Op avontuur in de digitale wildernis
Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze maandelijkse rubriek gaan we online op reis en delen jongeren belangrijke ontwikkelingen, fenomenen en virals met ons die je gezien móet hebben.
Deze keer neemt Jawhara (18) je mee op internetsafari. Waar eerst klankschalen klonken, horen we nu psalmen. Steeds meer vrouwelijke spirifluencers (oftewel spirituele influencers) ruilen hun kristallen in voor bijbels. Ze delen openhartig hun reis van spiritualiteit naar geloof.
Achtergrond New Cage
Afgelopen zomer kwam een grote spirifluencer, Widya Soraya, ‘uit de kast’. In een meer dan een uur durende video genaamd “Hoe Jezus mij heeft gered uit het duister van de New Age | Mijn Getuigenis” vertelt ze over de nieuwe weg die ze is ingeslagen, de weg van God. Het internet ontplofte.
Eerder zagen we al spirifluencers uit Nederland en andere landen hetzelfde doen. Het markeert een opvallende trend binnen de online spirituele community: makers die ooit new age, astrologie en manifestatie omarmden, keren zich daar nu publiekelijk van af. Ze spreken over “misleiding”, “duisternis”, “new cage” en een nieuwgevonden geloof in Jezus.
Jawhara:
‘Widya Soraya is een influencer die bekend werd, doordat ze veel deelde over spiritualiteit. Ze had het over dingen als energie, meditatie en vorige levens. Op een gegeven moment verraste ze veel mensen door in een YouTube-video te vertellen dat ze christelijk was geworden. Voor sommigen voelde dat als een enorme shock, omdat ze best ver ging in haar spiritualiteit. Ze vertelde ook over de ervaringen die ze had in haar spirituele periode; zo werd ze in haar slaap ‘aangerand door demonen’.
Sommige mensen begrepen haar, maar andere spraken (vaak grappend) van een soort spirituele of religieuze psychose. Binnen de christelijke gemeenschap vonden mensen dat ze ook te fel en te radicaal werd in hoe ze haar geloof deelde. Ze zegt bijvoorbeeld dat Jezus de enige weg is, en daar is natuurlijk niets mis mee als dat jouw overtuiging is. Maar de manier waarop ze het brengt, komt bij sommigen een beetje heftig of dwingend over.
Het internet reageerde heel verdeeld op haar. Sommigen vonden het inspirerend, anderen vonden het juist verontrustend en overdreven.’
@donaisavh ik vind het bijna zielig om te zien echt waar #widyasoraya ♬ origineel geluid – Doña Isa
Reactie op New Cage
‘Een andere religieuze influencer is Zaar Godemans. Ze heeft een behoorlijk heftig verleden: zo blowde ze dagelijks, werkte als dj, worstelde met depressies en met een persoonlijkheidsstoornis. Toen ze zwanger werd van haar dochter, maakte ze een radicale keuze. Ze keerde terug naar het geloof en koos voor Jezus als haar houvast. Ze zegt zelf: “Ik maak een keuze voor het leven. God geeft mij zekerheid, mijn identiteit ligt nu in Hem”.
@zarajanice!!!!♬ original sound – humordarius
In haar content deelt ze niet alleen beauty en lifestyle, maar ook gebed en Bijbelstudie. Ik vind het vooral mooi dat ze openlijk vertelt over haar worstelingen met drugs, de verwerking van trauma’s en problemen uit het verleden. Haar keuze voor Jezus is niet een oppervlakkig statement, maar een levensverandering.
Wel vind ik het lastig dat sommige mensen doen alsof je alleen via Jezus bij God kunt komen. Dat Zaar haar leven heeft veranderd en daar anderen mee inspireert, vind ik supermooi. Maar dat betekent niet dat ik haar geloofsbeeld volledig hoef over te nemen. Ik heb mijn eigen relatie met God, op mijn manier. En die is ook sterk, ook puur en ook echt.
Daarnaast vind ik het niet per se authentiek als mensen spiritualiteit en geloof combineren met ondernemerschap. Spiritualiteit is iets wat je zelf ervaart, voelt en op je eigen manier invult. Zodra je dat combineert met ondernemerschap, voelt het voor mij alsof je iets dat puur en diep is, commercieel maakt. Dat vind ik lastig. Want waar ligt dan de grens tussen delen vanuit je hart en verkopen vanuit een verdienmodel?
Ik ben moslim. En dat is iets wat voor mij heel mooi en bijzonder is. Ik geloof dat er maar één God is, en dat Hij profeten als boodschappers heeft gestuurd. Dat is voor mij de basis. Mijn geloof geeft mij rust, richting en vertrouwen. Veel mensen hebben een mening over mijn religie, vaak gebaseerd op onwetendheid of stereotypes. Ik geloof dat het aan mij is om die te doorbreken. En om te laten zien dat ik meer ben dan alleen mijn geloof en dat mijn geloof juist iets is dat mij sterker en zachter maakt.
Ik ben best actief op social media, maar plaats zelf niet zo vaak content. Wel volg ik veel accounts die bij mijn geloof passen. Daardoor zie ik vaak islamitische content voorbijkomen. Dat helpt me op momenten dat ik het even moeilijk heb. Ook al deel ik niet veel over mezelf, mijn geloof is er altijd, en via die content kan ik daar toch op terugvallen.
@leilalutje🙏🏽🤍♬ origineel geluid – Leila Lutje
Spiritualiteit, in welke vorm ook, kan jongeren helpen om zichzelf beter te leren kennen en te ontdekken wat echt belangrijk voor ze is. Het kan rust brengen en meer inzicht geven in wie je bent. Tegelijkertijd kan het ook verwarrend zijn, zeker als je nog zoekt naar wat je zelf gelooft of wanneer bepaalde ideeën botsen met jouw eigen overtuigingen. Daarom vind ik het belangrijk om kritisch te blijven en altijd dicht bij jezelf te blijven.’
Reactie van Youngworks: New Cage
Yvonne van Youngworks:
‘Jawhara haalt veel kracht en richting uit haar geloof. En ze is niet de enige jongere. Een groeiende groep jongeren zoekt naar betekenis en houvast, en vindt die in religieuze contexten. Ruim een kwart (27 procent) van de Gen Z’ers noemt zichzelf gelovig, zo bleek onlangs uit onderzoek van KRO-NCRV. En natuurlijk zien we dit fenomeen dan ook online terug. Je hoeft niet een kerk of moskee of ander gebedshuis binnen te lopen om je geloof te belijden. Hoewel het interessante is dat het aantal jongeren dat ook fysiek een gemeenschap opzoekt, aan het toenemen is.’
Eerdere edities van Internetsafari:
- Internetsafari #27: Wij eisen de nacht op: jongeren over onveiligheid op straat en femicide
- Internetsafari #26: Post-travel blues
- Internetsafari #25: Labubu
- Internetsafari #24: GGZ kijken we mee?
- Internetsafari #23: #eindexamens2025
- Internetsafari #22: AI-poppetjes
- Internetsafari #21: Snackbakjes
- Internetsafari #20: de Bankzitters
- Internetsafari #19: TikTok Ban
- Internetsafari #18: We listen, we don’t judge
- Internetsafari #17: Hopecore
- Internetsafari #16: P. Diddy
- Internetsafari #15: Welke (domme) trends en virals vielen op? – Jubileum editie
Meer over jongeren?
Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.
Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.