Op de werkvloer #5: voortgangsgesprekken

Yvonne van Sark
2 juni 2025

Wat vinden jonge medewerkers belangrijk op de werkvloer? Dit artikel is het vijfde deel van een zesdelige serie waarin we inzoomen op de werkervaringen van een aantal medewerkers uit Generatie Z én hun leidinggevenden. Elk artikel bevat ook een video waarin enkele jongeren of leidinggevenden hun ervaringen delen. In deze editie richten we ons op het voeren van voortgangsgesprekken.

Voor jonge medewerkers is het bespreken van voortgang meer dan een formeel moment; het is een kans om te leren, feedback te krijgen en vertrouwen op te bouwen. Hoe beleven jongeren voortgangsgesprekken? En wat kunnen organisaties doen om dit proces optimaal vorm te geven?

Wat vinden jonge medewerkers belangrijk bij het bespreken van voortgang?

In onderstaande video delen twee jonge medewerkers hun ervaringen met voortgangsgesprekken. Hun uitspraken laten zien hoe verschillen in zowel de frequentie als de aanpak van voortgangsgesprekken bijdragen aan hun werkervaring:

‘Aan het begin dat je er werkt is elke maand wel fijn. Want ik kan me voorstellen, en dat heb ik zelf ook ervaren, dat je niet zo snel uit jezelf naar je werkgever stapt met je issues’

‘Elk half jaar heb ik een voortgangsgesprek en dat vind ik ook wel voldoende.’

Waarom voortgangsgesprekken belangrijk zijn voor jonge medewerkers

Jonge medewerkers zijn vaak starters: ze hebben nog weinig werkervaring en maken voor het eerst kennis met een professionele werkomgeving en de bijbehorende verwachtingen en routines. Veel is nog nieuw voor hen: van het begrijpen van de bedrijfscultuur tot het omgaan met feedback. Voortgangsgesprekken zijn dan een belangrijk hulpmiddel om meer richting en duidelijkheid te krijgen in hun werk. Deze gesprekken bieden:

  • Structuur: Regelmatig ingeplande gesprekken bieden duidelijkheid, zowel voor de jonge medewerker als voor de leidinggevende. In plaats van te ‘zwemmen’ en je als beginnende medewerker af te vragen of je het goed doet, helpen vast vooruit geplande momenten de jonge medewerker navigeren door nieuwe uitdagingen. En leidinggevenden wennen er aan om op vaste momenten even stil te staan bij de voortgang die iemand maakt.
  • Feedback: Jongeren kunnen constructieve feedback op hun prestaties en inzet goed gebruiken. Goed om te weten: ze willen niet alleen horen wat er beter kan, maar ook erkenning krijgen voor dingen die al goed gaan.
  • Vertrouwen: Wanneer jonge medewerkers zich gezien en gehoord voelen tijdens een voortgangsgesprek, biedt het voor leidinggevenden een kans om een positieve band met een medewerker op te bouwen.

Goed uitgevoerde voortgangsgesprekken hebben ook voor de werkgevers voordelen:

  • Hogere betrokkenheid: Jonge medewerkers voelen zich meer gesteund en gewaardeerd.
    Verbeterde prestaties: Duidelijke feedback en goede begeleiding dragen bij aan een hogere productiviteit.
    Lagere drempel voor communicatie: Regelmatige gesprekken maken het gemakkelijker voor medewerkers om zich ergens over uit te spreken.

Hoe kun je voortgangsgesprekken effectief maken?

Leidinggevenden kunnen voortgangsgesprekken waardevol maken door de volgende aanpak te hanteren:

  1. Spreek samen af hoe frequent je elkaar spreekt… en houd je daaraan: Zorg voor maandelijkse gesprekken in de eerste maanden dat iemand net start. Na verloop van tijd kun je dit in overleg terugbrengen naar bijvoorbeeld elke twee maanden of elk kwartaal. Let echter op dat je de gesprekken ook bij meer ervaren medewerkers wel blijft voe Eens per jaar of halfjaar is voor de meesten echt te weinig qua frequentie (ook al zeggen ze zelf misschien wat anders).
  2. Creëer een veilige omgeving: Voer een informeel en open gesprek. Stel jonge medewerkers op hun gemak en vraag hen met open vragen naar hun ervaringen en eventuele problemen.
  3. Geef eerlijke feedback: Deel ook jouw bevindingen en ga daarbij de lastiger thema’s niet uit de weg. Vind je bijvoorbeeld dat iemand te vaak en te lang op zijn of haar mobiel kijkt in de pauze, en dat dit ten koste gaat van de sfeer in het team? Kaart het aan.
  4. Focus op professionele en persoonlijke ontwikkeling: Gebruik het gesprek niet alleen om prestaties te bespreken. Bespreek vooral ook de ontwikkelpunten en doelen op de korte en middellange termijn. Denk niet alleen taakgericht, maar bespreek ook hoe het met iemand persoonlijk gaat. Wat geeft energie? Waar is iemand trots op en waar ervaart diegene uitdagingen? Wat geeft soms stress, en wat kun je in zo’n situatie doen?
  5. Luister actief: Geef de medewerker ruimte om zelf onderwerpen aan te dragen en toon oprechte interesse in hun inbreng. Zie het als een kans voor de organisatie om van te leren. Stel dus veel vragen en probeer de oorzaak achter gedrag te achterhalen: waarom komt iemand bijvoorbeeld vaker te laat?
  6. Maak duidelijke afspraken: Bespreek concrete actiepunten, noteer deze en volg deze op in toekomstige gesprekken. Dit laat zien dat je betrokken bent en helpt bij het behalen van doelen.
  7. Volg afspraken op. Je kan nóg zo’n goed gesprek voeren; als je gemaakte afspraken niet vastlegt of er vervolgens niet meer op terugkomt is het effect uiteindelijk negatief. Dus maak je afspraken over het volgen van een cursus of een verandering in taken of rooster? Zie erop toe dat die plannen ook gerealiseerd worden. Laat het initiatief daarvoor niet alleen bij de jonge medewerker.

Eerdere artikelen uit deze reeks

Lees alle artikelen in de serie “Op de werkvloer” terug:

    1. Generatie Z en persoonlijke ontwikkeling
    2. Aansturen van jonge werknemers
    3. De werksfeer
    4. Verbondenheid met de organisatie
    5. Mentale gezondheid op de werkvloer

Generatie Z op de werkvloer

Het aansturen van jonge werknemers vraagt om een aanpak waarin gelijkwaardigheid, actieve verbinding, transparantie en samenwerking centraal staan. Voor leidinggevenden is dit niet alleen een uitdaging, maar ook een kans om een sterke band op te bouwen met de nieuwe generatie en hun potentieel volop te benutten voor de organisatie.

Wil je advies over hoe jouw organisatie meer jongeren-proof kan worden? Wij kunnen met een adviestraject bijvoorbeeld in kaart brengen hoe je jonge medewerkers nu over je HR-beleid denken en welke verbeterpunten zij zien.

Of volg onze (online) cursus Generatie Z op de werkvloer. Deze cursus biedt praktische inzichten en handvatten, zowel individueel als in teamverband. Hier vind je ook meer filmpjes van jonge medewerkers en leidinggevenden, net als concrete adviezen en tips voor meer achtergrondinformatie. Of kies voor een inspiratiesessie waarin je in korte tijd een overzicht krijgt van de belangrijkste behoeften van jonge medewerkers.

Meer weten?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.

Wil jij je met collega’s verdiepen in mentale gezondheid en Generatie Z? Neem dan zeker contact met ons op en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen!