Zillennials, zelfbenoemde microgeneratie?    

Sjanne de Haan
8 augustus 2023

zillenials tweetDe ‘zillennials’: te jong om bij de millennials te horen … en te oud voor generatie Z. De naam geeft het al weer: zillennials zijn een samenvoeging van millennials en Generatie Z, de in-between generatie, ook wel ‘microgeneratie’ genoemd. Het boeiende is dat de herkomst van deze generatie niet vanuit de wetenschap komt maar vanuit jongeren zelf. In dit artikel gaan we verder in op het fenomeen ‘zillennials’.

Elke 15 jaar ontstaat een nieuwe generatie, zoals we ook uitleggen in ons artikel over de Generatietijdlijn. Generaties vormen een kader om naar groepen mensen te kijken: doordat ze in een bepaalde periode zijn geboren, hebben mensen bepaalde overeenkomsten met elkaar. Generaties hebben ook een vormende component, zeker onder de huidige generatie jongeren: door je deel te voelen van een generatie, wordt die generatie ook een onderdeel van j­e (online) identiteit. Niet voor niets zien we op social media vaak dat mensen iets delen en daarbij ref­ereren aan de generatie waar ze toe behoren. #millennial en #genz zijn populaire hashtags. Daarbij gaat het overigens ook vaak om je afzetten tegen andere generaties, zoals we zagen toen de hashtag ‘boomer’ viral ging. Op Tiktok is #zillennials meer dan 115 miljoen keer bekeken.

@rosetintedglass7 ‘98 baby ✨ #zillennial #millennial #genz ♬ original sound – Jesse

Wat is een zillennial?

Een zillennial is de groep die is geboren in het overgangsgebied tussen de millennials (geboortejaar 1985-2000) en Generatie Z (geboortejaar 2001-2015). De term ‘Zillennial’ is geen term uit de academische wereld, al zijn er inmiddels wel een aantal professoren vanuit de sociale wetenschap die zich erover uit laten en ook trendwatchers buigen hun hoofd erover. Qua geboortejaar komen zillennials grofweg uit de periode 1995-2005. Online worden veel verschillende jaartallen genoemd. Hun formatieve jaren bevinden zich dus tussen pakweg tussen 2005 en nu.

@sydandolivia OK GUYS, WHAT ARE YOUR DEFINITIONS OF GEN Z AND #MILLENNIAL? Where all my #zillennials at? 🙌🏼 #genz #millennials #genzvsmillenial #zillennialtiktok ♬ original sound – Syd & Olivia

Een microgeneratie wordt zo’n tussengeneratie ook wel genoemd. In-betweeners, een groep die zich in het tussengebied bevindt tussen twee generaties en zich afvraagt: Waar hoor ik bij, tot welke generatie behoor ik? Ook wel cuspers (van ‘on the cusp”) genoemd wat leidt tot verschillende gevoelens. Je kunt ervaren dat je de best of both worlds hebt, omdat je overal je favoriete trends uit kunt pikken. Anderen benoemen juist het gevoel nergens bij te horen. Of zijn in verwarring omdat dat ze jarenlang dachten tot Generatie Z te behoren en ineens te ontdekken dat ze een millennial zijn (of vice versa).

@rijkhofmanboomer.♬ origineel geluid – Rijk Hofman

De behoefte om bij een tussengeneratie te behoren benadrukt maar weer dat scheidslijnen tussen generaties nooit zo zwart/wit zijn als ze worden gepresenteerd. Overgangen en veranderingen in de samenleving vinden geleidelijk plaats. Iemand die geboren is in 1999 (een Millennial) en iemand die geboren is in 2001 (Gen Z) zullen veel meer een gedeeld maatschappelijk referentiekader met elkáár hebben dan met andere generatiegenoten waarmee ze veel meer in leeftijd afwijken.

De zillennial is overigens niet de eerste microgeneratie die een naam kreeg. Eerder zagen we al het ontstaan van de Xennial, de microgeneratie die met geboortejaar 1977 – 1983 juist tussen Generatie X en millennials in valt. Deze term zag eerder het licht, maar werd veel minder geadopteerd door de betreffende groep. Reden? Men was zich destijds niet zo bewust van tot welke generatie men behoorde. Daarnaast bestonden social media nog niet.

