cases

Aansluiten opleidingsnamen bij belevingswereld studiekiezers

“Het onderzoek van Youngworks maakte nog eens heel duidelijk dat je soms te veel in je eigen bubbel zit. Natuurlijk wisten we wel dat lange, ingewikkelde, Engelstalige opleidingsnamen niet goed begrepen worden door jonge studiekiezers. Maar het onderzoek bracht óók veel onverwachte inzichten over hoe jongeren kijken en denken. We hebben de uitkomsten van het onderzoek heel goed kunnen gebruiken in de praktijk, waardoor we nu veel meer en beter aansluiten bij de belevingswereld van jonge studiekiezers. De samenwerking met Youngworks was top: deskundig, snel en flexibel’’.  – Hilje Wolfson, teamleider Marketing & Communicatie

Aanleiding: aansluiten opleidingsnamen bij belevingswereld studiekiezers?

Het opleidingsaanbod van het Techniek College Rotterdam (TCR) is in de loop der tijd flink gegroeid. Het is een uitdaging om studiekiezers hier wegwijs in te maken en naar de voor hen beste studiekeuze te leiden. Goede, duidelijke namen voor de diverse opleidingen zijn daarvoor essentieel. De mbo-school ziet ruimte voor verbetering: opleidingsnamen zijn vaak lang, technisch en/of Engelstalig, en ook de structuur waarin opleidingen zijn geclusterd (interessegebieden) om deze groep op weg te helpen roept intern discussie op. Een professional uit het werkveld begrijpt de termen wellicht, maar sluiten deze wel voldoende aan bij de belevingswereld van de jonge studiekiezers?

Ons artikel over complexe mbo-opleidingsnamen was aanleiding voor TCR om de huidige benamingen onder de loep te nemen. Dit leidde tot een flinke verbeterslag met onder meer simpeler taalgebruik. Voordat TCR de naamsveranderingen definitief ging doorvoeren op de website en in andere communicatie, wilde de mbo-school meer inzicht krijgen in hoe jongeren de nieuwe namen ervaren. Daarom vroegen ze Youngworks om doelgroeponderzoek uit te voeren.

Vraag

In hoeverre vinden studiekiezers de vernieuwde interessegebieden en opleidingsnamen van TCR aansprekend, toegankelijk en duidelijk?

Aanpak van het traject

Samen met het kernteam van TCR doorliep Youngworks een kwalitatief onderzoekstraject. In een verkennende fase voerden we een expertreview uit op de nieuwe naamgeving van interessegebieden en opleidingsnamen. In de verdiepende fase spraken we achttien middelbare scholieren die een technische vooropleiding volgen. Een aantal van hen spraken we op hun schoollocatie. Aanvullend hielden we online interviews.

Inzicht

De gesprekken lieten zien dat zelfs na een zorgvuldige selectie, abstracte termen jongeren op het verkeerde been kunnen zetten. Taal die niet aansluit bij hun dagelijkse leefwereld, roept verkeerde verwachtingen op. Juist herkenbare, concrete woorden zorgen voor een gedeeld begrip.

Onderzoeker over dit traject

Dit onderzoek werd uitgevoerd door onder anderen Laura Werdler en Marjolein Bos.

Marjolein Bos:

“Veel gesprekken met jongeren voeren we tegenwoordig online. Voor dit onderzoek gingen we juist naar een technische middelbare school om leerlingen live te spreken. Daardoor zagen we non-verbaal veel meer: enthousiasme, twijfel, maar ook onbegrip. Juist dát maakt het verschil – je krijgt een veel dieper en eerlijker beeld van hun leefwereld.”

Resultaat

Ons onderzoek heeft geleid tot heldere keuzes in namen van de interessegebieden en opleiding. Al onze suggesties zijn door de opleidingsteams omarmd. Met ingang van het nieuwe schooljaar wordt alle communicatie – van website tot brochures – aangepast. Klik daarvoor op www.techniekcollegerotterdam.nl

Meer weten?

Wil jij meer weten over dit onderzoek of hoe Youngworks je kan helpen tot goede opleidingsnamen te komen? Neem dan contact met ons op.