Jaaroverzicht 2022: Lees-, luister- en kijktips van Youngworks

Sjanne de Haan
9 januari 2023

In mei 2022 zijn we gestart met onze rubriek ‘Lees-, luister- en kijktips van Youngworks’. In deze rubriek delen we maandelijks het volledige overzicht van onze eerder op social media gedeelde lees-, luister- en kijktips. Deze tips – die uiteraard altijd iets met jongeren te maken hebben – verschijnen wekelijks op dinsdag. En ook al zijn we nog niet een volledig jaar bezig, delen we graag een jaaroverzicht met jullie. Want in 2022 hebben we maar liefst 34 lees-, luister- en kijktips met je gedeeld. In dit artikel een overzicht.

10 populairste lees-, luister- en kijktips van Youngworks

Uit de data van onze website en onze social mediakanalen blijkt dat de volgende 10 lees-, luister- en kijktips het populairste waren:

1. Tussen de lakens met Geraldine over seksualiteit van (jonge vrouwen).
  2. VPRO Tegenlicht: Rebranding Chaos over zanger van punkband Abel van Gijlswijk en antikapitalisme.
  3. Jongeren zijn de changemakers van de samenleving, een interview met hoogleraar Eveline Crone
  4. Waarom ik mijn kind wil beschermen tegen onze schoonheidsidealen (en daarin zal falen), een artikel van Bregje Hofstede
  5. Een op de vijf jongeren wil beslist verhuizen, over een onderzoek van het CBS.
  6. Mooi, man, een YouTube-serie over de schoonheidsidealen van (jonge) mannen.
  7. Hoofdzaken, een serie waarin kinderen praten terwijl ze worden geknipt door kapper Marko.
  8. Koningin steekt jongeren hart onder de riem, een artikel met video’s van het AD over mentale gezondheid van jongeren.
  9. Sekszusjes TV, een serie over de seksuele voorlichting anno 2022 gepresenteerd door sekszusjes Krista en Marcelle.
  10. Once Upon A Timeline, een serie waarin jongeren op zoek gaan naar gebeurtenissen uit de geschiedenis en deze proberen te plotten op het heden.

De selectie van Youngworks

Het was een bewogen jaar. Met de wijsheid van nu en met het oog op 2023 hebben wij naast bovenstaande top 10 ook nog een eigen selectie gemaakt van onze lees-, luister- en kijktips. Tips waarvan wij denken: ‘Dit moet je gezien, geluisterd of gelezen hebben als jongeren jouw doelgroep zijn’:

1. Zembla: De Tijd van je leven
    In deze documentaire uit februari 2022 wordt onderzocht wat er aan de hand is met Generatie Z. Wat maakt deze Generatie anders dan vorige generatie? De mentale gezondheid van jongeren baart zorgen en ook in deze uitzending van Zembla komt dit naar voren, zeker een aanrader!
  2. Forse stijging mentale gezondheid jongeren
    In de podcast JongGeleerd gaan jeugdonderzoekers van de Universiteit Utrecht in gesprek met professionals uit het onderwijs en de zorg. In deze aflevering gaat men dieper in op het HBSC-onderzoek (Health Behaviour in School-aged Children), de resultaten zijn schokkend. Luister zeker deze aflevering van JongGeleerd of lees ons eigen artikel over dit rapport in Jongerenonderzoek onder de loep.
  3. Bigger than us
    Bigger than us is een film over jonge, onvermoeibare wereldverbeteraars. In deze Franse documentaire vertellen zeven jonge activisten over hun missies. De thema’s lopen uiteen van persvrijheid, educatie voor vluchtelingen tot rituele verkrachtingen. ⁠Een kenmerkend thema wanneer je je verdiept in de huidige generatie jongeren; activisme is bijna een vanzelfsprekendheid. Onbekend is helaas waar deze film allemaal te streamen is.
  4. Sekszusjes TV
    Er wordt veel gesproken over de vorm van seksuele voorlichting in Nederland. In deze serie wordt de complexiteit mooi gevat, maar komen ook vooral erg veel mooie gesprekken voorbij die enerzijds hoop geven voor de toekomst en je anderzijds sceptisch doen voelen.
  5. Once Upon A Timeline
    De toekomst en het heden in perspectief zetten door gebeurtenissen uit het verleden te onderzoeken? In Once Upon A Timeline gaat een stel jongeren deze uitdaging aan. Echt een aanrader, wij kijken uit naar nog veel meer afleveringen!

Jaaroverzicht Lees-, luister- en kijktips van Youngworks

Suggestie? Of meer weten over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Of heb je een lees-, luister- en kijktip voor ons? Neem dan zeker contact met ons op.