Dit artikel is het vierde deel van een zesdelige serie waarin we inzoomen op de werkervaringen van Generatie Z én hun leidinggevenden. Elk artikel bevat een video waarin enkele jongeren of leidinggevenden hun inzichten delen. In deze editie richten we ons op een belangrijk thema: verbondenheid met de organisatie.
Voor Generatie Z is verbondenheid met hun werkplek meer dan alleen het uitvoeren van taken. Ze willen zich betrokken voelen bij de organisatie, bij het team en de cultuur. Dit gevoel van verbondenheid wordt versterkt door sociale interacties, teamactiviteiten en een gedeeld gevoel van doelgerichtheid. Maar hoe realiseren werkgevers dit? We vroegen het een paar leidinggevenden.
Wat zeggen leidinggevenden over verbondenheid?
In onderstaande video delen drie leidinggevenden hun ervaringen met verbondenheid binnen hun organisatie. Hun uitspraken laten zien hoe verschillende initiatieven bijdragen aan een gevoel van betrokkenheid:
- ‘We padellen samen, we hebben een borrel op vrijdag. Ook hebben we een personeelsuitje waarbij we twee nachtjes weggaan.’ Deze uitspraak laat zien hoe sociale activiteiten, zoals sporten en teamuitjes, kunnen bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid. Dit soort informele momenten helpt medewerkers om ook buiten de werkcontext met elkaar te verbinden.
- ‘Mijn Gen Z-collega is ook degene die de teamactiviteiten opzet. Daardoor doen we dingen die zij maar ook ik leuk vinden.’ Dit voorbeeld benadrukt het belang van persoonlijke inbreng in het organiseren van teamactiviteiten. Geef jonge medewerkers verantwoordelijkheid bij de invulling van sociale activiteiten. Dan ontstaan er vanzelf ideeën die aansluiten bij verschillende voorkeuren en verhoog je de betrokkenheid.
‘We bellen veel, we appen veel. We hebben continu doorlopend contact met die lui.’ Zeker voor werkgevers die veel medewerkers in de buitendienst of gedetacheerd bij opdrachtgevers hebben, is het zaak goed na te denken over de verbinding met de organisatie. Startende jonge medewerkers hebben nu eenmaal intensievere begeleiding nodig dan meer ervaren collega’s en een sterke verbinding met jou als werkgever is niet vanzelfsprekend.
Waarom is verbondenheid belangrijk?
Jonge medewerkers willen zich graag verbonden voelen met jouw organisatie en met de mensen die er werken. Zij zijn bezig met de ontwikkeling van hun identiteit en een baan kan hier een wezenlijk onderdeel van uitmaken. Ze werken graag ergens waar ze trots zijn op wat ze doen en bijdragen.
Een sterk gevoel van verbondenheid biedt:
- versterking van teamgeest: Activiteiten en gedeelde ervaringen zorgen voor een betere werksfeer en sterkere onderlinge band tussen medewerkers.
- hogere motivatie: Jonge medewerkers die zich verbonden voelen met hun organisatie en hun directe collega’s, zijn meer geneigd om extra inzet te tonen.
- Mentale gezondheid: Sociale interacties op de werkplek verminderen gevoelens van isolatie en bevorderen het welzijn van jongeren.
Leidinggevenden en organisaties kunnen verschillende strategieën inzetten om verbondenheid binnen het team en de organisatie te stimuleren:
- Organiseer regelmatige teamactiviteiten: Plan regelmatig informele momenten zoals vrijdagmiddagborrels, sportactiviteiten of gezamenlijke lunches. Dit zijn ideale momenten om de onderlinge relaties te versterken.
- Bied ruimte voor persoonlijke initiatieven: Moedig medewerkers aan om zelf activiteiten te organiseren. Dit vergroot hun betrokkenheid en zorgt voor gevarieerde evenementen.
- Creëer een open cultuur: Zorg dat medewerkers zich vrij voelen om hun meningen en ideeën te delen. Transparantie en communicatie zijn essentieel voor een gevoel van verbondenheid.
- Werk aan commitment aan de doelen van de organisatie: Veel jonge medewerkers willen zich kunnen committeren aan werkgevers die iets positiefs bijdragen aan de maatschappij. Impact maken is een drijfveer die we vaak terug horen in gesprekken over werk. Deel als werkgever dan ook je sociale missie en behaalde doelen en geef jongeren inzicht in hoe zij hier ook zelf aan bijdragen.
- Vier successen samen: Markeer mijlpalen, behaalde doelen of persoonlijke prestaties met het hele team. Een belangrijke klant binnengehaald? Of een mooie opkomst gerealiseerd voor een bijeenkomst? Vier behaalde resultaten samen! Dit versterkt het gevoel van samenhorigheid.
Wat zijn de voordelen van verbondenheid?
Een organisatie die verbondenheid hoog in het vaandel heeft staan, plukt hier de vruchten van. De voordelen zijn onder meer:
- Betere retentie: Medewerkers die zich betrokken voelen, zijn minder snel geneigd om – al is het voor een paar tientjes per maand – naar een andere baan te zoeken. Door volop in te zetten op verbinding verklein je het risico dat jonge medewerkers veel sneller uitstromen dan je zou willen.
- Fijnere samenwerking: Een hecht team communiceert beter en werkt efficiënter samen.
- Sterkere employer branding: Een verbonden team draagt bij aan een prettige werkcultuur, wat ook aantrekkelijk is voor nieuw talent.
Voor Generatie Z is verbondenheid met hun werkplek een belangrijke pijler van werkplezier en succes. Het gaat hen niet alleen om de inhoud van het werk, maar ook om de cultuur, de sociale interacties en het gevoel onderdeel te zijn van iets groters. Organisaties die hier bewust in investeren, bouwen aan duurzame relaties met hun medewerkers.
Generatie Z op de werkvloer
Wil je advies over hoe jouw organisatie meer jongeren-proof kan worden? Wij kunnen met een adviestraject bijvoorbeeld in kaart brengen hoe je jonge medewerkers nu over je HR-beleid denken en welke verbeterpunten zij zien.
Of volg onze (online) cursus Generatie Z op de werkvloer. Deze cursus biedt praktische inzichten en handvatten, zowel individueel als in teamverband. Hier vind je ook meer filmpjes van jonge medewerkers en leidinggevenden, net als concrete adviezen en tips voor meer achtergrondinformatie. Of kies voor een inspiratiesessie waarin je in korte tijd een overzicht krijgt van de belangrijkste behoeften van jonge medewerkers.
Meer weten?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers aan vraagstukken rondom jongeren en hun toekomst. We delen onze kennis via blogs, boeken en trainingen. Wil jij je met collega’s verdiepen in verbondenheid en Generatie Z? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen!