Internetsafari #7: Nutri-Score

Sjanne de Haan
5 maart 2024

Op Avontuur in de Digitale Wildernis

Het internet is een uitgestrekte en levendige wildernis waarin jongeren eindeloos kunnen communiceren, leren en verdwalen. Wat kijken jongeren online? Welke content is actueel? In deze rubriek gaan we online op reis en delen jongeren belangrijke fenomenen en virals met ons die je gezien móet hebben.

In deze editie vertelt Emil (20) over filmpjes die gaan over de Nutri-Score:

‘Veel mensen kaapten het onderwerp Nutri-Score’

Emil: De afgelopen weken zag ik veel filmpjes voorbijkomen over de Nutri-Score. Ik weet niet of supermarkten het zelf hebben geïntroduceerd of dat het van bovenaf is bedacht, maar het is een soort van score om consumenten te laten zien hoe goed producten zijn binnen een bepaalde klasse. Welke pizza is bijvoorbeeld het meest en minst gezond? Ik had nog nooit iets over die Nutri-Score gehoord. Het was er ineens in de supermarkt.

Mijn eerste reactie op de Nutri-Score was sceptisch: weer zo’n keurmerk. Ik miste gewoon heel veel informatie en context. En bedrijven willen ook gewoon graag dat hun producten als gezond worden bestempeld. Zoveel mensen met verschillende agenda’s. Ik weet dus ook echt niet wat ik hiermee moet.

Contentmakers
De contentmakers die er content over maken zijn in drie groepen in te delen:

  • De instanties en nieuwswebsites;
    Zij geven goede uitleg over het onderwerp. Zeker de uitlegfilmpjes van nu.nl vind ik vaak goed:

    @nu.nl Dit is waarom je chips anders smaakt. #NUnl #Nutriscore ♬ Chocolate – Muspace Lofi

  • De coaches, trainers en podcastmakers die vaak ook wat te verkopen hebben;
    Vooral op TikTok zie je veel mensen die ‘gewoon’ dingen uploaden. Tegenwoordig heeft iedereen met een opgeblazen ego een eigen podcast. Het wordt altijd op zo’n maniertje gebracht en gekoppeld aan hun trainingen of wat dan ook. Ik word een beetje cynisch van dat machoachtige.
    Veel mensen kaapten het onderwerp Nutri-Score. Maar als iemand een link in zijn of haar bio heeft staan naar een training of supplementen, dan weet ik al genoeg. Het is vaak niet gefactcheckt, je kan bijna niks meer vertrouwen.

    @upfrontHor lees je nou een product in de supermarkt? 🤔❌✅♬ origineel geluid – UPFRONT 🇳🇱

  • De leuke en luchtige content van mensen die reactievideo’s maken over bijvoorbeeld
    En dan zie je dat allerlei mensen er grappig op reageren. Over de aangepaste chipsrecepten kwam van alles langs, bijvoorbeeld:

     

    Dit bericht op Instagram bekijken

     

    Een bericht gedeeld door Eke Bosman (@snackspert)

In onze groepsapp werd vooral die laatste categorie filmpjes doorgestuurd. Sommigen in mijn omgeving reageerden best wel anti-overheid. Zo van: er wordt ‘weer’ iets van ons afgepakt. Ikzelf vertrouw wel op de overheid, ik heb daar ook geen complotten of zo over. Ik probeer wel te snappen waarom de overheid bepaalde dingen doet en ga ervan uit dat mensen daar goed over hebben nagedacht. Er is gewoon ook nog steeds een keuze. Soms heb ik gewoon zin in chocola. Ik weet dat het ongezond is, dan gaat die Nutri-Score mij echt niet stoppen. Dan koop ik gewoon die Snickers. Maar er is misschien wel een verschil als je iets wil kopen dat niet per se met die ongezonde craving te maken heeft. Als je dan twee dezelfde producten naast elkaar ziet waarvan het ene product een slechtere score heeft, dan pak je eerder de gezondere variant.

Regels en kaders zijn soms nodig om consumenten te beschermen, want anders krijgen die supergrote bedrijven veel te veel macht. Om social media als voorbeeld te noemen, ze willen ons ook echt verslaafd maken aan eten, net als met roken.

Misschien kan die Nutri-Score op de langere termijn wel wat betekenen. Producenten kunnen bijvoorbeeld ook hun producten gaan aanpassen om beter te scoren, wat ook positief kan zijn. Ik zou alleen dan wel meer willen weten: Wie zit erachter? Gaat het om geld of is er een goede intentie?’

Reactie van Youngworks:

Yvonne van Sark van Youngworks:

‘‘Voeding is een universum op zich in de online wereld. Je vindt op social media informatie over diëten, ingrediënten, recepten. Wat vertellen ze je? Wie moet je geloven? Er zijn grote belangen mee gemoeid. Dit voorbeeld – de introductie van de Nutri-Score – laat goed zien hoe moeilijk het is om informatie hierover te sturen. Er zijn zoveel afzenders; hoe kunnen jongeren dit goed doorzien? Terwijl het thema actueler is dan ooit: de helft van de twintigplussers is te zwaar, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.’

Eerdere edities van Internetsafari:

Meer over jongeren?

Al sinds 1999 werkt Youngworks met een team van onderzoekers, adviseurs en trainers; en met een uitgebreid netwerk, van wetenschappers tot designers aan verschillende vraagstukken rondom jongeren (en hun toekomst). We schrijven regelmatig blogs en longreads, bekijk hier onze blogs. Ook is onze kennis gebundeld in verschillende boeken. Bekijk hier ons aanbod.

Wil jij je met collega’s verdiepen in dit onderwerp? Wil je weten welke rol je als werkgever kunt spelen in deze zoektocht? Neem dan zeker contact met ons op.