Internetsafari #5: Long story short, No more part 1 en TL;DR

Sjanne de Haan
9 januari 2024

Op Avontuur in de Digitale Wildernis

Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze nieuwe rubriek gaan we online op reis en delen jongeren ons belangrijke fenomenen en virals die je gezien móet hebben.

Deze keer neemt Ozaia (19 jaar) je mee op internetsafari, naar de wereld van een genre onder de noemer (en gelijknamige hashtag) Long Story Short en No More Part 1.

Wat houden de hashtags long story short, no more part 1 in?

Ondertussen in de Internetsafari – Rangers appgroep.

Ozaia: ‘Filmpjes op TikTok en Insta worden soms opgedeeld in twee delen of bewust erg lang gemaakt om spanning op te bouwen of om de kijker naar een pagina te lokken. Dit kan ervoor zorgen dat het algoritme van een platform zo’n filmpje beter oppakt, wat dus meer likes en views oplevert. Het is kortom een soort clickbait, een haakje om mogelijk viraal te gaan. Mensen als @heyitsyoon_ bekijken vervolgens deze (te) lange video’s en maken dan zelf een video waarin ze in korte tijd vertellen wat er allemaal gebeurt in de originele (en te lange) video. Zonder gebakken lucht dus. Zo bespaar je tijd en kan je sneller doorscrollen. Ook is het een soort van sneer naar ‘het internet’, want je kan waardevollere dingen doen met je tijd of kwalitatievere content kijken.’

@heyitsyoon_ #stitch with @oh_fer_sure #nomorepart1 #nomorepart2 #tldr #longstoryshort ♬ original sound – Heyitsyoon

Wat maakt het kijken naar dit soort video’s zo leuk?

Ozaia: ‘In het algemeen wordt er positief gereageerd op deze video’s. Het is nou eenmaal handig, je bespaart jezelf tijd en moeite om iemands TikToks door te moeten spitten voor bijvoorbeeld deel 2. Soms lees ik weleens verontruste reacties waarbij mensen opkomen voor de originele maker. Het is tenslotte hun content waar iemand anders nu gebruik van maakt om views en volgers mee te pakken. Al zijn er ook makers die er juist belang bij hebben als bijvoorbeeld Yoon reageert op hun video. Er zullen genoeg mensen zijn die uiteindelijk toch de hele versie van de video willen kijken.

In deze tijd zijn we allemaal snel afgeleid en het lijkt alsof we steeds minder tijd hebben. Dat geldt dus ook voor scrollen op je favoriete social kanaal. Ik las een onderzoek waaruit bleek dat mensen na gemiddeld 1,7 seconde weer verder scrollen. Daarom is aandacht zo belangrijk en kan je geen 3 minuten spenderen aan een filmpje.

Vaak worden hierbij hashtags als #nomorepart1/2 of #longstoryshort gebruikt. Door de filmpjes van Yoon hoef je niet meer naar deel 2 of de lange versie te kijken. Long story short is ondertussen een beetje de benaming geworden van dit genre video’s. Dit is overigens niet de eerste keer dat dit soort termen worden gebruikt. Op Reddit gaat al jaren de term TL;DR rond. TL;DR staande voor Too Long, Didn’t Read waarna een korte samenvatting van een lange tekst staat. Overigens lees je dit ook vaak als hashtag bij video’s.

Mensen houden er soms van snel een einde te krijgen aan het verhaal. Door dit soort filmpjes en creators gebeurt dat en wat trending is vliegt zo de hele wereld over. Onze aandachtsspanne wordt steeds korter. Soms wordt er gezegd dat 7 seconden al lang is voor een filmpje. Ik ben zelf long-form content maker op YouTube en ik vind dit verontrustend omdat je het toch leerzaam wilt houden. Maar voor TikTok en andere short-form content (dus korte filmpjes van ca. 60 sec) zal dit veel veranderen. Content creators moeten zich toch aanpassen; voor je het weet steelt iemand jouw content voor een kortere versie.

Ik denk dat de piek langzaam in zicht komt. Want zoals met alles op het internet: niks is voor altijd. Er komt een moment – zoals bij elke meme, trend en hashtag – dat iets zo goed als dood is. En ik denk niet dat Long Story Short de enorme cultstatus zal bereiken waardoor het eeuwig zal bestaan. Daarbij is het een trend die runt op Hashtags, want iedereen kan zo’n filmpje maken. Maar zoals we al een tijdje zien: de hashtags worden minder populair en beginnen langzaam weg te vallen door bijvoorbeeld de Topics-functie van Instagram. Al kan dit misschien ook ooit nog wel een topic worden…

@heyitsyoon_ #stitch with @jelly brown #nomorepart1 #nomorepart2 #longstoryshort #tldr ♬ original sound – Heyitsyoon

Reactie van Youngworks:

Sjanne de Haan van Youngworks:

‘Een mooi voorbeeld van de digitale overload waar jongeren mee te maken hebben. Er wordt zo ontzettend veel content gemaakt die door makers geoptimaliseerd is voor het algoritme van het desbetreffende kanaal. Mensen lang vasthouden in je video levert veel views op. Misschien hebben jullie Sander versus de socials wel gezien, maar vaak krijgt niet de meest kwalitatieve content de likes en views die zij verdienen. Jongeren zijn wanneer iets bijvoorbeeld niet ‘oddly satisfying’ is best ongeduldig, dus dan biedt deze content de uitkomst.

De video’s lijken in eerste instantie een soort van tegenbeweging, maar gaan uiteindelijk ook ordinair om veel likes en following krijgen. Interessant is wel dat we ook makers zien die het long story short concept hebben omarmd en hiermee bijvoorbeeld desinformatie proberen aan te pakken. Mitch is zo’n maker. Helaas voor Mitch (en de wetenschap) krijgt hij (nog) niet vergelijkbare views als Yoon.

@mitchckNightjar♬ original sound – Mitch

Jongeren worden beïnvloed en nemen zaken over die zij in hun feeds tegenkomen. Zo wordt ‘long story short’ en ‘TL:DR’ ook gebruikt in het taalgebruik van jongeren. Krijg je dus een mailtje van je collega waarin die nog even onder de noemer ‘Long story short’ de bevindingen samenvat, dan weet je waar het vandaan komt, het internet!’

Eerdere edities van Internetsafari:

Meer over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.