Verminderen uitstroom studenten

Verhoog het studiesucces, vergroot de binding! of Verminder uitval, verhoog betrokkenheid!

De uitstroom van studenten in vooral het eerste jaar vormt een grote uitdaging
voor veel opleidingen. Uiteenlopende factoren spelen hierbij een rol, binnen en
buiten de invloedssfeer van de opleidingsinstelling. Youngworks onderzoekt
de uitstroommotieven en biedt gericht advies om de verwachtingen,
studeerbaarheid en binding met medestudenten en docenten te verbeteren.
Een deel van de uitval van studenten is onvermijdelijk; maar waar kun je als
onderwijsinstelling wel invloed op uitoefenen? Daar focussen we op in dit
adviestraject.

Waarom kiezen voor een adviestraject Verminderen uitstroom studenten?

Student - 19 jaar

‘De eerste periode van mijn studie was relaxt en interessant. Ik zat er goed in. Toen kwam de eerste tentamenperiode dichterbij en was het opeens heel veel en eigenlijk niet te doen. Ik miste toen begeleiding en voelde me ook alleen toen het totaal niet lukte.’

Student - 18 jaar

‘Ik vond de opleiding eigenlijk best ok, maar had weinig met andere studenten. Voor mijn gevoel deed de opleiding niks om dat te creëren. Iedereen uit mijn werkgroep ging na de vakken weer naar huis. Dan kap je er zelf ook veel eerder mee als het even wat minder gaat.’

Hoe werkt een adviestraject Verminderen uitstroom studenten?

We doorlopen deze stappen:

  • Voorbereiding | Deskresearch & werksessie
    Youngworks deelt in een werksessie bestaande (generieke) inzichten over uitval van studenten. Wat zijn belangrijke factoren? Gezamenlijk met de opleiding(en) checken we vervolgens welke factoren in beschikbare cijfers, observaties en signalen naar boven komen.

  • Oorzaken in kaart | Kwantitatief onderzoek
    Met behulp van een scan onder uitvallers checken we welke factoren voor hen een rol hebben gespeeld om te stoppen met de studie. Dit doen we met een vragenlijst die grotendeels bestaat uit gesloten vragen en enkele open invulvelden om ervaringen te delen.

    Met de opleidingsinstelling stemmen we af wanneer de vragenlijst wordt uitgezet:
    o Continu: als studenten zich afmelden of dreigen uit te vallen krijgen ze
    het verzoek de vragenlijst in te vullen.
    o Op vaste momenten: we kunnen de vragenlijst op vaste momenten uitzetten, bijvoorbeeld kort na de start van de studie (studenten die niet op komen dagen/vrijwel direct stoppen), rond de 1 februari-deadline (wanneer vaak een tweede piek ontstaat in uitstroom) en aan het einde van het eerste studiejaar. Studenten kunnen zich in de vragenlijst opgeven om (tegen een vergoeding) deel te nemen aan een verdiepend interview.

  • Verdieping & kansen | Interviews
    De voorgaande kwantitatieve stap geeft inzicht in welke factoren een
    belangrijke rol spelen, maar biedt een beperkt beeld van onderliggende
    oorzaken in de opleiding en begeleiding. Wat kan de opleiding anders doen
    om uitval te voorkomen? Met interviews brengen we deze oorzaken beter in
    kaart en praten we met studenten en medewerkers/begeleiders door over
    kansen en verbeterpunten.

  • Analyse & advies | werksessie
    Op basis van deze drie bronnen formuleren we een advies voor de opleiding:
    bestaande inzichten in studentsucces, cijfermatig inzicht in de belangrijkste
    factoren en verdiepend inzicht in oorzaken en kansen vanuit de interviews.
    Samen met de opleidingsinstelling vertalen we dit advies tijdens een
    werksessie naar acties voor de opleiding(en).

Wat levert een Adviestraject Verminderen uitstroom studenten op?

De heldere inzichten zorgen voor een onderbouwd advies en houvast om aan de slag te gaan met het terugdringen van uitval. Vaak zien we in opleidingen beelden en veronderstellingen die in de praktijk niet blijken te kloppen, of verandering in de opleiding zelf in de weg zitten. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Het niveau van startende studenten is te laag’. Of ‘Studenten hebben zich niet goed georiënteerd en een verkeerd beeld’. Dit soort beelden kunnen kloppen in de perceptie van docenten en begeleiders, maar belangrijke vragen zijn: Wat zijn de oorzaken als we inzoomen op de behoeften van de studenten? Welke aandachts- en verbeterpunten dragen zij aan? En: Wat kunnen we als opleiding anders doen om dit te verbeteren? Deze vragen beantwoorden we in het adviestraject, waarmee draagvlak voor verandering ontstaat.

Te combineren met

Afhankelijk van de gevonden oorzaken, kunnen we verder ondersteunen bij het terugdringen van uitval. Denk hierbij bijvoorbeeld aan maatwerksessies met SLB’ers, waarbij we kennis delen over oorzaken van uitval en kansen vertalen naar begeleiding. Of de training ‘Voorlichting geven aan studiekiezers’, waarbij we specifieker inzoomen op het managen van verwachtingen en het creëren van een realistisch beeld richting studiekiezers.

Voor wie is een adviestraject Verminderen uitstroom studenten?

Voor opleidingsmanagers/directeuren en andere medewerkers die verantwoordelijk zijn voor studiesucces en behoud van studenten.

Doorlooptijd en kosten

De doorlooptijd voor een Adviestraject Verminderen uitstroom studenten bedraagt circa 3 tot 9 maanden, afhankelijk van het aantal meetmomenten. 

De kosten variëren op basis van verschillende factoren zoals de taakverdeling, de beschikbare informatie, het aantal (oud-) studenten en medewerkers dat we spreken. Neem dus contact met ons op; we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Cases adviestraject Verminderen uitstroom studenten

Ontdek hoe wij onderwijsinstellingen hebben geholpen om hun unieke waarde te versterken en de juiste studenten aan te trekken. 

Organisatie

Vraagstuk/titel hier: Lorem ipsum
Lees meer

Organisatie

Vraagstuk/titel hier: Lorem ipsum
Lees meer

Organisatie

Vraagstuk/titel hier: Lorem ipsum
Lees meer

Voor meer informatie en mogelijkheden vul onderstaand formulier in: