat er een onzichtbare culturele en politieke afscheiding tussen wie cringe snapt en wie dat niet doet.

Volgens Van Sark is het geen toeval dat vooral de jonge generatie op zoek gaat naar cringe-filmpjes. ‘Tieners zijn heel zelfbewust bezig, op zoek naar hun identiteit en hun rol. Ze vragen zich af: hoe kom ik over op anderen en hoe wil ik overkomen? Dat die twee ver uit elkaar kunnen liggen, blijkt uit cringecontent. Zo dient het als sociaal oefenmateriaal.’ Online cringen is dan een uitlaatklep, een manier om sociale regels af te tasten en te overschrijden. En daar ook nog plezier aan te beleven zonder bang te hoeven zijn voor uitsluiting. Cringe ontstaat dus uit angst voor en bezwering van sociale afwijzing.

Meer over jongeren

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een kernteam van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Of wil je verkennen wat dit betekent voor jullie organisatie? Neem dan contact met ons op.

Leer jongeren beter begrijpen en bereiken!

Er zijn in Nederland zo’n 3 miljoen jongeren tussen de 10 en 25 jaar. Welke jongeren vormen jouw jonge doelgroep? In de eerste cursus van de Youngworks Online Academy genaamd Basisopleiding Jongeren als doelgroep ga je deze vraag vanuit de belevingswereld van jongeren beantwoorden

– Met de opgedane kennis ga je jouw jonge doelgroep nog beter begrijpen.
– We bieden input en opdrachten die je helpen bij het reflecteren op jouw strategie en aanpak richting jongeren.
– Je ontwikkelt nieuwe ideeën en invalshoeken om jongeren nog beter te bereiken.

NIEUW: Youngworks online academy voor professionals