Volwassenen die jongerentaal gebruiken…

Sjanne de Haan
7 oktober 2024

Volwassenen die jongerentaal gebruiken … Misschien doe je zelf ook weleens. Vaak is het een poging om verbinding te maken met jongeren. Maar het overgrote deel van de tijd zorgt het alleen maar voor meer afstand. Of het nu gaat om ouders die hun kinderen proberen te sturen, of marketeers die zich willen richten op een jong publiek; jongeren zelf vinden het meestal ongemakkelijk. Of zelfs ‘cringe’. Over cringe gesproken: momenteel zien we erg veel ‘Gen Z script’ video’s voorbijkomen: video’s met oudere mensen in beeld die een script volgen dat zou zijn geschreven door een Gen Z-collega. In dit artikel gaan we wat dieper in op jongerentaal en delen we voorbeelden.

Jongerentaal: wat is het en hoe werkt het

Jongerentaal is taalgebruik van jongeren onder elkaar. Tijdens de adolescentie willen jongeren zich onderscheiden, en afscheiden van oudere generaties. Dit hangt samen met ieders zoektocht naar een eigen identiteit, die in de adolescentie zo belangrijk is: wie ben ik en waar hoor ik bij? Taalgebruik helpt daarbij.

Woorden die nu veel worden gebruikt:

  • Slay
    Wordt vaak gebruikt als compliment wanneer iemand iets fantastisch doet of er goed uitziet.
  • Mid
    Middelmatig. Niet goed, maar ook niet slecht.
  • W or L
    Win or lose.
  • Rizz
    Wanneer iemand heel veel charme heeft.
  • Cheugy
    Iets omschrijven dat ooit hip was, maar nu niet meer. Kan ook worden gebruikt om iets te omschrijven dat trendy was, maar nu te mainstream is geworden.
  • Fax
    Kort voor facts, feiten.

Afko’s

De woorden zijn vaak kort, want dan hoef je niet zoveel te typen op je smartphone … Meer weten over dit fenomeen en afko’s? Lees dan dit artikel.


Heerlie de Peerlie poster

Bron: bol.com

Bovengenoemde voorbeelden kent iedere jongere misschien wel, maar dat betekent niet dat zij deze ook gebruiken. Jongerencultuur is daarbij niet homogeen, maar bevat diverse subculturen. Die subculturen hebben vaak ook weer hun eigen taal. Er is dus niet één generieke jongerentaal.

Waarom gebruiken volwassenen jongerentaal?

Het gebruik van jongerentaal staat dus ook symbool voor het in-the-know (hip) zijn. Aangezien oudere generaties ook graag aangehaakt willen blijven en/of jongeren willen bereiken, zien we vaker voorbeelden van volwassenen die jongerentaal bezigen. Maar dat is riskant als je niet echt deel uitmaakt van die specifieke (jongeren)cultuur.

Jongeren herkennen het direct wanneer taalgebruik niet authentiek is. Wat voor de volwassene misschien klinkt als een poging tot aansluiting, voelt voor de jongere al gauw ongemakkelijk of cringe. ‘Cringe’ is een term die jongeren gebruiken om situaties te duiden die de overtreffende trap van ongemakkelijk of pijnlijk betreffen. We schreven hier eerder al een artikel over. Bij jongerentaal gaat het niet alleen om de woorden zelf, maar ook om de context waarin jongeren ze gebruiken. Ze hebben vaak het gevoel dat volwassenen deze nuances niet begrijpen.

campagne politie cringe jongerentaal

Hoewel bovenstaand voorbeeld door een groep jongeren werd ervaren als ‘cringe’ weten we ook dat er een groep jongeren is die hier niet meteen een negatief gevoel bij had, en het wel sympathiek vindt. Het blijft dus subjectief, humor is subjectief, en dan zijn de vragen die je jezelf zou moeten stellen:

  • Waarom wil je jongerentaal gebruiken?
  • Wat is je doel?
  • Wie is de doelgroep die je wilt aanspreken, jongeren of oudere generaties?
  • Als het niet goed wordt ontvangen, is slechte publiciteit dan ook publiciteit?

Hiermee kun je het onderscheid tussen onbewust en bewust grappig en uiteindelijk ook cringe afvangen.

Bewuste inzet van jongerentaal

En soms wordt er ook bewust ingespeeld op het cringe-effect. Dat zien we bij deze nieuwste trend:

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door IKEA Delft (@ikea_delft)

Wat gebeurt er als een Gen Z-medewerker het marketingscript voor collega’s schrijft? In deze filmpjes integreert een oudere collega slang in zijn verkoopverhaal. Op het eerste gezicht natuurlijk grappig en in dit geval gaat het ‘gelukkig’ om een sketch.

Dit is dus een voorbeeld van bewust grappig: mensen uit heel andere generaties die Gen Z-taal inzetten. Veel van de huidige Gen Z-filmpjes gingen viraal.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NOS Stories (@nosstories)

Maar waar de meeste jongeren er inmiddels alweer klaar mee zijn, is het voor veel ‘ouderen’ nog steeds nieuw, omdat hun algoritmes achterlopen of omdat ze hun social media niet zoveel gebruiken. We zien dan ook dat de video’s inmiddels vooral door ouderen worden opgepakt en dat jongeren het inmiddels alweer ‘cringe’ zijn gaan vinden. Dat kan dus ook! We zagen hetzelfde gebeuren met de Brazilian marketing video’s: op een gegeven moment is het klaar.

Andere voorbeelden:

  • In deze video vertaalt een pastoor tijdens een mis het ‘Onze Vader’ in jongerentaal. “Onze vader wordt plots onze bro”, zijn voordracht werd geschreven door een communicatiebureau.
  • Of neem deze commercial-klassieker van oma’s aan de koffie van Douwe Egberts.

Deze voorbeelden laten zien dat er tijd, middelen en ruimte nodig zijn om jongerentaal op een succesvolle manier te integreren in je communicatie. Je moet begrijpen dat jongerentaal niet zomaar willekeurig ingezet kan worden, maar alleen werkt als het past bij de context en cultuur van je doelgroep.

Het wordt al gauw ongepast in situaties waarin geen ruimte is voor humor of informele communicatie, of waarin jongeren dat ook niet verwachten. Dit benadrukt hoe belangrijk het is om goed te begrijpen wanneer en hoe jongerentaal effectief kan zijn, en goed te testen. Soms is het gewoon beter om dicht bij jezelf te blijven.

Blijf dicht bij jezelf

Bij Youngworks raden we het meestal af om als volwassene jongerentaal te gebruiken, zeker als je die taal eigenlijk niet begrijpt. Jongeren waarderen authenticiteit, en hoewel een volwassene met goede bedoelingen misschien slang wil gebruiken om aansluiting te zoeken, kan dit averechts werken. Blijf liever dicht bij jezelf. Je hoeft hun taalgebruik niet over te nemen om verbinding te maken met en begrip te hebben voor jongeren. In het buitenland ben je immers ook voorzichtig als je de taal niet spreekt, toch?

In onze Youngworks Academy hebben we het hier uitgebreid over in onze basisopleiding Jongeren als doelgroep. We adviseren volwassenen, zoals marketeers, ouders en leraren, om jongeren serieus te nemen en hun taalgebruik te respecteren zonder het te imiteren.

Meer over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken en (online) trainingen.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Neem dan zeker contact met ons op.