Een voorzichtige blik op de toekomst van generatie Bèta
De Australische trendanalist Mark McCrindle introduceerde begin dit jaar een nieuwe generatie: generatie Bèta, geboren vanaf 2025 en de opvolger van gen Alpha (of generatie Alfa). Zoals bij de introductie van elke nieuwe generatie gaat dit gepaard met veel bombarie, want generatiedenken is hot! In dit artikel werpen we een voorzichtige eerste blik op deze generatie.
Generatie Bèta. Ook deze generatie zal weer anders naar de wereld kijken, andere wensen, dromen en ambities hebben en daarmee de samenleving zoals we die kennen veranderen… Absoluut prikkelende gedachtes. Maar we moeten tegelijkertijd erkennen dat er nog weinig te voorspellen is als het gaat om generatie Bèta. De ‘formatieve jaren’, de periode tussen hun 10e en 25e levensjaar waarin de waardeoriëntatie van deze generatie plaatsvindt, liggen immers nog ver in de toekomst. Zelfs de huidige jongste generatie, gen Alpha, is – op haar alleroudste leden na – nog niet op dat punt. Over gen Alpha schreven we eerder dit artikel.
Generatiegrenzen – een grijs gebied
Waarom roept o.a. McCrindle nu, vanaf 2025, de opkomst van een nieuwe generatie uit?
Wanneer je de geboortecohorten van verschillende generaties opzoekt, kom je diverse modellen en jaartallen tegen. Er is altijd al discussie (en onduidelijkheid) over het exacte begin- en eindpunt van generaties. Van origine worden binnen de generatietheorie een aantal generatievormende krachten gedefinieerd die hiervoor houvast bieden:
- Leden van een generatie beleven dezelfde grote (maatschappelijke) veranderingen, zogeheten ‘trendbreuken’. Bijvoorbeeld op het gebied van politiek, cultuur of onderwijs.
- De levensloop van de generatie wordt beïnvloed door duidelijke demografische en economische ontwikkelingen, bijvoorbeeld een enorme geboortegolf zoals de babyboom, of een lang doorslepende economische crisis zoals in de jaren 80.
- De generatie wordt beïnvloed door organisaties die de generationele identiteit voeden en bevestigen. Denk aan grote jeugdbewegingen en dominante mediaverhalen.
Kijkend door de bril van deze vormende krachten proberen generatie-onderzoekers (zoals de Nederlandse socioloog Henk Becker) de historische momenten te definiëren waarop een nieuwe generatie ontstaat. Dit gebeurt dus vaak reflectief: terugkijkend op maatschappelijke ontwikkelingen en vanuit een historisch besef. Dit gaat ook altijd gepaard met wetenschappelijke discussie en nuancering. Sinds de Millennials (geboren vanaf midden jaren 80) zien we dat deze manier van kijken en denken is vervangen voor een nieuw patroon waarin ruwweg elke 10-15 jaar (het is maar net op welke website je toevallig kijkt) een nieuwe generatie wordt geïntroduceerd. Eerst gen Z, toen gen Alpha en nu dus gen Bèta. Het begin- en eindpunt van een generatie wordt hierbij minder opgehangen aan duidelijk aanwijsbare trendbreuken en maatschappelijke omstandigheden. Het is meer een resultaat van de omarming van een algemene ‘generatiekalender’, die stelt dat het na tien of vijftien jaar hoe dan ook tijd is om de blik op de jongeren die op dat moment opgroeien te herzien. Puur omdat dit het ritme is dat de eerste sociologen die zich bezighielden met generatiedenken in kaart brachten. Onze generatietijdlijn reflecteert ook dit patroon.
Generatiedenken is daarnaast ook niet langer alleen een wetenschappelijke theorie. Media en bijvoorbeeld marketeers maken ook gebruik van dit frame en sociale media hebben dat een extra boost gegeven. Je generatie is tegenwoordig voor veel mensen ook deel van hun identiteit, bijna vergelijkbaar met een sterrenbeeld. Dit verklaart ook het ontstaan van (zelfbenoemde) micro- of cusp-generaties zoals de Zillennials.
Generatie Bèta als gedachtenexperiment
Generatiegrenzen zijn dus niet precies en multi-interpretabel, nu zelfs nog meer dan vroeger. Het is dan ook terecht om kritisch te zijn op het uitroepen van – wederom – een nieuwe generatie. Wat definieert de breuk in denken en gedrag die generatie Bèta straks anders maakt dan generatie Alpha? Hier valt zeker nu, nog ruim voordat deze nieuwe generatie in haar formatieve jaren zit, weinig over te zeggen. Desalniettemin blijft de basisgedachte achter generatiedenken interessant: iedere generatie is deels het product van de tijdgeest waarin ze opgroeit. Dit zal ook zo zijn voor de kinderen die worden geboren vanaf 2025. Ongeacht waar we het precieze startpunt van deze generatie leggen; wanneer deze kinderen eenmaal in hun tienerjaren zitten, moeten ze zich verhouden tot de maatschappelijke ontwikkelingen om zich heen. Die zullen een stempel drukken op hoe ze denken en hoe ze zich gedragen. Hoe deze wereld er over een jaar of vijftien uitziet, kan niemand met zekerheid stellen. Die onzekerheid betekent echter niet dat het onzinnig is om hier al eens over na te denken.
Generatie Bèta – een beroep op onze vormende verantwoordelijkheid
Generatie Bèta zal geboren worden in een wereld die al sterk veranderd is door digitalisering, globalisering en milieuproblemen. Op basis van huidige trends kunnen we enkele verwachte kenmerken benoemen:
- Technologie
Deze generatie zal opgroeien in een tijdperk waarin technologie, zoals kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality (AR) en de Metaverse, niet alleen hulpmiddelen zijn, maar integrale onderdelen van het dagelijks leven. Dat gezegd hebbende, weten we niet precies hoe deze technologieën zich zullen ontwikkelen en welke invloed ze zullen hebben op opvoeding, onderwijs en sociale interacties. Er is momenteel namelijk ook een tegenbeweging gaande. - Duurzaamheid
De klimaatcrisis is een thema dat niet verdwijnt. Generatie Bèta zal waarschijnlijk opgroeien met een dieper milieubewustzijn. Echter, of zij actief deelnemen aan een duurzamere wereld, hangt af van hoe eerdere generaties omgaan met de huidige uitdagingen. - Hyperdiversiteit
Door globalisering en connectiviteit zal generatie Bèta toegang hebben tot een enorme diversiteit aan culturen, identiteiten en perspectieven. Wel blijft de vraag hoe maatschappelijke dynamieken zoals polarisatie, segregatie en ongelijkheid dit zullen beïnvloeden.
Wat we nog niet weten over generatie Bèta
Generaties worden dus gevormd in de formatieve jaren. Historische gebeurtenissen, technologische doorbraken en culturele verschuivingen die in deze periode plaatsvinden, bepalen vaak hun unieke kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van 9/11 op Millennials of de COVID-19-pandemie op generatie Z. Voor generatie Bèta weten we niet welke factoren deze vormende impact zullen hebben. Daarom blijven veel vragen nog onbeantwoord. We noemen er een paar:
- Zullen geopolitieke en religieuze conflicten wereldwijd toenemen of afnemen? En welke invloed heeft dat in Nederland op de onderlinge verbondenheid die mensen voelen?
- Hoe ontwikkelt de Nederlandse economie zich, te midden van toenemende schaarste en scherpere handelsverhoudingen?
- Komt er in ons land meer of minder regulatie rondom sociale media? En hoe werkt dit door in de media-opvoeding die kinderen en jongeren al vanaf jonge leeftijd krijgen? Worden we strenger of juist minder streng?
- Drukken nieuwe nu nog onbekende ziekten en pandemieën op de gezondheid van mensen wereldwijd?
- Hoe pakt de invloed van AI uit op het onderwijs en op de werkvloer?
Uiteindelijk geven wij zelf vorm aan de wereld waarin gen Bèta opgroeit. Het uitroepen van een nieuwe generatie is daarom in onze ogen vooral een roep om het nemen van verantwoordelijkheid. Een startpunt om na te denken over de vragen: in welke wereld willen wij dat deze toekomstige generatie opgroeit? En wat kunnen wij nu doen om dat te helpen realiseren?
Bronnen:
McCrindle – Welcome Generation Beta
RTL Nieuws – Generatie Bèta is nu ruim een week oud: dit staat hen te wachten
VRT – Afscheid van ‘Generatie Alfa’, 2025 brengt nieuwe ‘Generatie Bèta’ mee
Wil je meer weten over de zin en onzin van generatiedenken? Lees dan ook ons drieluik over de huidige generatie jongeren, gen Z.
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Of heb je een vraag? Neem dan zeker contact met ons op.