Bij Youngworks proberen we altijd het perspectief van jongeren te begrijpen en de wereld te bekijken door hun ogen. Hiervoor gaan we vaak 1-op-1 in gesprek met jongeren. Steeds vaker geven we onze onderzoeksmethodes ook een smartphone-draai. Daardoor kunnen wij zijn waar de jongeren zijn, op een manier die voor hen bekend en vertrouwd voelt.
Instagram, Snapchat, TikTok, of WhatsApp; jongeren spenderen veel tijd online. Iets meer dan 87 procent van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar gebruikt (bijna) dagelijks social media. Ze appen, kijken, liken en delen zich een weg door hun dag. De inzet van messenger-apps, zoals WhatsApp en social media zoals Instagram, is voor ons daarom geen snelle oplossing of hip trucje, maar een bewuste methodologische keuze. Het past binnen onze bredere visie op jongerenonderzoek: dicht bij hun leefwereld, met ruimte voor échte verhalen. Jongeren voelen zich vrij om hun ideeën en ervaringen te delen in een online omgeving die vertrouwd en informeel aanvoelt.
Door social media in te zetten als volwaardig onderdeel van kwalitatief onderzoek kunnen we dichter bij hun dagelijkse leefwereld komen. Deze methodiek vraagt om zorgvuldigheid, oprechte interesse en begrip van de gedrags- en omgangsnormen binnen dit medium. Dankzij onze jarenlange ervaring met de jongerendoelgroep, weten we zo waardevolle inzichten op te halen.
Hoe wij social media inzetten
Jongeren spreken staat aan de basis van onze onderzoeksmethodiek. Dit is enorm waardevol voor ons: we kunnen echt in gesprek met jongeren, er is ruimte om door te vragen en we kunnen non-verbale communicatie oppikken. Daarom zullen wij altijd face-to-face interviews blijven doen. De inzet van social media vervangt deze gesprekken niet; het vult ze enkel aan. Vaak sturen we jongeren voorafgaand aan een interview drie opdrachten via social media. Dat kan zijn via een messenger-app zoals WhatsApp, of een ander social medium zoals Instagram, afhankelijk van de voorkeur van de jongere en welk platform het beste aansluit bij het te onderzoeken thema. Deze opdrachten, die wij app-opdrachten noemen, zijn korte opdrachten die ze kunnen beantwoorden via tekst, of met een spraakbericht of video.
Sommige jongeren gaan helemaal los en sturen ons complete mini-vlogs. Andere houden het bij een spraakbericht of een paar foto’s. Alles mag, zolang het ons een direct inkijkje geeft in hun leefwereld.
Wat vragen we?
App-opdrachten stellen ons in staat om vragen te stellen die tijdens interviews niet mogelijk zijn. Twee voorbeelden:
- Voor een opdracht voor de gemeente Amsterdam wilden wij graag weten hoe jongeren over hun gemeente denken: we waren erg benieuwd waar jongeren de gemeente in het dagelijks leven tegenkomen. App-opdrachten lenen zich perfect om jongeren deze vraag te stellen en een beeld te krijgen van deze plekken. We kregen screenshots van Google Maps, foto’s van de plekken, maar ook filmpjes waarin jongeren ons meenamen door de stad langs plekken waar ze de gemeente tegenkomen. Dit gaf ons een erg goed beeld van de manier waarop de gemeente een rol speelt in het dagelijks leven van jongeren. Dit was bovendien een groot onderzoek met veel deelnemers vanuit alle delen van de stad, waardoor we elk deel van de stad in kaart konden brengen door de ogen van jongeren. In de gesprekken met jongeren konden we vervolgens direct in gesprek over deze plekken.
Meer weten over deze case? Klik hier.
- In ander recent onderzoek naar het watergebruik van jongeren, vroegen we jongeren via een app-opdracht om een dag lang hun watergebruik bij te houden en dit met ons te delen. De deelnemers deden dit fanatiek en we ontvingen veel leuke en verrassende foto’s. Een meisje toonde bijvoorbeeld enthousiast hoe ze haar paarden water gaf. Door deze app-opdrachten kregen wij op een directe manier inzicht in het watergebruik van de doelgroep. Met deze opdracht stimuleerden we jongeren ook om alvast breder na te denken over hun watergebruik. Dit zorgde ervoor dat ze ook tijdens de verdiepende interviews weinig aansporing nodig hadden om breder te denken dan enkel de voor de hand liggende voorbeelden als douchen en drinken, en we tot rijkere onderzoeksresultaten kwamen.
Meer context, minder drempels
Het gebruik van app-opdrachten is een verrijking voor ons en onze klanten. Wij krijgen directer inzicht in de leefomgeving van jongeren, en daardoor kunnen wij het jongerenperspectief een stuk beter inkleuren. Input van jongeren gebruiken wij uiteraard alleen voor interne presentaties, tenzij daar van tevoren goede en duidelijke afspraken over zijn gemaakt met de jongeren.
Daarnaast merken wij dat jongeren er zelf ook erg positief op reageren. Veel jongeren vinden het leuk om de opdrachten te maken en dit vergroot hun inzet en betrokkenheid in het gehele onderzoekstraject. Daarbij speelt ook mee dat het heel laagdrempelig is voor jongeren om informatie te delen. We merken dat sommige jongeren een interview spannend kunnen vinden, vooral de wat jongere deelnemers. Maar vragen beantwoorden via bijvoorbeeld WhatsApp, vinden ze vaak geen probleem. En omdat jongeren ons al wat beter kennen door het online contact en wat beter snappen wat de bedoeling is van het onderzoek, gaan ze vervolgens ook relaxter het interview in.
Dichterbij dan ooit
Door messenger-apps en social media te implementeren in ons onderzoek, krijgen wij een dieper en completer beeld van de leefwereld van jongeren. Wij zijn ervan overtuigd dat je jongeren beter begrijpt door mee te bewegen in hun wereld. Een wereld die zich voor een belangrijk deel op deze apps afspeelt. De inzet van app-opdrachten maakt onderzoek leuker en leidt tot authentiekere én waardevollere inzichten.
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.
Wil jij je met collega’s verdiepen in jongeren? Neem dan zeker contact met ons op.
