cases

Een eenduidige en aansprekende invulling van de Open Dagen

Met je team aan de slag met ‘Voorlichting geven aan studiekiezers’.

Aanleiding

Jaarlijks maken tienduizenden jongeren een keuze uit een groot aantal studies. Regionale opleidingscentra (roc’s), hogescholen en universiteiten voorzien studiekiezers van informatie waarmee zij hun studiekeuze kunnen gaan maken. Bij de HAN University of Applied Sciences in Arnhem en Nijmegen zijn veel medewerkers vanuit diverse locaties betrokken bij deze voorlichting aan studiekiezers. De Open Dag vormt een belangrijk onderdeel in de strategie.

Vraag

Op welke manier kan je voorlichting tijdens een Open Dag insteken, zodat het optimaal aansluit bij de jongerendoelgroep, het hen helpt een goed beeld te krijgen van een opleiding en waardoor zij een stap verder komen in hun studiekeuze?

Aanpak van het traject

Het team dat verantwoordelijk is voor de organisatie van en de communicatie over de Open Dagen heeft de teamtraining Voorlichting geven aan studiekiezers gevolgd. Deze training kent een blended aanpak: na een korte online kick-off gingen alle betrokkenen eerst individueel aan de slag met lesstof uit onze online cursus. Vervolgens kwamen zij samen voor een sessie onder begeleiding van een trainer van Youngworks om de volgende zaken te bespreken:

  • Algemene opbrengst
  • Verdieping opgedane inzichten
  • Adviseren binnen je organisatie

‘Ik vond de training heel zinvol. De hybride vorm was heel prettig. Je kon een deel online aan zelfstudie doen, waarna je tijdens de fysieke bijeenkomst meer de diepte in ging, vragen kon stellen en met elkaar het geleerde kon toepassen.’ Maureen van Zuuk, Marketing- en communicatiemedewerker Events

Inzicht

De deelnemers deden veel inzichten op over studiekiezers en hun behoeften en drijfveren, en over het verzorgen van voorlichting aan jonge studiekiezers en hun ouders.

‘De online cursus kan je op het moment dat het je uitkomt doornemen en bevat een schat aan informatie. Heel mooi om tijdens de online cursus te kijken naar de ontwikkelingen bij jongeren en dit direct toe te passen op het thema studiekeuze. Dat geeft hele concrete inzichten die morgen toegepast kunnen worden. Tijdens de bijeenkomst met het team kan je direct met elkaar in gesprek, omdat je allemaal dezelfde kennisbasis hebt.

De training heeft mooie inzichten opgeleverd die we mee kunnen nemen in ons advies naar opleidingen om er een – voor de studiekiezer – waardevolle Open Dag van te maken. En dat is tenslotte waar we het allemaal voor doen!’ – Simone Marks, Sr. Marketing & Communicatie Adviseur HAN

Resultaat

De training heeft binnen het team geleid tot een gedeelde kijk op de doelgroep studiekiezers en hun belangrijkste behoeften. De deelnemers hebben deze inzichten gezamenlijk vertaald naar hun werk, en de adviseurs kunnen vanuit deze visie en onderliggende kennis hun collega’s binnen de academies nu beter adviseren.

 ‘Na de training heb ik een hand-out gemaakt met de belangrijkste info, adviezen en tips. Deze heb ik gedeeld met mijn collega-eventers, maar ook met mijn contactpersonen binnen de academies. Dit werd zeker gewaardeerd. Ik weet dat één academie bepaalde adviezen meteen ter harte heeft genomen, zoals het aanpassen van de opbouw en inhoud van de presentatie aan de doelgroep en de inzet van studenten bij de voorlichting.’ – Maureen van Zuuk

De trainer over dit traject

‘Bij het organiseren van Open Dagen komen heel veel organisatorische zaken kijken. Een enorm team is betrokken. Om tot een goed resultaat te komen is het dan heel nuttig te investeren in kennis over de doelgroep jonge studiekiezers. En die kennis toe te passen op je voorlichtingsaanpak.’  – Yvonne van Sark, Youngworks

Meer weten?

Wil je meer lezen over de HAN? Klik hier.
Wil je meer weten over Voorlichting geven aan studiekiezers? Klik hier.