Verhoog het studiesucces, vergroot de binding! of Verminder uitval, verhoog betrokkenheid!
De uitstroom van studenten in vooral het eerste jaar vormt een grote uitdaging
voor veel opleidingen. Uiteenlopende factoren spelen hierbij een rol, binnen en
buiten de invloedssfeer van de opleidingsinstelling. Youngworks onderzoekt
de uitstroommotieven en biedt gericht advies om de verwachtingen,
studeerbaarheid en binding met medestudenten en docenten te verbeteren.
Een deel van de uitval van studenten is onvermijdelijk; maar waar kun je als
onderwijsinstelling wel invloed op uitoefenen? Daar focussen we op in dit
adviestraject.
‘De eerste periode van mijn studie was relaxt en interessant. Ik zat er goed in. Toen kwam de eerste tentamenperiode dichterbij en was het opeens heel veel en eigenlijk niet te doen. Ik miste toen begeleiding en voelde me ook alleen toen het totaal niet lukte.’
‘Ik vond de opleiding eigenlijk best ok, maar had weinig met andere studenten. Voor mijn gevoel deed de opleiding niks om dat te creëren. Iedereen uit mijn werkgroep ging na de vakken weer naar huis. Dan kap je er zelf ook veel eerder mee als het even wat minder gaat.’
We doorlopen deze stappen:
Voorbereiding | Deskresearch & werksessie
Youngworks deelt in een werksessie bestaande (generieke) inzichten over uitval van studenten. Wat zijn belangrijke factoren? Gezamenlijk met de opleiding(en) checken we vervolgens welke factoren in beschikbare cijfers, observaties en signalen naar boven komen.
Oorzaken in kaart | Kwantitatief onderzoek
Met behulp van een scan onder uitvallers checken we welke factoren voor hen een rol hebben gespeeld om te stoppen met de studie. Dit doen we met een vragenlijst die grotendeels bestaat uit gesloten vragen en enkele open invulvelden om ervaringen te delen.
Met de opleidingsinstelling stemmen we af wanneer de vragenlijst wordt uitgezet:
o Continu: als studenten zich afmelden of dreigen uit te vallen krijgen ze
het verzoek de vragenlijst in te vullen.
o Op vaste momenten: we kunnen de vragenlijst op vaste momenten uitzetten, bijvoorbeeld kort na de start van de studie (studenten die niet op komen dagen/vrijwel direct stoppen), rond de 1 februari-deadline (wanneer vaak een tweede piek ontstaat in uitstroom) en aan het einde van het eerste studiejaar. Studenten kunnen zich in de vragenlijst opgeven om (tegen een vergoeding) deel te nemen aan een verdiepend interview.
De heldere inzichten zorgen voor een onderbouwd advies en houvast om aan de slag te gaan met het terugdringen van uitval. Vaak zien we in opleidingen beelden en veronderstellingen die in de praktijk niet blijken te kloppen, of verandering in de opleiding zelf in de weg zitten. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Het niveau van startende studenten is te laag’. Of ‘Studenten hebben zich niet goed georiënteerd en een verkeerd beeld’. Dit soort beelden kunnen kloppen in de perceptie van docenten en begeleiders, maar belangrijke vragen zijn: Wat zijn de oorzaken als we inzoomen op de behoeften van de studenten? Welke aandachts- en verbeterpunten dragen zij aan? En: Wat kunnen we als opleiding anders doen om dit te verbeteren? Deze vragen beantwoorden we in het adviestraject, waarmee draagvlak voor verandering ontstaat.
Afhankelijk van de gevonden oorzaken, kunnen we verder ondersteunen bij het terugdringen van uitval. Denk hierbij bijvoorbeeld aan maatwerksessies met SLB’ers, waarbij we kennis delen over oorzaken van uitval en kansen vertalen naar begeleiding. Of de training ‘Voorlichting geven aan studiekiezers’, waarbij we specifieker inzoomen op het managen van verwachtingen en het creëren van een realistisch beeld richting studiekiezers.
Voor opleidingsmanagers/directeuren en andere medewerkers die verantwoordelijk zijn voor studiesucces en behoud van studenten.
De doorlooptijd voor een Adviestraject Verminderen uitstroom studenten bedraagt circa 3 tot 9 maanden, afhankelijk van het aantal meetmomenten.
De kosten variëren op basis van verschillende factoren zoals de taakverdeling, de beschikbare informatie, het aantal (oud-) studenten en medewerkers dat we spreken. Neem dus contact met ons op; we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.
Ontdek hoe wij onderwijsinstellingen hebben geholpen om hun unieke waarde te versterken en de juiste studenten aan te trekken.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |