Jaarlijks maken tienduizenden jongeren met verschillende achtergronden een keuze uit een groot aantal studies. Ben jij docent, opleidingsmanager of voorlichter op een roc, hbo of universiteit en geef je voorlichting aan studiekiezers? Dan heb jij onderstaande vragen vast al eens aan jezelf of aan je collega’s gesteld:
Na deze cursus kan je niet alleen antwoord geven op al deze vragen. Je kunt deze kennis direct inzetten om jouw voorlichtingsverhaal – zowel qua inhoud als in vorm – aan te scherpen.
Youngworks adviseert al ruim 20 jaar vele roc’s, hogescholen en universiteiten. We scanden tientallen open dagen en hielden honderden interviews met jongeren en hun ouders. Al deze kennis en ervaringen hebben we voor je gebundeld in deze cursus.
Wat kun je verwachten?
De cursus bestaat uit 36 lessen met een totale kijktijd van 1,5 uur, die je zelfstandig of met collega’s kunt bekijken. In 5 hoofdstukken gaan we van inzicht in de doelgroep en het studiekeuzeproces naar het komen tot een nieuw voorlichtingsverhaal.
1. De studiekiezer: Hoe kun je rekening houden met de behoeften en belevingswereld van jonge studiekiezers? Hoe beïnvloedt hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling hun studiekeuzeproces? Kortom: hoe raak en inspireer je het puberbrein?
2. Het studiekeuzeproces: Hoe doorlopen jongeren hun studiekeuzeproces? Welke fases kun je daarin onderscheiden? Waarop baseren jongeren inhoudelijk hun keuzes? Wat is de rol van vo-scholen en ouders in het studiekeuzeproces?
3. Profilering van jouw opleiding: Waarom moeten studiekiezers voor deze opleiding kiezen? In dit hoofdstuk leer je duidelijke keuzes te maken. Wie zijn je doelgroep? Wat zijn de sterke punten waarmee je de opleiding gaat profileren? Je verdiept je in het arbeidsmarktperspectief van de opleiding en je verkent hoe deze opleiding zich verhoudt tot overlappende opleidingen.
4. De opbouw en structuur van jouw verhaal: Hoe kom je vervolgens tot een aansprekend voorlichtingsverhaal? Waarmee open je, hoe maak je verbinding met je publiek? Wat mag niet ontbreken in je verhaal? We introduceren het zandlopersmodel waarmee je jouw verhaal op een logische manier structureert.
5. Een krachtig verhaal: Voorlichting is mensenwerk. Jij als boodschapper hebt een belangrijke impact op het overdragen van de boodschap. In dit laatste hoofdstuk delen we een aantal tips & tricks om je verhaal krachtig en enthousiast te brengen, op een manier die bij jou past.
In elk hoofdstuk wisselen we theorie en praktische voorbeelden af, en sluiten we af met een aantal toetsvragen. Rode draad door de hele cursus is een werkblad waarmee je nieuwe voorlichtingsverhaal direct vorm krijgt.
Wendy van den Berg, Manager Dienst Marketing & Communicatie, ROC Midden Nederland
Meer weten over de cursus of wil je meteen starten? Ga naar jongerenalsdoelgroep.nl
Met je team volgen in combinatie met een kickoff en workshop?
Je kan de e-learning individueel afnemen en in je eigen tijd en tempo doorlopen. Maar het is ook mogelijk om de cursus samen met je collega’s te doorlopen in combinatie met een fysieke kickoff en workshop. Zo kom je samen tot een eenduidig, gedeeld voorlichtingsverhaal.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Ga naar de volgende pagina voor meer informatie over het volgen van deze cursus samen met je team.
Hoe lang duurt de cursus?
Je kunt de hoofdstukken ook los van elkaar volgen, bijvoorbeeld in vijf onderdelen van elk 20 à 30 minuten. Verder kun je onderdelen uit de cursus onbeperkt 24/7 terugkijken.
Online cursus, inclusief werkmateriaal.
195,- ex. BTW per deelnemer.
Met je team incl. kick off en workshop vanaf € 3000,-
Meer weten over de cursus of wil je meteen starten? Ga naar jongerenalsdoelgroep.nl