Generation Quit?

Zoey van der Horst
2 juli 2024

Over Quiet quitting, great resignation, loud leaving, lazy girl jobs en andere jongerentrends op de arbeidsmarkt

Jonge medewerkers hechten meer waarde aan hun werk-privébalans dan oudere generaties. Ze willen regelmatig slechts vier dagen werken en hebben soms behoefte aan ‘me-time’. Tot grote irritatie van de oudere generatie op de werkvloer. Ze zouden minder loyaal zijn dan vorige generaties en als ze weggaan doen ze dat ofwel heel stil ofwel heel luid. Generatie Z wordt daarom soms zelfs Generation Quit genoemd. In artikelen en op social media zien we termen langskomen als quiet quitting, great resignation, loud leaving, lazy girl jobs en meer. Maar wat betekenen al deze termen nou eigenlijk? En waar komen deze labels vandaan? Lees het in dit artikel.

Termen die gebruikt worden om het werkgedrag van Generatie Z te omschrijven

Online kom je vele termen tegen om hedendaags werkgedrag te duiden. We lichten er een aantal toe:

  • Generation quit = de generatie die wanneer het moeilijk wordt of wanneer zij twijfels heeft, op zoek gaat naar een nieuwe baan.
@journeywithchiara quit my job with no back-up plan but I have 0 regrets. It’s going to be a tricky month but bringing you along with me! #quitting #corporate #jobquitdiaries #unemployment #quarterlifecrisis ♬ original sound – &lt3

@pasha I know you all secretly fantasize about this 🤨😅 #comedy #jobs @vince.lam ♬ Dear Manager – Pasha Grozdov

  • Lazy girl jobs = een makkelijke, goed verdienende baan waar een werknemer het minimale voor hoeft te doen. De benaming betekent niet dat mannen niet zo’n baan kunnen hebben. De term girl zorgt voor maximale impact en bereik, omdat het aansluit bij girl trends als girl dinner en girl math. Bovendien zorgt het dat mensen in gesprek raken. Het is daarom voornamelijk slimme marketing en heeft minder te maken met gender.
  • Rage applying = expres ergens anders solliciteren omdat je boos bent op je baas.
  • Quiet hiring = wanneer de werkgever werkzaamheden gaat toevoegen aan andere functies omdat vacatures moeilijk te vervullen zijn.
  • Career cushioning = het maken van een back-upplan voor het geval dat je zonder werk komt te zitten.
  • Bare minimum Mondays = als je maandagochtend begint met werken, geef je niet gelijk 100% maar bouw je het wat rustiger op. Dit houdt niet in dat je de hele week aan quiet quitting doet, maar je let wel wat beter op je grenzen en (mentale) gezondheid.

 

  • Acting your wage = je doet alleen het werk waar je voor betaald krijgt.
  • Quitfluencer = een influencer op een socialmediaplatform die zojuist een baan heeft opgezegd en anderen aanmoedigt dit ook te doen.
  • Quittok = personen op TikTok die publiekelijk stoppen met hun baan en dit ook filmen. Er staan bijvoorbeeld video’s van gesprekken met managers online op het platform.

Waar komen de termen vandaan?

Termen als quiet quitting en loud leaving zijn onderdeel van de jongerentaal. Ze ontstaan vaak op socialmediaplatformen als TikTok en Instagram. Extreme internationale voorbeelden krijgen veel bereik, waardoor jongeren in contact komen met deze termen en fenomenen. Als ze zich hiermee gaan identificeren, wordt het onderdeel van de jongeren(werk)cultuur. Mede dankzij TikTok (specifiek Quittok) zijn de termen van Generation Quit zo populair geworden.

Tegelijk zijn het extremen. Het zijn vaak humoristische uitvergrotingen, en veel jongeren zullen zich niet in de geschetste werkhoudingen en werksituaties herkennen. De arbeidsmarkt in Amerika (waar veel termen vandaan komen) is bovendien ook behoorlijk anders dan die in Nederland, dus niet alle termen zullen even goed aansluiten. Toch hebben veel grappen een kern van waarheid.

Wat vertellen quiet quitting, loud leaving en al die andere fenomenen over jongeren?

Veel van de termen gaan over de persoonlijke inzet van jonge medewerkers op de werkvloer. Hoe hard zet je je in voor een werkgever? En welke waardering krijg je hiervoor?

Op de werkvloer merken we volop hoe de waarden van onze samenleving veranderen. Individuele vrijheid en eigen keuzes maken worden steeds belangrijker. Jonge medewerkers willen zich best inzetten voor een werkgever, maar zijn daarbij meer bezig met de vraag wat het hen oplevert, qua persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze zoeken hierin naar een balans. Als die verhoudingen uit balans raken, kijken ze sneller om zich heen. Daarbij is er op de arbeidsmarkt momenteel veel om uit te kiezen.

Anderzijds raken meerdere termen ook aan mentale gezondheid en aan het bewaken van je persoonlijke grenzen. Jongeren hebben de vrijheid om zelf invulling te geven aan hun leven, en dat levert veel kansen op, maar ook (prestatie)druk en mentale problemen.

Fenomenen zoals quiet quitting en loud leaving zijn manieren voor jongeren om om te gaan met deze toenemende druk en stress. Dankzij de toenemende mogelijkheid om thuis te werken, maar ook door technologie, zijn werknemers steeds vaker langer bereikbaar. De grens tussen werk en privé vervaagt daardoor. Loud leaving kan een manier zijn voor een werknemer om die grens weer duidelijk aan te geven en zich niet constant bezig te hoeven houden met werk. Zeker voor jongeren die nieuw zijn in een werkomgeving en niet weten waar hun grenzen liggen, kan loud leaving dus behulpzaam zijn.

Jongeren moeten bovendien met de stijgende pensioenleeftijd nog jarenlang aan de bak én ze zien om zich heen voorbeelden van mensen die hun grenzen niet goed bewaken. Allemaal redenen om iets meer voor jezelf op te komen.

Het interessante is dat medewerkers van andere generaties hier soms hevig op kunnen reageren. Toen zij jong waren werd er heel anders gedacht over hard werken. En misschien hadden zij door andere economische tijden ook veel minder opties om uit te kiezen?

Zo laten deze termen vooral zien hoe de houding op de werkvloer aan het veranderen is. En tot welke nieuwe uitdagingen en fricties dat kan leiden.

@romeelek Was het na dag 1 al zat 😂👏 #ontslag #ontslagnemen #fyp ♬ Ameyatchi – Mathey

Generatie Z op de werkvloer

Een nieuwe generatie jonge medewerkers stroomt in op de arbeidsmarkt: Generatie Z! Ben jij teamleider, manager, praktijkopleider of HR-professional en wil jij aan de slag met jouw vraagstukken met betrekking tot deze young professionals? Volg dan onze (online) cursus Generatie Z op de werkvloer, individueel: als e-learning in je eigen tijd en tempo, met je team in een hybride traject, of met een spreker voor een groter publiek.

Meer weten?

Benieuwd naar meer uitleg over waar deze focus op de werk-privébalans vandaan komt? Rutger legt dit uit in de podcast ‘De Werkvloer’ van Metro. Is jouw organisatie jongeren-proof?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.