Opleidingsprofilering

Verbeter de profilering van je opleiding en sluit aan op 
de drijfveren van je doelgroep.

In een competitieve onderwijsmarkt met een enorm opleidingsaanbod is het essentieel dat jullie opleiding opvalt en de juiste groep studenten aantrekt. Met ons adviestraject Onderwijsprofilering helpen we je om de unieke kwaliteiten van jullie opleiding helder te communiceren. We brengen drijfveren en behoeften van de huidige en potentiële doelgroep in kaart, ontdekken kansen voor je verhaal en benoemen wat dit betekent voor de communicatie en voorlichting. Afhankelijk van jullie doelstelling kun je zo zorgen voor groei van de instroom en ben je beter in staat de student op de juiste plek te krijgen.

Waarom kiezen voor een adviestraject Opleidingsprofilering?

tudelft logo

Yvon van der Meer, TU Delft

"Met de inzichten uit het onderzoek van Youngworks konden we de inhoud van de communicatie over de opleiding en de voorlichtingsevenementen op een inspirerende manier beter laten aansluiten op de drijfveren van de doelgroep. Bezoekers van de open dagen schreven zich vaker in voor verdiepende evenementen zoals meeloopdagen. Uiteindelijk realiseerden we een groei van 10% in de inschrijvingen voor Civiele Techniek."

Hoe werkt een adviestraject Opleidingsprofilering?

Een krachtige opleidingsprofilering maakt jouw communicatie effectiever en sluit aan bij de verwachtingen van toekomstige studenten. Omdat studiekiezers ontzettend veel keus hebben en steeds kritischer kiezen, is het belangrijk om goed in te spelen op hun behoeften en wensen. Dit maakt jouw opleiding niet alleen relevanter, maar ook aantrekkelijker.

We doorlopen deze stappen: 

  • Verkennen van kansen
    We starten met een cijfermatige analyse van de instroom en een review van de huidige voorlichting (open dag) en communicatiemiddelen (website, eventuele social uitingen). Dit doen we aan de hand van ons eigen Studiekeuze Drijfverenmodel (Wat zoeken jongeren?) en het Ideale Keuzeproces (Hoe zoeken ze?). Zo komen we tot eerste kansen.
  • Strategische workshop
    We gaan aan de slag met een kernteam met betrokkenen vanuit de opleiding (onderwijsinhoud en communicatie) en Youngworks (doelgroepkennis en strategie). Tijdens een interactieve sessie zoomen we in op de kern en kracht van de opleiding en brengen we de concurrentiepositie in kaart. Vervolgens benoemen we kansrijke drijfveren van studiekiezers voor groei.
  • Kwalitatief onderzoek
    We werken kansen voor de opleidingsprofilering uit tot concrete verhalen die we kunnen toetsen. Hierover gaan we met de doelgroep in gesprek: we voeren diepte-interviews met potentiële en huidige studenten om hun motivaties en ervaringen te begrijpen, en leggen kansen voor verbeteringen in de communicatie aan ze voor. Zo ontdekken we wat werkt en kan de opleiding onderbouwde keuzes maken.
  • Adviesrapport en acties
    Youngworks levert een adviesrapport op. Hierin benoemen we enerzijds waar de grotere kans voor het verhaal van de opleiding ligt: Hoe kan de opleiding de doelgroep beter aanspreken? En wat betekent dit voor de belangrijkste voorlichtingskanalen en communicatie? In een werksessie met het kernteam spreken we dit advies door, is er ruimte voor vragen en formuleren we acties.
  • Aan de slag met de uitkomsten (optioneel)
    Youngworks kan vervolgens ondersteunen met het doorvoeren van verbeterpunten en acties. Denk hierbij aan het trainen van voorlichters, herschrijven van webteksten, of de ontwikkeling van nieuwe (video-)content.

Wat levert een adviestraject Opleidingsprofilering op?

Je ontvangt een scherp en aantrekkelijk profiel dat de essentie van jullie opleiding weerspiegelt en de juiste doelgroep aanspreekt. Dit vergroot de instroom van gemotiveerde studenten.

Te combineren met

Een adviestraject Onderwijsprofilering kan perfect worden gecombineerd met een van onze andere producten. Denk bijvoorbeeld aan de training ‘Voorlichting geven aan studiekiezers’, waarin we voorlichters trainen met de aangescherpte profilering. En een Open dag-scan, waarin we checken hoe de doorgevoerde veranderingen vallen bij de doelgroep.

Daarnaast kunnen we aan de slag met het maken van nieuwe content. Met ons designbureau Young & Handsome maken we jouw opleiding aantrekkelijk voor toekomstige studenten.

Voor wie is een adviestraject Opleidingsprofilering?

Voor beleidsmakers, opleidingsmanagers en/of  teamleiders die verantwoordelijk zijn voor de profilering en inhoud van een specifieke opleiding.

Doorlooptijd en kosten

De doorlooptijd is voor de opleidingsprofilering 10-12 weken.  

De kosten variëren op basis van verschillende factoren zoals de scope, combinatie met andere diensten en aantal opleidingen. Neem dus zeker contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Cases Onderwijsprofilering

Ontdek hoe wij onderwijsinstellingen hebben geholpen om hun unieke waarde te versterken en de juiste studenten aan te trekken. 

Voor meer informatie en mogelijkheden vul onderstaand formulier in: