Internetsafari #4: Unboxing van adventskalenders

Sjanne de Haan
13 december 2023

Op Avontuur in de Digitale Wildernis

Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze nieuwe rubriek gaan we online op reis en delen jongeren ons belangrijke fenomenen en virals die je gezien móet hebben.

Deze keer neemt Jawhara (17 jaar) je mee op internetsafari, naar de wereld van Unboxing video’s en die van adventskalenders in het bijzonder.

Wat zijn unboxing video’s?

Jawhara: ‘Ik vind het superleuk om naar unboxing video’s (unboxings) te kijken. Op dit moment zie je veel video’s op TikTok en YouTube van de unboxing van adventskalenders. Meestal ben je toch wel benieuwd naar wat erin zit en of het de aanschaf van de kalender waard is. Vaak zitten er onzindingen in, dus is het wel fijn om te zien wat erin zit. Zodat je het bijvoorbeeld cadeau kan geven of voor jezelf kan kopen. Al denk ik niet dat iemand snel een adventskalender voor zichzelf haalt.

Het verrassingselement in unboxings is echt geweldig; ik kijk het graag! Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat erin zit. Het is gewoon spannend en leuk om te zien hoe mensen reageren op de pakketten. Het voelt alsof je het zelf ook een beetje meemaakt. Bij een normale unboxing video weet een influencer vaak al wat erin zit. Dit is niet altijd het geval bij een adventskalender; dit maakt het nog echter.’

@duncantromp Duncan gaat vroeg naar bed vanavond!!! #EasyToys #adventskalender #ad ♬ origineel geluid – Duncan Tromp


Wat maakt het kijken naar adventskalenders zo leuk?

Jawhara: ‘Ik heb wel ooit een adventskalender gekocht voor iemand. Toen heb ik eerst de unboxing bekeken, omdat ik wilde weten of het een goed cadeau was. Een adventskalender met alleen nutteloze dingen is toch best zonde om te kopen.

@ruthgeerlinks DE WINNAAR IS GEKOZEN LIEVE MEIDEN♥️♥️ ik zal dit blijven doen dus hou me pagina in de gaten♥️♥️ bedankt voor alle lieve reacties! Ja ik heb een probleem denk ik haha… #kruidvat #blackweek #kruidvatunboxing #adventskalenderkruidvat #adventskalenderessence #essenceadventskalender #giveaway #weggeven #winactie #kruidvathaul #adhd #voorjou #beautyvoordeel #kruidvatnl #verrassing ♬ origineel geluid – Ruth Geerlinks

Mijn favoriete aspect van unboxing video’s is eigenlijk het product zelf. Ik ben dol op hebbedingetjes, make-up en kleding. Dus ik word altijd enthousiast als ik die in een unboxing zie. Ik laat me ook vaak beïnvloeden door unboxings, omdat je zo kunt zien wat iemand van het product vindt en of het de moeite waard is om het te kopen. Ik kijk de unboxing video’s meer voor de reviews. Als er toevallig een unboxing video op mijn feed komt kijk ik die wel omdat ik het leuk vind, maar of de unboxings oddly satisfying zijn? Voor mij niet echt.’

Reactie van Youngworks:

Yvonne van Sark van Youngworks:

‘De tijd dat je blij was met een chocolaatje of spreuk achter een kartonnen deurtje ligt achter ons. Adventskalenders zijn echt big business. Veel merken en influencers spelen in op het verrassingseffect van zo’n kalender: krijg je onzindingen of juist heel toffe kadootjes? En dan is er ook de nostalgiefactor: veel jongeren van nu kregen als kind al eens zo’n kalender. En zo ontstaat een terugkerend ritueel waar merken makkelijk op aanhaken en waar jongeren zich jaarlijks minutenlang aan vergapen.

Al bij al jaagt het vooral het consumeren aan. In plaats van gericht iets kopen wat je wilt hebben, krijg je er een hoop franje omheen. Het staat ver af van het ethisch consumeren dat we bij een deel van de jongeren ook zien. Ik moet denken aan de video die Radboud Universiteit liet maken, waarin ze de belofte van unboxing mooi combineerden met een oproep tot duurzamer leven. ’

 

Eerdere edities van Internetsafari:

Meer over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.