Om zillennials te begrijpen moeten we dus net als bij de andere generaties kijken, welke thema’s er leven tijdens hun formatieve jaren. Onderstaande video geeft een mooi beeld hiervan. Disclaimer: de makers van deze video hebben voornamelijk naar de Zillennials in de VS gekeken.

Op Urban Dictionary worden onder andere de volgende voorbeelden gegeven, wij hebben deze aangevuld met voorbeelden uit de Nederlandse context. Zillennials:

  • maakten de lancering van de eerste Iphone in 2007 mee, maar kunnen zich ook nog een wereld herinneren zonder smartphone.
  • waren in hun jeugd volop bezig met films en muziek downloaden (LimeWire en Kazaa) en branden, via dvd’s en cd’s. Bijvoorbeeld High School Musical, Hannah Montana, Twilight, One Direction, Black Eyed Peas, Kesha en Taylor Swift.
  • deden in hun jonge jaren ervaringen op met social mediaplatforms als MSN, Hyves, Habbo Hotel, Tumblr en Myspace. Deze werden later vervangen door Whatsapp, Snapchat en Facebook.
  • waren ooggetuigen van de eerste content op YouTube en de komst van bijvoorbeeld beautyblogs.
  • kunnen zich 9/11 misschien niet meer letterlijk herinneren, maar groeiden wel op in de nasleep hiervan.
  • maakten de bankencrisis en de gevolgen daarvan volop mee.
  • lazen de boekenseries als Hoe Overleef Ik en Carry Slee.
  • kochten per ongeluk ringtones voor hun klapmobiel.

cd's branden zillenialshannah montana zillenialshoe overleef ik zillenialsflipphone zillenials

Wat moet jij als professional met het fenomeen Zillennial?

De behoefte om in microgeneraties te gaan spreken, geeft vooral aan hoe snel de maatschappij verandert. Social media platforms en hardware-technieken innoveren en veranderen zo snel dat jongeren die vijf jaar van elkaar verschillen in geboortejaar alleen al daardoor verschillend kunnen kijken naar de tijd waarin ze opgroeiden. Dit horen we ook vaak terug in gesprekken met jongeren zelf, die benoemen dat hun jongere broer of zus weer met héél andere thema’s, games, platforms en influencers bezig is dan zij. Ken jij de Crazy Frog-ringtone uit je hoofd? Heb je de ondergang van Hyves ervaren? En dan zijn er ook de politieke, maatschappelijke en culturele verschuivingen die welbeschouwd ook snel gaan. Hoe oud was je toen Trump opkwam in de Amerikaanse politiek, of dichter bij huis, de opkomst van Forum voor Democratie of Kick Out Zwarte Piet?

Generaties en microgeneraties helpen ons enigszins om met die dynamiek om te gaan, om grote veranderingen in de maatschappij en bij jongeren zelf waar te nemen en te duiden. En het is bij zillennials ook interessant om te zien hoe jongeren zelf op die generatielabels reageren, zich ermee willen identificeren en zodoende dus ook nieuwe labels creëren.

Generatiedenken is een fijn kader maar vaak mis je nuance en is je vraagstuk complexer. Willen we jongeren als individu begrijpen, dan moeten we voorzichtig zijn met het plakken van labels, zoals Rutger van den Berg in zijn artikel over Gen Z uitlegt. Binnenkort verschijnt er ook een artikel van Rutger over de grote diversiteit binnen Generatie Z, houd dus zeker zijn auteurspagina in de gaten!

Meer lezen over zillennials? Hier een aantal bronnen:
WGSN
Yak
FORTY8CREATES
CNN
Business Insider
Pop Sugar
RTL nieuws

Wil jij werken aan je begrip voor jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een kernteam van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Overweeg dan eens onze online cursus Basisopleiding Jongeren als Doelgroep. Of wil je verkennen wat dit betekent voor jullie organisatie? Neem dan contact met ons op.